Review: Asphalt Injection –  In het verleden heb ik mij niet echt positief uitgelaten over Gameloft en ik ging dan ook zeer kritisch met Asphalt: Injection aan de slag. Ik ben absoluut geen fan van deze ontwikkelaar en ik vind dat ze veel te veel concepten van andere games stelen. Asphalt Injection is een titel van Gameloft en is een arcade racer die voor ongeveer 25 euro in de PlayStation Store te vinden is. Asphalt op de iPhone, iPad en Android-toestellen is alleen veel goedkoper, dus is de PS Vita versie zijn extra geld wel waard? Dat gaan we bespreken in deze review.

De franchise ‘Asphalt’

Asphalt is een franchise van Gameloft en kent inmiddels al een flink aantal delen op mobiele telefoons en tablets. Daar wordt de game alleen vaak bestuurd met motion-controls en daar heb ik een gruwelijke hekel aan bij een racegame. Ik heb alleen toen ik de Xperia Play kreeg wel het spel Asphalt 6 uitgespeeld op dit apparaat. Mijn mening was toen dat het een vrij aardige racer was met niet al teveel diepgang en complexheid, echt een mobile game dus.

Nu komt ontwikkelaar Gameloft via uitgever Ubisoft ook met een game voor de PS Vita, namelijk Asphalt Injection. Alhoewel de naam je doet vermoeden dat het hier om een geheel andere game gaat, het is in weze gewoon Asphalt 6. De tracks zijn nagenoeg hetzelfde evenals de opbouw van de game en ook de auto’s. Het verschil zit hem voornamelijk in de presentatie, zoals de menu’s. Deze zijn logischer ingedeeld en zien er stukken beter uit dan in Asphalt 6.

Wat alleen het grootste verschil maakt dat is manier waarop je aan het racen bent. Op mobiele telefoons is racen in Asphalt alsof je een baksteen over het ijs aan het glijden bent. Dit is op de PS Vita alleen gek genoeg niet zo, men heeft daadwerkelijk aandacht besteed aan de manier hoe het voelt om een auto te besturen. Eerlijk gezegd hebben ze zelfs echt een hele nette besturing neergezet, dat is dus al een goed begin waar ik Gameloft voor moet complimenteren.

Nog steeds arcade

Alhoewel de besturing er flink op vooruit is gegaan, blijft Asphalt Injection een echte arcade racer. Je merkt dat de game veel invloeden kent van de Ridge Racer franchise. De Ridge Racer die alleen onlangs uit is gekomen voor de PS Vita is een technisch drama van jewelste zonder content. Asphalt Injection is dan ook echt overduidelijk de betere arcade racegame op de PS Vita, wie had dat ooit gedacht?

De game kent als arcade racegame weinig diepgang en het is veelal rechtaan rechtuit. De races kunnen af en toe wat saai worden omdat het heel vaak lange rechte stukken zijn waar je op rijdt. Echt afremmen en secuur door bochten gaan om vervolgens weer te accelereren, dat moet je bij deze game niet doen. Het is gas instampen, sturen, en hopen dat je de bocht doorkomt zonder het gas los te laten. Veel mensen zullen hier waarschijnlijk de fun niet van inzien, maar zelf vond ik het een redelijk luchtige game waar ik niet al teveel bij na hoefde te denken. Ideaal voor als je moe bent en nog niet naar bed kunt of wil..

Wel is er nog de optie om je auto als het ware te ’tunen’ en ook verdien je geld tijdens races om nieuwe bolides te kopen. Dit zijn leuke toevoegingen maar hier moet je niet al teveel van verwachten. Het is leuk dat het erin zit maar echt een meerwaarde biedt het niet. Het is meer het idee dat je een nieuwe knalpijp onder je auto hebt gegooid om sneller te gaan, dan dat het er daadwerkelijk ook wat toe doet.

Grafisch

Op grafisch gebied is Asphalt Injection toch wel een behoorlijke verrassing. De game op de PS Vita ziet er echt vele malen beter uit dan zijn broertje op de iPhone, maar dat is ook niet zo gek. De auto’s kennen een redelijk goed niveau van detail en de omgevingen zijn haarscherp. De reflecties op je auto’s zijn bijvoorbeeld eigenlijk niet aanwezig op de iPhone-versie maar de PS Vita weet dit mooi te doen. Het wegdek is ook zeer scherp en kent veel detail. Al met al is Asphalt best een mooie game om te zien en alhoewel het grafisch niet baanbrekend is, is het de best uitziende Asphalt tot nu toe.

Driften

In deze game is het ook mogelijk om net als in Ridge Racer te driften. Het werkt alleen niet in Asphalt Injection. Je drukt op je vierkant-toets en gaat op dat moment dan in een drift, wil je er alleen weer uit, dan moet je opnieuw deze toets in drukken. Dat terwijl je eigenlijk gewend bent dat je bij racegames, wanneer je weer recht stuurt, gewoon uit je drift gaat. Dit werkt niet natuurgetrouw bij Asphalt Injection en driften mag dus wel iets meer aandacht aan besteed worden.

Online multiplayer

Dit is eigenlijk waar Asphalt Injection interessant begint te worden, er zit namelijk een online multiplayer in. Deze is uitgerust compleet met leaderbords waarin je kunt filteren op vrienden of mensen dichtbij je. Binnen de multiplayer kun je snel een game joinen of er zelf eentje hosten. Je racet in de multiplayer niet met je eigen wagen die je in carriere modus hebt gekocht, iedereen kan namelijk vrij een auto kiezen.

Ik heb al een aantal potjes online mogen racen en moet zeggen dat het best lekker werkt. Iedereen kiest alleen de Bugatti omdat deze gewoon veruit het snelste is. Dat is alleen niet de slimste keuze, omdat deze niet al te lekker werkt in de bochten. Tijdens de multiplayer merk je dat je veel sneller total loss bent als je een bocht niet goed doorgaat, dit zorgt ervoor dat online potjes meer om skill draaien dan hersenloos het gas instampen. Wel schokken je tegenstanders redelijk over het wegdek waardoor het beuk-‘em-van-de-baan gedeelte eigenlijk online een beetje wegvalt. Het gaat alleen om rondetijden dus de lag van je tegenstanders op de track beïnvloeden niet je eigen prestatie.

Voor die 25 euro is Asphalt Injection eigenlijk best een aardige game. Het zet de mobiele telefoon versie eigenlijk te kijk in een hoekje, de PS Vita versie van deze game is namelijk echt vele malen beter. Mocht je Asphalt 6 al een keer uitgespeeld hebben dan zal je hier niet zoveel lol aan gaan beleven. Heb je alleen nog nooit een Asphalt-game gespeeld en ben je op zoek naar een lekkere arcade racegame, bekijk dan vooral Asphalt eens. Er is een demo te vinden in de PlayStation Store, je kunt de game dus zonder verplichtingen uitproberen.

• Betere besturing dan vorige Asphalt-games
  • Strakke graphics
  • Er zit Online Multiplayer in