Review: SSX

Review: SSX – Het heeft even mogen duren maar godzijdank, er is weer een nieuwe SSX en ditmaal voor de PS3. De Snowboard Super Cross (SSX) is een franchise die veel mensen een warm hart toedraagt, omdat het simpelweg de beste snowboardgame is in de historie van videogames. De laatste SSX voor een PlayStation-console kwam uit in 2005, namelijk SSX On Tour. In 2010 werd er dan eindelijk een nieuwe SSX: Deadly Descents aangekondigd, wat uiteindelijk veranderd is naar SSX. Die SSX is de titel die wij aan de tand gevoeld hebben en wat we ervan vinden? Dat lees je in deze review.

Terug van weggeweest

De laatste keer dat ik een SSX-game heb gespeeld is alweer een flinke tijd geleden, dit was zelfs nog op de PSP. Het voelde alleen meteen weer vertrouwd aan toen ik aan SSX begon. Eerst kreeg ik wel een hele lange tutorial, maar deze was ook echt wel nodig. Ze hebben namelijk het besturingssysteem flink op de schop gegooid en daarmee maken ze je eerst bekend voor je de game echt gaat spelen. Het besturen gaat nu namelijk vooral met de analoge sticks. Dit werkt verrassend goed, je merkt dat men nagedacht heeft over de besturing en het voelt redelijk natuurgetrouw aan.

Bij je eerste race heb je alweer meteen dat geweldige SSX-gevoel. Je scheurt de berg af als een malloot en neemt risico’s waar je zelfs in je ergste nachtmerries niet over durft te dromen. Wat is SSX toch vet. Je merkt al meteen dat men echt de tijd heeft genomen om deze game zo goed te maken dat het de naam SSX alle eer aandoet. Trek dus je virtuele snowboardschoenen alvast maar aan, want de Himalaya afscheuren is echt awesome.

Pompende beats

Het volgende wat me opviel aan SSX was de enorm vette soundtrack. Er zitten echt een hoop bekende namen in de playlist van SSX en ook allemaal stuk voor stuk nummers die er echt bij horen. Denk bijvoorbeeld aan Run D.M.C, Skrillex, Foster the People, The Naked and Famous en nog veel meer. Ook zitten er een aantal vette remixes in en een flink aantal dubstep-tracks. De muziek past echt bij de game en ik vind dat ze een hele goede beurt hebben gemaakt met de keuze van de tracks. Ook de manier waarop de muziek gemixd is in de game is erg goed gedaan.

Wat een bergen

Level design in deze game is behoorlijk afwijkend van vorige SSX-games. Dat gevoel dat je meer in een open wereld zit komt veel beter naar voren en de gameplay is veel minder lineair. Er zitten een hoop bekende bergen in deze game die nagemaakt zijn aan de hand van data afkomstig van de NASA. In totaal heb je 27 bergen in SSX die zich bevinden in plaatsen zoals Siberië, Afrika, Himalaya en Antarctica.

Alhoewel de bergen gebaseerd zijn op bestaande plekken heeft de ontwikkelaar wel hun eigen terrein toegevoegd, ten goede van de gameplay. Zo spring je over kerncentrales die verlaten zijn en zelfs over de Chinese Muur, hoe vet is dat? Elke berg is uniek op zichzelf en biedt zo zijn eigen gevaren en unieke plekken om een prachtige trick neer te zetten. Bij de ene berg is een flinke dosis skill vereist terwijl je bij de ander gewoon rechtaan rechtuit je stunts kan doen. De tracks bieden enorm veel variatie en er zitten echt een hele hoop tracks in de game.

Met name het feit dat de game meer open wereld is dan vorige games vind ik zelf een heel belangrijk punt. Ik ben niet zo’n grote fan van games waarbij alles ontzettend scripted is en je echt geforceerd wordt een bepaald pad te volgen. Alhoewel dit voor sommige games vrij goed werkt zoals Uncharted en Call of Duty, moet je dit niet doen in een extreme sports game. De manier waarop je alleen door de bergen van SSX rijdt zijn buitengewoon sensationeel en heerlijk om op te snowboarden. Denk je dan ook nog eens in dat je er een vette beat bij hebt en het totaalplaatje is compleet.

Race it, Trick it en Survive it!

De gameplay van SSX kent volgens de ontwikkelaar drie pilaren, Race it, Trick it en Survive it. Het eerste onderdeel is verantwoordelijk voor het gevoel van snelheid in de game. Racen in de game is dan ook iets wat je regelmatig moet doen, dit doe je door het snelste pad naar beneden te vinden vanaf de berg. Trick it is natuurlijk waar het eigenlijk allemaal om draait. Je kan de meest zieke tricks uit je snowboard toveren met SSX en ze zijn echt absoluut compleet over-the-top. Aan jou de taak om de hoogste highscore neer te zetten, wat zeer uitdagend is.

Survive it is waar het, zoals de naam al doet vermoeden, gaat om overleven. Je neemt het namelijk echt tegen de bergen zelf op met talloze lawines waarover je heen moet springen met een schans. Je hebt ook een wingsuit gekregen zodat je langere tijd in de lucht kan zweven, dit is echt zo ontzettend vet. Zelf vind ik het echt ontzettend tof om met me wingsuit door de bergen te razen met complete schijt aan de zwaartekracht.

Deze game maakt je blij

Er zijn niet veel games die je echt daadwerkelijk kippenvel weten te geven en blij weten te maken. SSX is er voor mij wel zo eentje, de game maakt me vrolijk. Ik schiet eens voor de verandering niet iemand met een sniper tussen de ogen, maar speel een geweldige game die heel erg vrolijk is zonder te overdrijven. SSX brengt je in een goede bui. Als je een lekkere soundset erbij hebt wil je die zo hard mogelijk zetten en gewoon die berg afrijden. De unieke ervaring en gameplay die SSX naar je huiskamer brengt is verpletterend, er zijn maar weinig games die dit geweldige gevoel kunnen nabootsen. Het maakt niet uit of je nu van snowboarden houdt of niet, als je deze game niet speelt doe je jezelf echt tekort.

Multiplayer

SSX kent geen traditionele multiplayer, maar heeft dit gedaan in de vorm van Global Events. Dit zijn zeg maar uitdagingen die je samen met je vrienden kunt spelen en daarin kun je een tijd of highscore neerzetten. Telkens worden er nieuwe uitdagingen klaargezet zodat je altijd wat te spelen hebt. Vervolgens wordt met RiderNet, beetje hetzelfde als Autolog in Need for Speed, al je statistieken bijgehouden. De multiplayer is op deze manier vrij uitgebreid en alhoewel het niet traditioneel is, het is best een leuke modus die zeer competitief is.

Graphics

Op grafisch gebied zit SSX absoluut niet in de middenmoot. De enorme grote bergen zien er fantastisch uit en je personage is heel tof vormgegeven. Je hebt een grote kijkafstand in de game en je sporen zitten mooi in het sneeuw geperst. Het gevoel van snelheid zit ook goed verwerkt in de game en de effecten van bijvoorbeeld Tricky zijn heel tof.

Niet al te realistisch

Het voornaamste commentaar op SSX is altijd realisme geweest. De game is namelijk vrij gemakkelijk bij vlagen en je krijgt best veel hulp. Snowboarden is een zeer moeilijke sport maar in SSX wordt het een beetje neergezet met een knipoog. Je moet geen snowboard-simulator verwachten. Tuurlijk speelt bij snowboarden balans een hele grote rol, maar SSX is gewoon niet de game die hier rekening mee houdt. In SSX draait het om een vette game en het is een beetje wat Tony Hawk is onder de skate-games. Het is wellicht niet zo realistisch als Skate maar toch enorm tof om te spelen. Dit geeft ook mensen die totaal niets met snowboard hebben de kans om dit een leuke game te vinden. Ik heb bijvoorbeeld niets met snowboarden maar SSX is een franchise waar ik al jaren alle games van speel en over het algemeen ook uitspeel.

Ein-de-lijk, een nieuwe SSX die ook nog ongelooflijk goed is. De franchise is al sinds 2005 niet meer actief geweest op de PlayStation wat bijna 7 jaar geleden is. Om dan een favoriete franchise opeens weer terug te zien keren, dat roept toch heel wat goede herinneren op. Gelukkig houdt SSX deze goede herinneringen intact en ga ik deze game echt nog heel veel spelen. SSX brengt een unieke ervaring die je als gamer niet mag missen.

• Unieke gameplay die alleen SSX biedt
  • Veel locaties met prachtige bergen
  • Absoluut vette soundtrack

• Vrij veel hulp tijdens het snowboarden
  • Geen traditionele multiplayer

op Metacritic
SSX patch nu beschikbaar, voegt veelgevraagde multiplayer toe
Gepubliceerd op 7 Aug, 2012 om 18:35
SSX teaser video bevestigt online multiplayer
Gepubliceerd op 6 Aug, 2012 om 11:15
EA Sports hint naar multiplayer voor SSX
Gepubliceerd op 4 Aug, 2012 om 10:49
Nader bekeken: SSX downloadbare content – Mt. Eddie & Classic Characters Pack
Gepubliceerd op 20 Jun, 2012 om 13:36
  1.    117 XP
    angryfox's avatar

huh ? hebben jullie SSX al binnen dan ?

2. crew Management -    4205 XP
    M4GN3T's avatar

@angryfox: Al een tijd ja, 20e ofzo. Maar embargo liep pas 28 af.

3. Anoniem -
    109.91.206.xxx's avatar

hoe is online modus?

4. crew Management -    4205 XP
    M4GN3T's avatar

@109.91.206.xxx: Staat in de review, ik schrijf m niet voor niets.

5. Anoniem -
    84.83.180..xxx's avatar

@109.91.206.xxx: hahaha zitten je ogen in je achterste?

6.    6677 XP
    Myx's avatar

Dit is SSX hoe ik het ken van vroeger. Ben erg blij dat het EA gelukt is om het weer terug te krijgen naar hoe het was. De demo speel ik nog steeds, dat zegt genoeg.

7.    440 XP
    Zocalox's avatar

Mooie review zo voor het begin van de dag 🙂
    Eentje die ik in de gaten ga houden.

8.    87 XP
    Biki90's avatar

is er ook een soort van free ride modus?

9.    2260 XP
    iRobbert-'s avatar

@Biki90: Jazeker.

En mooie review!

10.    11 XP
    HoefMeistert's avatar

Hopelijk werkt de post mee en heb ik em release day 🙂 Zo’n zin in 😛

11.    1681 XP
    chronic010's avatar

Nogmaals, grootste minpunt waardoor bij mij het cijfer gelijk op een 7 komt, er zit geen splitscreen in!! Van must have naar misschien-ooit-eens-uit-de-budgetbak-halen-titel

12.    2517 XP
    Sixstar6's avatar

Na FIFA Street haal ik deze

13. Anoniem -
    ZWGamemaster's avatar

Heerlijk dat SSX weer terug is.
    Begrijp alleen niet dat mensen zo zeuren over split screen, dit wil je toch in volle glorie spelen.

14.    468 XP
    xDELTAx's avatar

Jammer dat er geen normale multiplayer is, zou veel vetter zijn dan RiderNet…

15. Anoniem -
    83.82.15..xxx's avatar

Super game is dit,online met vrienden tijden verbeteren echt geweldig.

16.    3087 XP
    Patr!ck's avatar

echt een hele goeie review.
    kan echt niet wachten tot 3 maart.

17.    3087 XP
    Patr!ck's avatar

voor de mensen die nog niet de ssx demo hebben gespeeld, spaar eerst even 60 euro bij elkaar want gegarandeerd dat je ssx gaat kopen!

18. Anoniem -
    188.188.75..xxx's avatar

Komt er geen vita versie?

19.    1803 XP
    klupido's avatar

@M4GN3T:

Kun je je eigen muziek in de game stoppen ?

20.    217 XP
    wimb00's avatar

Ik ben ook erg blij over het resultaat als ssx fan 😀

@chronic010:
    Dit is inderdaad erg jammer, dit komt waarschijnlijk later via DLC.

21. crew Management -    4205 XP
    M4GN3T's avatar

@klupido: Jup dat kan@188.188.75..xxx: Later pas

22.    87 XP
    Biki90's avatar

@iRobbert-: THX!!
    heb em al gepreordered bij GameMania.. extra character als bonus!!

23.    1803 XP
    klupido's avatar

@M4GN3T:

AIGHTTT MEE DIKKE HARDSTYLE & REGGAETON VAN DIE BERG AF HUPPETEEEE

24.    215 XP
    Tijmen's avatar

De laatste SSX was SSX Blur voor de Wii uit 2007, niet On Tour.

25. crew Management -    4205 XP
    M4GN3T's avatar

@Tijmen: Dit is een PlayStation Site, er staat ook ” De laatste SSX voor een PlayStation-console kwam uit in 2005, namelijk SSX On Tour.”.

Eerst lezen voor je een comment plaatst.

26.    141 XP
    ray-play's avatar

@M4GN3T: Waarom reageer je altijd zo arrogant en chagrijnig -___- kan toch dat iemand er ff overheen leest ofzo? Jezus man…

27. crew Management -    4205 XP
    M4GN3T's avatar

@ray-play: Valt wel mee hoor, ik help graag mensen. Het gebeurd alleen zo’n 50x per dag dat mensen een vraag stellen of zelfs kritiek leveren terwijl het allang in het artikel staat. Als je dit zo vaak moet doen word je daar aardig flauw van. Soms worden zelfs comments nog geen minuut na het online staan van een artikel geplaatst, zelfs bij reviews. Meestal wordt er dan wat gevraagd, vaak iets wat al in de review staat. Zo’n review kost je al gauw een uur tot anderhalf uur, speeltijd niet meegerekend. Neem aan dat je dan wel begrijpt dat zoiets niet leuk is.

Plus, aan tekst kun je moeilijk emotie vastbinden, met name aan korte comments. Ik vertel hem gewoon op een normale manier dat dit al vermeld staat in de review. Sorry als je het arrogant opvat, zo is het absoluut niet bedoeld. Is het frustrerend? Klein beetje ^^.

28.    35 XP
    Fukijama's avatar

@Patr!ck: Alleen arme sloebers die sparen.. I got that money!

29.    3087 XP
    Patr!ck's avatar

@M4GN3T: helemaal mee eens

30.    215 XP
    Tijmen's avatar

@M4GN3T: Sorry dat ik er over heb gelezen! Ik merk trouwens helemaal niets van je ‘arrogantie’ hoor. Ik merk een ‘fout’ op in jouw recensie, hierop weerleg jij mijn fout. Niets aan het handje. Prima review trouwens, ik kijk al uit naar vrijdag!

31. crew Management -    4205 XP
    M4GN3T's avatar

@Tijmen: Snap ik geen probleem joh, ik reageerde ook gewoon normaal maar goed =p. Thanks voor je compliment, veel speelplezier met SSX, ga je geen spijt van krijgen!

32. Anoniem -
    62.140.137..xxx's avatar

Bij nedgame was hij al 29-2 binnen moet hem nog ophalen maar het weekend word weer ouderwets ssx… pffff weer weekend zonder slaap haha… m’n laatste ssx was tricky trouwens van ssx in tour heb ik niks gehoord! Kan niet wachten tot ik thuis ben!

33.    1803 XP
    klupido's avatar

@M4GN3T:

jo gast ! ik heb ssx gekocht ! en hoe doe ik dan me eigen muziek erin stoppen ? ik heb al op google en youtube gechecked ik vind niks en in de game zie ik het ook nie zo 1 2 3 maar ik moet toegeven jullie hadden gelijk wat een gaaf spel !

34. crew Management -    4205 XP
    M4GN3T's avatar

@klupido: Gewoon via het in-game XMB d8 ik

35.    1803 XP
    klupido's avatar

@M4GN3T:

ik snap jou niet met je XMB -.- ff nederlands !

36.    217 XP
    wimb00's avatar

@klupido:

Start game op tot je bij die aardbol komt 😛 klik op select, kom je in een menu. Dan druk je op music en dan moet je gewoon music importen van je ps3. Heel erg uitgebreid, net als fifa, je kan over selecteren waar je je eigen muziek wil of niet. Je moet natuurlijk wel muziek op je HDD hebben staan.

Enjoy 😉

37.    1803 XP
    klupido's avatar