Volgens de geruchten de laatste tijd gaat Sony de PlayStation 4 zo te zien omtoveren in een PC. De enorm ingewikkelde ontwikkeltechniek voor de Cell-processor zijn ze waarschijnlijk op teruggekomen, de PS4 zou namelijk techniek van AMD bevatten. Nu melden twee websites, TSA en VG247 dat de PS4 ook ondersteuning biedt voor Native OpenGL.
Dit zou betekenen dat ontwikkelen voor de PS4 een stuk makkelijker gaat worden, de OpenGL-api is namelijk stukken bekender en simpeler dan PS3’s LibGCM. De onthulling van de PS4 is mogelijk volgend jaar met een release in wellicht laat 2013 of begin 2014. Sony heeft zelf nog niks gezegd over de PS4, alles wat je nu dus nog kunt vinden over de PS4 zijn geruchten.
Grapje zeker? Alle consoles hebben hardware van andere manufacturers. Dit maakt ze geen PC doordat de architectuur erg verschillend is in opbouw. Daarnaast is OpenGL over het algemeen het beste alternatief voor microsofts directX. Microsoft gebruikt dit op de XBOX en sony had zijn LibGCM. Door OpenGL te ondersteunen zorgen ze ervoor dat veel meer dev’s ervoor kunnen programmeren. Wel zal de OpenGL library aangepast moeten worden voor de architectuur.
ik hoop van niet, ga voorlopig wel ff lekker met mijn ps3 🙂
@145.33.161..xxx: Het gaat meer op een PC lijken want volgens geruchten zou de PS4 mogelijk ook DirectX gaan ondersteunen. Ze stappen af van die Cell-structuur.
@M4GN3T: Dat lijkt mij onlogisch omdat ze dan geld moeten afdragen aan microsoft voor de licenties. OpenGL is op het moment het beste en krachtigste alternatief. Daarnaast is DirectX voor windows anders dan voor de Xbox doordat de architectuur compacter is.
@145.33.161..xxx: Snap ik maar je hoort vaak van ontwikkelaars dat de xbox ‘net een PC’ is om voor te ontwikkelen. Ik ben zelf geen games ontwikkelaar maar ik zie wel in hoe een Xbox veel op een PC lijkt. En het zijn de geruchten he, zie: http://www.vg247.com/2012/04/02/playstation-4-sony-confident-of-pre-xbox-720-release/
Er zijn de laatste tijd wel veel geruchten. Het zou mij niet verbazen als hij eind dit jaar word aangekondigd
Tja, echt ‘native’ zal het ook niet zijn, het zal op eenzelfde manier gaan als nu met PSGL (openGL/ES 1.0), ofwel een laag over de ‘LibGCM’ heen. Maar wil je echt alle kracht gebruiken zul je toch die laag moeten overslaan (zoals nu dus bij de PS3 door veel developers). Ik denk dat het hier weer puur komt op onwetendheid van de originele artikelschrijvers..
Enige waar dit dus echt voordeel voor bied is crossplatform games en dus weer niet de volle power gebruikt wordt.
@SuperDre: Klopt alhoewel over multiplatform games. Als de geruchten kloppen ligt de architectuur van de nieuwe xbox en playstation erg dicht bij elkaar door toepassing van dezelfde GPU en bijna soortgelijke CPU. Alleen de graphics library zou dan een obstakel vormen voor het maximale uit de console halen waarbij de 360 en PS3 de PS3 architectuur vooral het probleem vormde.
Xbox 720 is van Windows geef hun maar dat amd dat is wat voor ze niet voor de ps4 die kome wel met wat beters hoob ik ik wil geen amd in me ps4 ik wil sony spul er in dan is het eg van sony zo als de ps1 zo als toen
Dit is hardware geneuzel (natuurlijk wel belangrijk), maar ik denk dat gamers meer geïnteresseerd zijn wat we straks kunnen verwachten…
En dan bedoel ik meer graphics, gameplaymogelijkheden, geheugenmogelijkheden et cetera.
Ik heb dit ergens gelezen.
——————————————————————-
Playstation 4 Cell Chip Due To Change?
Here’s some technical information on a possible new cell chip for the PS4. We’ve heard about the Cell 3 chip with 32 SPEs and 2 PPEs, well it seems IBM are due to change all that. The new possible chip now is the design for 32 SPEs and 4 PPEs.
Some features of the new chip:
100% backward compatible
Performance on PPE significantly better
Performance per SPE equal or better
Significantly better on applications that benefit from new instructions
Better inter-SPE latency
More on-chip memory
Better main memory latency and bandwidth
Apparently IBM are aiming for 1 TeraFLOPS of performance with this new chip. To put that into perspective the current Playstation 3 Cell chip is only capable of 204 GigaFLOPS.
The new cell is projected for around 2010/2011, with 2011 rumored to be the year we’ll see a PS4 release…coincidence?
Edit: Since publishing this post the download link to the IBM .pdf is now broken. Sadly it seems the .pdf has disappeared entirely from the site, however i have managed to find a number of screenshots from the relevant pages mentioned above – hope that helps.
Op deze site lees ik geen enkele AMD CPU of GPU geruchten.
http://www.ps4forums.org/32-playstation-4-details/
Ik weet zelfs dat Sony een tijd geleden officieel heeft bevestigd dat de PS4 gewoon de Cell CPU gaat gebruiken.
een stomme vraagje is dat plaatje echt een PS4? of niet als het zo uit komt te zien hoe ziet dan de PS4 slim uit??? nog kleiner haha.
Sony moet gewoon PS1 PS2 en PS3 samen 1 console maar dan 6x krachtiger en sneller zijn dat het de PS4-Orbis word
dat je gewoon PS1 PS2 PS3 en PS4-orbis (en PC) games kan spelen op 1 console dat zou goed zijn maar ik denk dat de PS4-Orbis echt heel groot word. en dat willen mensen ook niet
Steam-Box komt ook een nieuwe Console van Valve en K,t Apple.
De grote baas van Apple, Tim Cook, werd zojuist gespot op het hoofdkantoor van Valve in Washington. Nu gaan de geruchten rond dat Apple en Valve samenwerken aan de Steam Box.
Een van Valve’s ingenieur, Jeri Ellsworth, liet eerder vandaag middels een tweet weten dat hij werkt aan een next-gen console. Dat bewijst toch min of meer wel dat we binnenkort aan de slag kunnen met een nieuwe platform.
Jeri Ellsworth:
@Krewell I’m working at Valve on nextgen gaming hardware.
Als deze geruchten waar zijn kunnen we nog wel eens een hele spannende E3 krijgen.