Review: Touch My Katamari – De Katamari gamereeks gaat ondertussen al bijna een decennium mee en men blijft er nog steeds vrolijk nieuwe games uit pompen. Ook de PS Vita moest eraan geloven, namelijk met Touch My Katamari. Deze keer gaan we vrolijk rollen met de gloednieuwe features van de Vita zoals het touchscreen. Maar zullen deze veranderingen innovatief genoeg blijken, of is het alleen maar meer van hetzelfde? Je leest het in deze review!

WTF WTF WTF

Ik zal eerlijk bekennen dat ik nog nooit een Katamari-titel had aangeraakt, totdat Touch My Katamari tevoorschijn kwam. De psychadelic openingsbeelden waren dan ook op z’n zwakst gezegd een complete WTF-ervaring voor mij, maar kleurrijk en.. anders is het zeker.

De game zelf is al even gestoord. De game draait om de koning en zijn zoon, welke ooit hoog in de achting stonden van elke burger. Helaas heeft de koning zich een beetje laten gaan en wordt hij nu vergelijken met een schoolcoördinator qua awesome-factor. Dit kan natuurlijk niet en vandaar dat jij, de prins, de oude glorie van de koning moet herstellen.

Rollen met die ballen

Dit zal je gaan doen door Katamari’s op te gaan rollen van steeds grotere afmetingen in allerlei verschillende omgevingen, welke de koning vervolgens op zal eten, verteren en om zal zetten in een ster om de lucht te sieren. Ik heb het concept niet bedacht, don’t shoot the messenger.

Het rollen van de Katamari gaat door middel van het touchscreen, de twee analoge sticks en het achterpaneel. Dat zijn natuurlijk een hoop manieren om de boel te besturen en tot mijn verbazing werkte het nog allemaal lekker ook. Met het achterpaneel kan je de Katamari vervormen om makkelijker op lage plekken of hoge plekken te komen, met het touchscreen verricht je speciale handelingen en met de sticks bestuur je de standaard functies van de Katamari.

Het rollen van de Katamari gebeurd in diverse omgevingen, die stuk voor stuk origineel zijn en vaak enorm kleurrijk op je scherm tevoorschijn komen. Eén van de eerste levels speelt zich bijvoorbeeld af in een kinderkamer, waar je al het speelgoed om je heen moet oprollen tot een speelgoed bal van epische proporties.

Mhm candy

Alvorens je aan een Katamari missie begint, zal je een opdracht moeten krijgen van één van de vele ex-fans van de koning. Het hoofd van de koning vormt ook het menu van de game, waarbij we zijn.. hoorns? moeten ronddraaien om andere mensen tegen te komen.

Na het voltooien van jouw prachtige Katamari beloont de ex-fan die nu weer een groot fan van de koning is jou met snoep, wat jij weer kan uitgeven aan bijvoorbeeld nieuwe outfits voor de koning. Het zijn allemaal cosmetische zaken en van groot belang is het niet, maar het blijft leuk om beloond te worden voor je harde werk.

Uitdagingen

Soms hebben de missies ietwat meer diepgang. Hier zal je bijvoorbeeld binnen de tijd een Katamari moeten vormen van minstens 50cm in omvang, anders moet je de boel weer opnieuw oprollen. Ook zal je soms rekening moeten houden met welke zaken je wel of niet oprolt en of je eigenlijk wel groter bent dan andere zaken. Rol je namelijk tegen iets aan wat veel te groot is, dan zal de bal deels uit elkaar vallen en kan je weer een stuk opnieuw doen.

Kleurrijk

Zoals ik al zei is Touch My Katamari een nogal kleurrijke game. Mensen met epilepsie is de game dan ook alleen maar af te raden, aangezien je al gauw een aanval zal krijgen van de flitsende cutscenes en de kleurexplosies die de game kenmerken.

http://youtu.be/7FLJwg35RNw

De muziek is al even aanwezig en voelt een beetje aan alsof iemand flink wat leuke pilletjes had geslikt alvorens de muziek te schrijven. Het resultaat is een up-tempo techno beat die tijdens de game uit je speakers zal pompen, terwijl jij vrolijk je Katamari ballen aan het rollen bent.

Kort maar krachtig?

In totaal bevat de game 13 missies en dat is niet erg veel content voor een volledige game. Elk van de missies is vrij snel uit te spelen en in principe kan je na een dagje spelen de game wel gezien hebben. Touch My Katamari is dus zeker geen titel om langdurig achter elkaar mee aan de slag te gaan, maar meer een titel om één missie van te spelen in een tussenuurtje.

Het krachtige aspect valt te betwisten. Voor nieuwkomers van de serie zoals ik is de game op zich een toffe ervaring, zij het dat de game een ietwat traumatiserende werking met zich meedraagt. Voor de oude rotten in het vak is het eigenlijk alleen maar meer van hetzelfde, maar dan nu op zakformaat met fijne controls en een doldwaas ‘verhaal’.

Conclusie

Met haar kleurrijke graphics, up-tempo soundtrack en compleet achterlijke verhaallijn is Touch My Katamari een ervaring vanjewelste die je óf enorm vrolijk achterlaat, óf permanent gemarkeerd door de complete WTF-factor die de game met zich meedraagt. Helaas is deze ervaring wel van vrij korte duur en heb je in een dag de game wel uitgespeeld, wat voor een volledige retail game eigenlijk veel te kort is. Desondanks blijft het toch stiekem wel een hele leuke game die bij liefhebbers goed in de smaak gaat vallen.

Pluspunten

  • Kleurrijke game
  • Toffe WTF-factor
  • Solide gameplay
  • Lekkere besturing

Minpunten

  • Enorm kort
  • Weinig vernieuwingen in het Katamari concept