PSX-Sense - PS3, PS4 en PS Vita Community
Prototype 2 PS3
Review: Prototype 2

Review: Prototype 2

Door op mei 14, 2012 om 15:47 - 705 keer bekeken

Review: Prototype 2 review ps3

Review: Prototype 2 - Een tijd terug kregen we twee grote sandbox games in onze schoot geworden die allebei ongeveer hetzelfde concept hadden, inFamous en Prototype. Geef de speler een grote stad en laat ze een personage besturen met gemuteerde krachten. De twee games waren toen allebei nieuwe IP’s. Van de ene is al een vervolg gekomen op de PS3 en nu is het tijd terug te keren naar de andere titel, Prototype. Prototype was een erg leuke game, maar kende zijn mankementen. Weet Prototype 2 deze kleine minpunten weg te verwerken of hebben ze bij Radical Entertainment niet geleerd van hun vorige project? Je leest het in deze review!

Precies waar we gebleven waren

Prototype 2 pakt het verhaal precies op waar Prototype ophield. Voor degene die het eerste deel niet hebben gespeeld, wees niet bang, er zit een filmpje bij de game die je precies uitlegt wat er allemaal al tot nu toe is gebeurd. In dit deel speel je als James Heller, een oorlogsveteraan die niets liever wilt dan verenigd worden met zijn gezin. Helaas breekt het zogenaamde Mercer-virus opnieuw uit en komen zijn vrouw en dochtertje om. Niemand anders dan Alex Mercer is de dader van deze gruweldaad en Heller is er dan ook op gezind om wraak te nemen op Mercer.

Het verhaal in Prototype 2 begint redelijk sterk maar zwakt erg snel af. Je raakt de draad door alle vage gesprekken en onduidelijke cutscenes al snel kwijt en het is makkelijk om te vergeten waarom je ook alweer zo’n pesthekel hebt aan Mercer en Blackwatch. Het verhaal drijft absoluut niet en laat je dan ook al snel koud. Met een einde dat als een klap in je gezicht komt op een koude winterdag eindigt de game dan ook nog eens op een slechte voet.

Gemuteerde chaos

En toch blijf je Prototype 2 met een glimlach spelen. Het maakt namelijk eigenlijk geen drol uit dat het verhaal een beetje ruk is. De game maakt het namelijk goed met zijn vermakelijke gameplay. Hoofdpersonage James Heller wordt namelijk al vroeg in de game geïnfecteerd door Alex Mercer met hetzelfde virus dat hem ook muteerde. Heller heeft dus ongeveer dezelfde krachten als Mercer en deze kun je in Prototype 2 dan ook weer naar hartelust gebruiken om de grootste chaos te creëren.

Review: Prototype 2 review ps3

Des te verder je in het hoofdverhaal komt hoe meer krachten je voor Heller zult vrijspelen. Zo zullen je armen al snel in klauwen kunnen veranderen zodat alles wat op je pad komt in mootjes gehakt kan worden. Het jammere is dat er eigenlijk niet heel veel nieuwe krachten bij zitten. Veel is herkenbaar en bijna alle krachten zijn hetzelfde en er is hier en daar een andere draai eraan gegeven, daar kon meer uitgehaald worden. Dit neemt het plezier van mensen bloederig uit elkaar scheuren met je tentakel krachten gelukkig niet weg. De game blijft ongelofelijk vermakelijk in wat het doet. Het geeft jou krachten en een grote speeltuin om aan de slag te gaan met deze krachten. Hier ligt de x-factor van Prototype 2.

Missies en upgrades

De missie setup van Prototype 2 lijkt erg op die van andere sandbox games. Op je map zie je verschillende iconen staan. De verhaalmissies zijn aangegeven met een blauwe letter en kun je altijd zien op je map. Je raakt je doel dus nooit kwijt. Naast de verhaalmissies zijn er ook twaalf Blacknet Terminals waar je verschillende zijmissies kunt oppakken. Het voltooien van deze zijmissies geeft je nieuwe upgrades. Ook zijn er genoeg collectibles om te verzamelen die je ook weer upgrade mogelijkheden geven. Elke upgrade die je krijgt merk je ook direct. Je voelt Heller steeds krachtiger worden. Waar je eerst nog moeite had met een Infected Brute sla je hem een paar upgrades later kapot als een pakje boter.

Review: Prototype 2 review ps3

Ondanks de vele missies en collectibles weet Prototype 2 toch niet altijd goed te variëren. Veel missies zijn hetzelfde; eet iemand op om zijn identiteit over te nemen, ga de basis in en neem daar ook weer iemand over. Er zit geen keuze in hoe je een missie aan pakt. De leukste missies zijn nog degene waar je helemaal los kunt gaan met je krachten. Af en toe zal je nog een tank of helikopter besturen en dan word je weer even afgeleid, maar al snel daarna zullen de missies zich alweer gaan herhalen.

Lelijke gore

Prototype 2 heeft een hele gemixte grafische stijl. De game weet af en toe best mooie beelden op je scherm te toveren. Als je met hoge snelheid over de daken rent van New York City krijg je af en toe indrukwekkende uitzichten te zien. Vooral als je uiteindelijk in de Red Zone terecht komt worden de gebouwen echt hoog. In kleine ruimtes ramt de game je alleen weer terug naar vier tot vijf jaar geleden. Onduidelijke textures en lelijke character models komen eenmaal dichtbij vol in je beeld. Wel weet Prototype 2 ondanks alle chaos wel een vrij stabiele framerate te houden en dat is noemenswaardig.

De soundtrack van de game doet wat die moet doen. Opzwepende muziek als de actie heftig word, maar vooral de geluidseffecten doen het hem. Je hoort letterlijk de ledematen van je vijanden uit elkaar scheuren als ze uit elkaar gereten worden door je tentakels. De voice-overs zijn van redelijke kwaliteit, Heller is wel een typetje. Scheldwoorden regenen door de dialogen heen en dit maakt het soms wel moeilijk om de game serieus te nemen.

Review: Prototype 2 review ps3

Eigenlijk brengt Prototype 2 weinig nieuws op tafel waardoor de game erg aan de grond genageld blijft. De graphics zijn amper verandert sinds het eerste deel en het verhaal weet niet te overtuigen. De eentonigheid in de missies doet Prototype 2 niet veel goeds en hadden we graag anders gezien. Hier tegenover staat dat Prototype 2 ongelofelijk vermakelijk is door de krachten en het free roam element. Je voelt erg goed dat Heller krachtiger wordt des te meer je in de game vordert en er is genoeg te doen om je bezig te houden. Wees alleen niet verrast als veel van die bezigheden op elkaar lijken en met een speelduur van ongeveer elf uur op hard bied Prototype 2 weinig in de vorm van replay value. Het is aan jou om het plezier te creëren in Prototype 2.

• Veel te doen
  • Upgrades werken fantastisch
  • Krachten zijn heerlijk om mee te spelen
  • Tanks en helikopters besturen

• Eentonige missies
  • Grafisch niet sterk
  • Korte speelduur
  • Verhaal weet niet te boeien

Review: Prototype 2 review ps3

Zondag Budgetdag – Games – 21 Juli
Gepubliceerd op 21 jul, 2013 om 11:11
PlayStation Store Update US – 15 mei
Gepubliceerd op 15 mei, 2012 om 23:40
Prototype 2 best verkochte game van deze week
Gepubliceerd op 28 apr, 2012 om 10:51
  1. Chimaera Geplaatst op    35 XP
    avatar

In het OPM kreeg ie een 90 geloof ik XD maar of je dat moet geloven..

2. Flow Geplaatst op    755 XP
    avatar

@Chimaera: Een 90 zou zwaar overdreven zijn voor een game die vermakelijk is, maar bijna identiek aan zijn voorganger met meer minpunten als het eerste deel.

3. Gtamen Geplaatst op    51 XP
    avatar

Ik vond het einde heel erg afgeraffeld. heel zonde. Het hele ding met kill your maker ect is ook zo achterhaald. waarom moet mercer dood? seriously.. als je eenmaal dana vind komt heel die onzin met zen dochter en krijg je emotionele rommel weer. HEt was een zeer vermakelijk spel alleen ze hadden wat beter stil moeten staan bij het verhaal..

4. Gtamen Geplaatst op    51 XP
    avatar

@Flow