Het beloofde een van de meest indrukwekkende titels van dit jaar te worden. De nieuwe Bioshock blies menig gamer al weg sinds de aankondiging van de game. Elk stukje nieuws word opgeslurpt door de fans die niet meer kunnen wachten tot de release van Bioshock: Infinite. Een geheel nieuwe setting, een geheel nieuwe stad en een prachtige engine zorgden ervoor dat de hype machine rond deze game overuren draaide.

Het komt misschien niet helemaal als een schok, maar Bioshock: Infinite is helaas uitgesteld en zal niet meer in 2012 uit gaan komen. 2K’s Ken Levine heeft laten weten dat de release van de game is achteruit geschoven naar februari 2013. De wereldwijde releasedatum staat nu op 26 februari 2013.

Levine legt uit dat tijdens het ontwikkelingsproces meer mogelijkheden zich openbaarde en dat het team deze graag wil verwerken in de game. Levine kon laten weten dat ze in Bioshock: Infinite dingen doen die nog nooit zijn gedaan in een FPS. Ook zal Bioshock: Infinite niet aanwezig zijn op de E3 en ook niet op de GamesCom. Wat dit voor ons betekent is dat we iets langer moeten wachten op de game, maar uiteindelijk een beter eindproduct op ons bordje zullen krijgen. Wij hebben het er wel voor over.

“When we announced the release date of BioShock Infinite in March, we felt pretty good about the timing. Since then, we’ve uncovered opportunities to make Infinite into something even more extraordinary. Therefore, to give our talented team the time they need to deliver the best Infinite possible, we’ve decided to move the game’s release to February.”

“I won’t kid you: BioShock Infinite is a very big game, and we’re doing things that no one has ever done in a first-person shooter. We had a similar experience with the original BioShock, which was delayed several months as our original ship date drew near. Why? Because the Big Daddies weren’t the Big Daddies you’ve since come to know and love. Because Andrew Ryan’s golf club didn’t have exactly the right swing. Because Rapture needed one more coat of grimy Art Deco.

“The same principle now applies to BioShock Infinite.

“What does this mean for you? It means a bit more waiting, but more importantly, it means an even better BioShock Infinite. The great can be made greater, and we owe it to both ourselves and to you, our fans, to take this opportunity. Irrational Games is one of those rare developers lucky enough to ask the people who sign the checks: “Hey, can we have a few more of those checks?”