Review: Ridge Racer Unbounded – De markt voor racegames wordt al een tijdje gedomineerd door onder andere Burnout Paradise en de Need for Speed serie. Met Ridge Racer Unbounded wil ontwikkelaar BigBear Entertainment en uitgever Namco Bandai zich meten met deze gevestigde orde. Zullen zijmet Ridge Racer Unbounded naar de top racen of krijgen ze pech onderweg en blijven ze hangen in de middenmoot? Dat alles lees je in deze review.

Welcome to Shatter Bay

We worden geintroduceerd in Shatter Bay door ene Kara Shindo, waar de verworpenen, de zogenaamde Unbounded, de straten overnemen en regeren. Deze groep genaamd Unbounded lapt alle regels aan de laars en vernietigd zowat alles wat ze tegenkomen tijdens de vele races. Het uiteindelijke doel van de Unbounded is om eerst de stad Shatter Bay over te nemen, en daarna is de rest van de wereld aan de beurt. Het heersen over de stad gebeurd door middel van verschillende soorten races die zijn onderverdeeld in verschillende districten.

The Behemoth

In totaal is de stad Shatter Bay onderverdeeld in negen verschillende districten. Ieder district bestaat weer uit zeven races, de ene wat leuker dan de ander. Zo beginnen we in het eerste district City Limits met een Domination Race. Zeker in het begin, wanneer je de verschillende wagens en mogelijkheden van de banen nog niet helemaal kent, zul je niet meteen als eerste finishen. Het niveau in het begin is vrij hoog, maar dit komt mede doordat je wagen ook nog niet een van de snelste is. Vrij snel speel je toch al nieuwe voertuigen vrij, waardoor het racen iets makkelijker wordt.

In de Domination Races die je krijgt voorgeschoteld is het de bedoeling om als eerste de finishlijn te bereiken wat af en toe nog best lastig is. Een andere race waarin je zo snel mogelijk moet zijn is Time Attack waarvan de tijden toch wel erg scherp zijn die je bij deze races meer moet zetten. De derde variatie die de ontwikkelaar heeft bedacht is Frag Attack. In deze races krijg je als doelstelling een zo groot mogelijk aantal tegenstanders te ‘fraggen’, oftewel total loss te rijden. Bij twintig tegenstanders die je hebt gefragged, krijg je drie sterren, het maximale aantal bij elke race.

Ook Shindo Racing is een vast onderdeel in ieder district. Hierin is het de bedoeling om in een ronde als eerste te finishen, terwijl je tegen elf tegenstanders op moet boksen die ook allemaal eerste willen worden.
Als laatste en aan het begin lastigste racetype zien we Drift Attack, waarin we zoveel mogelijk moeten driften om op de eerste plaats te eindigen.

Wanneer we met de eerste race starten, direct een Domination Race, is het even wennen aan het weggedrag van onze wagen, een Wolfseye GT. Daarna mogen we kiezen uit een mooi kleurtje voor onze bolide. Helaas hebben we maar keuze uit vier verschillende kleuren, maar dat mag de pret niet drukken. Na een moment te hebben gekeken naar het laadscherm is het dan eindelijk zover.

Graphics en sound

Het eerste wat opvalt is een stad in de gloed van de ondergaande zon, en na het signaal Get Ready beginnen alle deelnemers met het indrukken van het gaspedaal. De wagens zien er stuk voor stuk super uit en glimmen nog helemaal aan het begin. Ook al zijn het verzonnen namen voor de wagens, toch lijken ze wel een beetje op bestaande wagens.

Nadat je op snelheid bent begint het gebeuk onderling en zie je her en der stukken muur, pilaren, bomen en tegenliggers rondvliegen. Hier valt het niet mee om een kleine vergelijking te maken met de game Split/Second van Disney. Want ook bij Ridge Racer Unbounded heb je af en toe, wanneer je boostmeter vol is, de mogelijkheid om bijvoorbeeld een tankwagen die langs de weg staat te laten ontploffen door er tegenaan te rijden, of een shortcut te nemen die is geblokkeerd, maar door je turboboost geopend kan worden.

Minpunt vind ik toch wel dat rondvliegend puin geen schade toebrengt aan de tegenstander. Je rijdt bijvoorbeeld de staanders onder een balkon weg, dan mag je toch verwachten dat dat balkon naar beneden komt en op zijn minst de tegenstander achter je vertraagd. Helaas blijft deze op magische wijze gewoon op zijn plek en zie je de tegenstanders alweer dichterbij komen.

Wat ik zelf wel kan waarderen is hoe BugBear Entertainment je rondeteller en alle andere gegevens die normaal links- of rechtsboven in de hoek staan verwerkt heeft in de omgeving. Regelmatig staat er op de vangrail te lezen hoe ver je voor of achter ligt, welke ronde je op dat moment rijdt of hoeveel frags je al hebt gemaakt.

Voor iedere shortcut die je onderweg vindt en de kans krijgt om deze te nemen, krijg je aan het eind van de race ook nog extra punten. Punten worden toegekend door de verschillende shortcuts op een baan te halen, door te driften of de tijd dat je met je wagen los van de grond komt. Maar ook voor het aantal frags wat je op je naam hebt staan krijg je zogenaamde awards waar weer punten voor worden uitgedeeld.

Een van de meer unieke onderdelen van Ridge Racer Unbounded is de City Creator. Wanneer je deze vrijwel aan het begin van je carriere een keer wil testen, heb je nog maar weinig tot je beschikking. Gaandeweg het racen in Shatter Bay speel je deze verschillende wegdelen vrij en kun je na een tijdje jou eigen banen leggen. Het leggen van je eigen banen gaat best makkelijk, en wanneer je tevreden bent krijg je ook de mogelijkheid om je creatie te delen met de rest van de wereld.

Dominate the World

Natuurlijk ontbreekt de multiplayer in Ridge Racer Unbounded niet. Ook deze heeft twee verschillende onderdelen. Aan de ene kant kun je in disctricten racen die andere spelers gemaakt hebben, en aan de andere kant is het mogelijk om met maximaal 8 spelers een gewone multiplayer race te rijden. Helaas is het in dit deel nog niet heel erg druk, en heb ik in totaal een enkele race kunnen rijden tegen maar liefst een andere speler die er bijna direct weer vandoor ging. Gelukkig is het wel mogelijk om ook vrienden uit te nodigen die deze game ook hebben, zodat je samen de hele stad kunt verwoesten.

Districten die zijn gemaakt door andere spelers van Ridge Racer Unbounded zijn er gelukkig wel genoeg te vinden, op het moment van schrijven maar liefst 361, en aan sommige banen is te zien dat er genoeg creatievelingen zijn met af en toe verrassend leuke banen.

Ontwikkelaar BugBear Entertainment wil zich met Ridge Racer Unbounded gaan meten met de racegames die hun pluimen al hebben verdiend. Op een paar minpuntjes na lukt ze dat met deze racegame toch aardig. De game biedt voldoende uitdagingen in Shatter Bay, maar ook online in de steden van andere spelers vermaak je je nog lang. Ook de City Creator zorgt dat de game toch weer iets anders is als de rest. Al met al zul je met Ridge Racer Unbounded lang bezig zijn, in het begin om de verschillende technieken goed onder de knie te krijgen, later om bij iedere race het maximale aantal van drie sterren te behalen.

• Arcade-racer met een eigen touch
  • Mooie cinematische crashes en ontploffingen
  • Multiplayer