Onlangs heeft Eric Hirshberg, CEO van Activision Publishing, een interview afgegeven aan Gamesindustry.biz. Hierin reageert hij op de negatieve berichten die de franchise sinds de release van Black Ops en Modern Warfare 3 heeft ontvangen. Volgens de CEO komen de negatieve berichten niet overeen met wat Call of Duty-fans echt willen. Hij noemt het ouderwetse wijsheid van de gamesindustrie, al die negatieve berichten rondom CoD.
That’s the conventional wisdom in the gaming industry. I get asked that question a lot. It’s just not reflective of what our gamers clearly want. If you start from that place, of looking at what gamers want and what their behavior would suggest- they want more DLC, they want more new gameplay experiences. And so, we’re starting with that and building it out. We’re not starting with the conventional wisdom of the industry and going in.
Volgens hem willen CoD-fans juist meer downloadbare content en meer manieren om de(zelfde) game te spelen. Ook beweert hij dat de franchise zijn populariteit helemaal niet aan het afnemen is, sterker nog, het wordt alsmaar sterker. Volgens Eric heeft de komst van Call of Duty: Elite hier heel veel mee te maken. Ook zegt hij dat Call of Duty gewoon een jaarlijkse gebeurtenis is, net als de NFL. Hij beweert dat mensen elk jaar weer behoorlijk enthousiast zijn over de NFL en dat dit ook opgaat voor Call of Duty.
Let me also say that you can’t find a metric that would indicate that it’s fatiguing or that there are signs of slowing. The concurrency of players is higher than ever and not only that, it’s across several games. I think that the top three most played games on Xbox Live are the last three Call of Duty games.
It’s a year-round activity. So, if you look at it like an annual retail release, by those standards, it’s easy to get nervous. But if you look at it through a different lens; if you look at it like, the NFL happens every year and people like it every year and they obsess over it every year and they come back for more every year and I think that it’s an entertainment relationship that’s pretty unique in the gaming space,
Nu doelt hij hiermee waarschijnlijk vooral op de Amerikaanse markt. Zijn NFL-vergelijking gaat immers voor ons Europeanen niet op. Stel je namelijk eens voor dat we elk jaar een WK hadden, dan was het waarschijnlijk lang niet zo populair als dat het nu is. Ook geldt dit voor de Olympische Spelen en het EK, maar die noemt Eric waarschijnlijk liever niet.
It’s a year-round activity. So, if you look at it like an annual retail release, by those standards, it’s easy to get nervous. But if you look at it through a different lens; if you look at it like, the NFL happens every year and people like it every year and they obsess over it every year and they come back for more every year and I think that it’s an entertainment relationship that’s pretty unique in the gaming space.
Zelf vind ik het jaarlijks uitbrengen van een game helemaal niet nodig. Neem een voorbeeld aan SSX, die game is lang weggeweest maar zet nu wel behoorlijke verkoopcijfers neer. Dit komt omdat de nieuwe game gewoon echt heel goed is. Hetzelfde geldt voor games als Grand Theft Auto, waar ook niet elk jaar een nieuw deel van uitkomt. Je kan het als CEO nog zo mooi verwoorden, maar CoD is en blijft gewoon een copy-paste product wat zichzelf op den duur toch tegen gaat komen. Je kan niet jaren hetzelfde blijven doen en verwachten dat het goed gaat, kijk maar naar een bedrijf als Nokia. Ooit marktleider, maar wegens te weinig innovatie zijn ze mooi op hun gezichtje gevallen.
Als ik dit zo lees denk ik dan ook niet dat Activision ooit op gaat houden met het uitmelken van de franchise. Men gaat net zolang door totdat het echt niet meer kan. Eind dit jaar komt ongetwijfeld Black Ops 2 uit en mark my words, die nieuwe engine kun je ongetwijfeld wel op je buik gaan schrijven. Activision gaat lekker op deze tour verder en negeert het negatieve, overigens wel opbouwende kritiek, van de gamesindustrie. Voor mij geen Call of Duty meer.
ja tuurlijk willen we meer dlc. verandering is goed. maar het geld dat ze ervoor vragen, dat is belachelijk.
Pff CoD4 is de enige goeie CoD. Daarna allemaal uitmelken, nog lekker ff wat geld verdienen, want ja we hebben nog niet genoeg. De velen naïve mensen die dit niet inzien moeten misschien een bril opzetten. Activision, Infinity Ward, Treyarch = crap. Kheb vooral haat aan die kutkop van Robert Bowling >.<
Ze luisteren naar de Community? In welk opzicht? Geef ons MW2 in een nieuw jasje? Yeah Right…
Ik zou bijna al zijn argumenten kunnen weerleggen, sjonge jonge. Je gaat op die negatieve berichten als CEO toch niet reageren, lol. Bovendien, niemand gelooft een CEO van een bedrijf.. xD Behalve de werknemers natuurlijk.
Ik deel de mening van Roy waarschijnlijk. 😉
“they want more DLC, they want more new gameplay experiences.”
Dus vanaf CoD 4 is het eigenlijk opgeblazen DLC?!
@Alycan: Als je tussen de lijnen doorleest is dat inderdaad wat die zegt, lol.
@Alycan: +1 haha, lees je PM.
ja maar de cod komt wel elk jaar uit, alleen zijn het 2 verschillende makers. maar tog lijken ze idd aardig op elkaar!
@laurensmajin: Treyarch luistert veel beter naar de community dan IW.
Ben het helemaal eens met de CEO. Mensen willen nou eenmaal goedkope hap kant en klaar brokken herkenbaarheid en desnoods herhalingen van hun oude al vaak geromantiseerde lievelingsspel herleven.
Kijk je naar wat het gemiddeld kudde dier elke week aan tv voer weg zit te kijken en te smsen etc commerciele troep dan kan je het ons ook niet kwalijk nemen. De mens zit gewoon zo in elkaar dat we niet goed tegen veranderingen kunnen, en ons daardoor vast houden aan rituelen.
Ik weet iig dat ik Blops2 ook zal kopen.
En weer opnieuw genieten van de fps der fps COD.
Hoe uitgemelkt doorontwikkeld deze dan ook is.
@Thijs: Als ze nu ook nog eens leren hoe je moet ontwikkelen, Black Ops ziet er uit als een PS2-game =/
@M4GN3T: Black Ops is idd een shitty-ass game.. Ze mogen best eens een keer met een reboot van de Call of Duty I, II en III thema’s komen vind ik, back to WW II.
@LanceVance: Ja precies. Ik zelf vind WWII zelf veel interessanter voor een CoD dan al die hypermoderne shit..
@xDELTAx: Het is niet erg dat ze modern zijn gegaan, MW was enorm nice. Ik was toen juist blij dat men weer innoveerde. Maar ze mogen nu inderdaad wel weer eens wat proberen met WW2.
Dat zou ik ook van mijn eigen product zeggen. Je gaat toch niet toegeven dat je eigen product uitgemolken en niet vernieuwend is. Deze man had net zo goed z’n mond dicht kunnen houden.
@M4GN3T: Ja dat is zeker zo. Dat is wat CoD4 zo succesvol maakte, die innovativiteit. Die hadden ze moeten houden i.p.v. de serie compleet te ruïneren.
@Alycan: you said it!
@85.158.139..xxx:
Het blijft een Copy-Paste product, ze hebben precies dezelfde animtaties, zelfs voor de cutscenes
@188.142.42..xxx: en das maar goed ook… stel je voor dat ze ineens het concept gaan veranderen en het gaat lijken op BF3 of iets dergelijks. Dan faal je eigenlijk nog veel harder :p trololol kommaaaaaaar 😀
over een paar jaar is COD dood! en dan zeggen we tegen elkaar wat was COD ook alweer
ik was ook altijd groot cod fan maar na mw3 ben ik het beu geworden. Ik ga bewust de volgende cod niet kopen zodat ze hopelijk er eens achter komen dat ze slechte games aan het maken zijn.
ik ben en blijf een CoD fan. ik vermaak me dan ook uitstekend met mw3. maar mw3 is wel een aftreksel van mw2. met hier en daar een verbetering. maar dat is op 1 hand te tellen. ook stelt infinity me erg teleur hoe ze met ps3 gebruikers omgaan in verhouding met xdoos gebruikers. het is net of ze denken: o ja op die andere console(PS3) moet ook nog content komen! maar nogmaals ik vermaak me uitstekend met de multiplayer. maar het had beter gekunt. vooral als ze de sterke punten uit black ops gebruikt zouden hebben. (meer ingame info/emblem creator/ playercard van andere spelers enz.!) maar ik koop BO2 soewieso.
Ik heb cod4 echt kapot gespeeld. Dat was DE game voor mij. Maar in mw2 was ik zeer teleurgesteld.. En na mw3 kreeg ik bijna een hartstilstand.. Ik ga cod ook boycotten. Pas als ze met een nieuwe engine komen ga ik cod weer kopen.
Sure waarom is de MP elk jaar het zelfde. Kom met wat nieuws we kennen cod nu wel zelfde van bf
HAHAHAHAHHAHAHAHA hij is de grootste melker van allemaal wat een sukkel
Hahahahahaa, joke van het jaar activision geen melk koe !
haha mensen alsjeblieft haal geen cod ! misschien realiseert die dwaas dan eindelijk dat je een keer iets fatsoenlijk moet neer zetten om je geld te verdienen ! als ik in het eerste jaar van mijn schoolopleiding een werkstuk maak en ik krijg een 8, dan kan ik dus ook gewoon het 2e jaar hetzelfde werkstuk inleveren ?:D doen hun ook dusja !
Waarom upgraden ze niet naar de nieuwste engine (Id Tech5) die men ook heeft gebruikt in RAGE, RAGE is welliswaar een flop game maar het ziet er prachtig uit
CoD4 best game vind ik persoonlijk CoD2 speelt ook nog wel eens lkkr maar kom op lkkr terug naar de WWII, Na CoD4 vind ik het alleen maar 1 flop geworden.. mw2 gespeelt nee is het gwn niet en BO ook niet
Geef de mappacks dan gratis bitch
@85.158.139..xxx: Kerel, 1 woord: INNOVATIE.
Ga jij maar lekker elke keer dezelfde game spelen waarvoor je lekker wel 60 Euro betaalt, gezien jij dat blijkbaar leuk vindt. Is vast goed voor de economie. 🙂
“De mens zit gewoon zo in elkaar dat we niet goed tegen veranderingen kunnen, en ons daardoor vast houden aan rituelen.”
De mens wil zeker wel verandering. Wat jij zegt is gewoon niet waar. In games wil je bijvoorbeeld verandering, INNOVATIE.. Misschien autistische mensen niet…
Hahahahahaha retard to the top die gast. XDDDXD Kijkt hij wel ‘ns op youtube? Elke fellow-gamer sinds CoD4/CoD5 en sommige zelfs MW2 vinden de nieuwe cods prut.
@chocazz: zo denk ik er ook over.Prijs-kwaliteit zit niet goed !
dat is toch een foto van mw2 he ? of ben ik verkeerd ?
Ter illustratie: http://i.imgur.com/HHQD1.jpg
xD
@M4GN3T: Daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Ik vind dat Black Ops er als een halve PS3 game uitziet, en de Singleplayer (niet te vergeten) ziet er strak uit als een PS3+ game.
@PattyS3: nee hoor. Dat is wat jij wilt. Het gros mensen wilt dit niet anders had mw3 ook nooit zo groot geweest. Fifa van ea is hierin ook een geweldig voorbeeld. Of de elle lange durende soaps op tv zoals gtst of atwt. Mensen willen herkenbaarheid.
@Naam…: Nee, ik en de rest van de wereld die geen CoD (meer) speelt.
FIFA kan niet opeens heel innovatief zijn omdat het een videogame is die is gebasseerd op een echte sport. En besides, FIFA is nooit elk jaar hetzelfde, er is altijd wel wat nieuw. Net zoals dat de graphics altijd verbeterd zijn, en de animaties, etc.
Als ze dat kunnen bewijzen in de volgende Call of Duty, dan wil ik ze nog wel geloven! 😉
battlefield kindjes