Review: Mass Effect 3 – Met grote ogen zagen we de eerste trailer van Mass Effect 3 aan. Hoe de Reapers onze aarde kwamen vernietigen en onze enige hoop was gevestigd op een man, Commander Shepard. De epische sci-fi RPG serie van BioWare komt ten einde met het derde deel in de Mass Effect serie. De verwachtingen zijn torenhoog want hoe gaat BioWare dit fantastische verhaal afsluiten? Met de toevoeging van een multiplayer wil BioWare er ook nog eens voor zorgen dat de game langer in je PS3 blijft zitten dan de veertig uur die de singleplayer je voorschotelt. Is Mass Effect 3 een volwaardige afsluiter of is het universum gedoemd om in vergetelheid te raken? Je leest het in deze review.

Universele apocalypse

Oké, tijd voor het Mass Effect verhaal 101. In de toekomst weet het menselijke ras verder de ruimte in te gaan en ontdekken we verschillende rassen die samen komen op een gigantisch ruimtestation genaamd The Citadel. Hier worden de politieke aspecten van het universum bepaald. Commander Shepard is een opkomende menselijke commandant die erop uit word gestuurd om een roque Spectre, de elite van het universum, te verslaan. Hij komt er al snel achter dat de Spectre genaamd Saren maar een marionet is van de almachtige Reapers, een superintelligent en krachtig ras dat het hele universum wil ontdoen van leven om zo de cirkel opnieuw te laten beginnen. Shepard word de eerste die ooit een Reaper verslaat en zo begint zijn barre tocht om het universum te redden. In Mass Effect 3 zijn de Reapers gearriveerd in het universum en is het aan Shepard om alle rassen te verenigen in een grote vloot om de Reapers te verslaan.

Mass Effect 3 moet qua verhaal ongelofelijk veel uitleggen en losse touwtjes aan elkaar knopen. Dit doet de game fantastisch. De game start wat rommelig met weinig uitleg van hoe en wat, maar naarmate de game vordert word het verhaal meeslepend en voel je constant het gehijg van de Reapers in je nek. Ondanks het jammere einde van de game is Mass Effect 3 een volwaardig einde aan het verhaal van Commander Shepard.

Zoals het in een Mass Effect game hoort zullen er weer genoeg conversaties zijn waarin jij als speler keuzes kunt maken die invloed hebben op het verhaal. Waar eerdere games af en toe een zware keuze had, kent deeltje drie er een stuk meer waar je zelfs op het punt komt om te moeten kiezen welk ras je wilt laten uitsterven. Door goed te spelen en zoveel mogelijk zijmissies te doen zal je betere opties krijgen in dit soort situaties, maar dit is qua keuzes de meest heftige Mass Effect game tot nu toe.

Combat evolved

Na het praten is het natuurlijk ook vaak genoeg tijd voor actie. Mass Effect 3 kent hier genoeg van en het werkt beter dan ooit. Shepard beweegt zich dit keer veel soepeler door de levels heen als in Mass Effect 2 waar de controls nogal stijfjes waren. Nadat je jouw personage hebt gecreëerd of hebt geïmporteerd uit ME2, begint Mass Effect 3 met een inleiding waarin je weinig vrijheid hebt om te kiezen hoe of wat, maar eenmaal uit deze tutorial zal je op de centrale hub van de game terecht komen, The Citadel. Vanaf hier zul je missies oppakken en zal het hoofdverhaal zich verder vorderen. De gehele game gaat erom dat jij het universum verenigd om de Reapers te verslaan. Vanaf The Citadel kun je ook aan boord stappen van je trouwe schip de Normandy. Op de Normandy zul je met je crew kunnen praten, je uitrusting kunnen veranderen en met de Galaxy map je volgende missie kunnen selecteren. De belangrijkste missies zijn altijd groot aangegeven zodat je altijd weet waar je naar toe moet.

Heb je eenmaal je bestemming gekozen dan is het tijd om je klaar te maken voor de strijd. Dit begint met het kiezen van twee teamleden die je mee kunt nemen op elke missie. Het is belangrijk om hier de zwaktepunten van je eigen Shepard weg te werken door slim te kiezen welke teamleden je mee wilt nemen. Je zult steeds meer teamleden bij elkaar verzamelen en je team breid zich dan ook constant uit. Hier laat Mass Effect 3 wel echt een steekje vallen ten opzichte van Mass Effect 2 waar je serieus tijd moest investeren in al je teamleden. In Mass Effect 3 hebben we het einde van de game bereikt zonder ook maar een keer om te kijken naar bepaalde teamleden. Mede ook omdat deze niet interessant waren.

Na het kiezen van je twee buddy’s is het tijd om je wapens te kiezen voor de missie. Je kan in totaal vijf verschillende wapens met je mee dragen. Het is echter slim om minder wapens met je mee te dragen aangezien het gewicht van de wapens beïnvloed hoe snel je speciale krachten van hun cooldown af zullen gaan. Maar als je zelf geen ability’s wilt gebruiken en je dat overlaat aan je teamleden dan kan je natuurlijk zware wapens meedragen. Erg tof is dat je ditmaal je wapens met mods kunt voorzien die zowel cosmetische als statistieke veranderingen aanbrengen.

Zijn we dan nu klaar om te vechten? Nee nog niet! Uiteraard kent Mass Effect 3 als een echte RPG ook een level systeem en door missies te voltooien en de map te verkennen voor interessante informatie zal je experience vergaren. Per level ontvang je punten waarmee je jouw ability’s kan versterken of nieuwe kunt unlocken. Dit geld ook voor je teamleden.

Missies en vijanden

Nu zijn we dan eindelijk klaar om te beginnen aan onze missie. De missies in Mass Effect 3 variëren erg in wat je moet doen, maar altijd zullen er vijanden in je weg staan om te stoppen. De variatie in vijanden is matig. Vaak worden dezelfde vijanden op je af gegooid om je bezig te houden. De meest memorabele vijanden zijn de niet menselijke vijanden zoals de Banshee’s of de Geth. Het vechtsysteem is nagenoeg onveranderd gebleven uit Mass Effect 2 en de game speelt nog steeds als een third person shooter waar je regelmatig in cover zult moeten gaan om de velen kogels te ontwijken die op je afkomen. Het is uiteraard ook mogelijk om je ME2 data te gebruiken in ME3, dit betekent ook dat je automatisch op het level begint dat je was in ME2 en dit maakte de game vrij makkelijk voor ons. Qua uitdaging moet de game het vooral hebben van slim bedacht level design zoals een leven waarin je tegen Geth vecht maar waar je ook constant moet uitkijken voor de pulsen van het schip waarin je zit die je schild deactiveren.

Mass Effect 3 is zo’n game waar de zijmissies aanzienlijk minder goed zijn als de hoofdmissies. De zijmissies zijn veel kleiner in opzet en zijn vaak simpele arena’s waarin je het moet volhouden tot dat alle vijanden dood zijn. Er zijn af en toe we wat pareltjes, maar ME3 speel je voor het hoofdverhaal, niet voor de zijmissies.

Dan moet ik toch nog even een hele kleine spoiler weggeven, je hebt verschillende baasgevechten in de game tegen Reapers (no shit sherlock?!). Deze gevechten bouwen vaak op een gimmick en dit pakt in de meeste gevallen goed uit, maar er zijn ook een aantal Reaper gevechten die minder goed in elkaar zitten. Zo is een van deze gevechten gewoon een button bash festijn. Gelukkig zijn de meeste goed uitgewerkt.

Samen het universum redden

Dan komen we nu bij de multiplayer van ME3. Toen ik dit voor het eerst hoorde was ik sceptisch, moet er nou serieus weer een multiplayer inzitten? Na uitgebreid de online co-op modus gespeeld te hebben ben ik compleet verrast door hoe leuk het is om te spelen. De multiplayer is niks unieks, sterker nog het is gewoon de horde mode uit de Gears of War serie met een Mass Effect sausje eroverheen. Toch weet de multiplayer je te pakken. Dit komt doordat de multiplayer niet afwijkt van wat Mass Effect is en eigenlijk gewoon de singleplayer ervaring co-op maakt. Je kiest een class en een ras, beide natuurlijk met zijn eigen voordelen en nadelen en naarmate je speelt word je personage steeds sterker en zal je nieuwe wapens en krachten unlocken via boosterpacks die je koopt. Enige kanttekening die ik heb te maken is dat de de multiplayer levels soms te lang doorgaan, maar dit is meer een persoonlijk iets dan een echte aanmerking. Maak je ook klaar voor een echte uitdaging want op niveau Gold word de multiplayer echt pittig.

Prestatieproblemen

Is ME3 ook pittig op de grafische kant? Een volmondige ja is het antwoord. De game heeft een ontzettend sterke presentatie en je mond valt soms echt open van de uitzichten die je krijgt. Vooral de Reapers stelen de show qua grote en indruk. Textures laden soms wel plotseling in, maar dit is te vergeven aangezien je hier nauwelijks echt last van hebt. Waar we wel echt last van hadden is de framerate van de game. We hebben vaak genoeg gehad dat ME3 constant moest laden tijdens een scene waardoor het beeld ongelofelijk schokt. Ook is de game drie keer vastgevroren bij ons. Dit had wellicht verholpen kunnen worden met een simpele installatie optie, maar deze is niet aanwezig. Hopelijk word dit nog weggewerkt want dit is op het moment het grootste nadeel aan de game.

De soundtrack van de game is weinig bijzonder te noemen. Er zijn weinig tunes die je bij blijven, maar af en toe weet de soundtrack je wel mee te slepen in dramatische momenten. De voice-acting daarentegen is wel ijzersterk en elk personage is voorzien van een formidabele acteur. Zelfs als het script af en toe rare zinnen naar de acteurs toegooit weten ze het toch nog overtuigend te houden. Kudo’s daarvoor. Jammer dat de lip-synching niet altijd goed mee loopt.

Mass Effect 3 is een volwaardige afsluiter van een memorabele serie. De singleplayer zal je gekluisterd hebben aan je scherm en de multiplayer is ongelofelijk verslavend. De game kent wel zijn minpunten en dan vooral op prestatie gebied. Iets dat niet had gehoeven. Gelukkig breekt het de game nooit en is de ervaring van de game het waard om zelfs na een bevroren beeld de game nogmaals op te starten en dat zegt wat. Mass Effect 3 zal voor bijna niemand een slechte aankoop, maar door wat ongelukkige problemen weet de game net niet te schijnen op de momenten waar die dat wel verdient.

• Ongelofelijk goed verhaal
  • Vloeiende combat
  • Multiplayer werkt fantastisch