Review: Awesomenauts – Het komt niet meer vaak voor dat een nieuw game genre zo populair wordt dat er in alle takken van de game-industrie games in dat genre worden gemaakt. Toch heeft het ‘Multiplayer online battle arena’, oftewel Moba, in korte tijd zich gevestigd als populair nieuw genre. Veel Moba games zijn gratis zoals League of Legends en Heroes of Newerth. De Nederlandse ontwikkelaar Ronimo Games probeert een gloednieuwe draai te geven aan het Moba genre door de game in een 2D-perspectief te gooien. Maar kan hun game Awesomenauts opboxen tegen de gratis versies die je op je PC kunt spelen? Je leest het in deze review!

Moba in het kort

Awesomenauts is een Moba game. Moba houd in dat je een champion kiest, een personage die jij bestuurt. Vervolgens ga je met twee anderen de strijd aan tegen een ander team en is het de bedoeling om elkaars basis te vernietigen. Voordat je de basis kunt aanvallen zul je eerst de Towers van de vijand moeten vernietigen, terwijl je jou eigen basis ook nog eens moet verdedigen. Er spawnen constant nieuwe monsters vanuit ieders basis die de Towers aanvallen. Hier zit dus een zeker strategisch element in. Met zes champions om uit te kiezen is het belangrijk om te kijken wat er nodig is in het team. De zes champions variëren van een robot die veel damage kan incasseren, tot een hagedis die als een ninja met een zwaard rond hakt. Door als een team samen te werken kun je een game winnen.

Awesomenauts wijkt in basis niet veel af van het Moba concept. Je zult nog steeds geld verdienen door monsters te vernietigen en vijandelijke champions te killen. Met het geld kun je jouw champion sterker maken waardoor je het verschil kan maken in een potje. Het sterker maken van je champion doe je bij de winkel die in je basis zit. Hier kun je meer leven kopen, sterkere aanvallen of je aanvallen juist uitbreiden waardoor ze speciale eigenschappen krijgen.

2D Moba

Waar Awesomenauts afwijkt van het traditionele Moba concept is vooral dat het 2D is. De game speelt als een platformer waar je als champion doorheen rent, springt en klimt. De maps zijn bezaait met platformen, trampolines en andere platformelementen. De verschillende maps zijn goed uitgewerkt en lekker divers. De leukste zijn waar je moet uitkijken voor gevaren die in de map zelf zitten.

Ook heb je nu maar acht richtingen waar je naartoe kunt springen en schieten. Dit betekent dat je veel rommelige gevechten krijgt. Maar hier ligt juist de charme van Awesomenauts. De ongecontroleerde chaos die zich, door goed teamwerk, opeens kan omzetten in een strategisch gecoördineerde aanval is fantastisch. En er is een doel waarom je het zo goed mogelijk zou willen doen. Na elke game krijg je namelijk experience waarmee je levels omhoog kunt gaan. Zo zul je nieuwe champions unlocken en nieuwe loadout opties. Per potje kan je namelijk ook nog kiezen wat je kunt upgraden bij de winkel. Stel dat ik de robot speel, dan kan ik me op hele andere dingen focussen als dat andere spelers dat doen met hun robot.

Aandoenlijke vertoning

De presentatie van Awesomenauts is zeker fijn om naar te kijken. De 2D cartoony graphics passen precies bij de game en geven een heel eigen sfeertje aan Awesomenauts. De achtergronden hebben vaak mooie animaties die je geeneens opvallen als je er niet op let, maar ze voegen wel degelijk iets toe een elke map. Een stukje variatie. De menu’s zijn mooi weergegeven en voor een PSN-game zit er erg veel detail in de verschillende aanvallen en explosies.

De muziek verdient een extra schouderklopje. Vooral de hilarische soundtrack van Leon Chameleon blijft hangen. Voor de rest krijg je vooral een negentig jaren tekenfilm vibe door de soundtrack. Ook de stemmetjes bij elke champion laten zijn karakter goed naar buiten komen.

Uit balans

Het enige minpunt dat Awesomenauts kent is dat de game nog lichtelijk uit balans is. Spelers met een hoger leven hebben vaak een voordeel op lager level spelers. Dit komt door de loadout keuzes die je later unlockt. Ook lijken twee champions al snel te sterk waardoor deze niet te killen zijn. Niets wat een simpele patch niet op zal lossen, maar het is wel zonde dat hier niet wat beter is naar gekeken.

Awesomenauts is een zeer succesvol experiment van het Moba genre op de consoles. De game speelt heerlijk weg, is ongelofelijk verslavend en heeft een erg leuke presentatie die je grijpt. Met het level systeem en de mogelijkheid om de game zowel online als split screen te spelen, heb je meer dan genoeg redenen om Awesomenauts lange tijd te blijven spelen. Enige minpuntje is dat twee van de zes champions op het moment wat te sterk zijn. Dit breekt de game gelukkig niet en Ronimo Games mag zichzelf dan ook een schouderklopje geven voor deze verslavende PSN-titel.

• Verslavende gameplay
  • Goede presentatie
  • Veel replay value