http://playsense.nl/images/file/img_4fd4b206bd8e3.jpg

Hands-on: Hitman: Absolution – We gaan allereerst voordat we beginnen even terug naar Hitman: Blood Money, waarin Agent 47 met hulp van Diana Burnwood laat voordoen dat de hoofdpersoon aan zijn einde is gekomen. Dit om de banden tussen hem en The Franchise te verbreken. In het nieuwe deel, Absolution, wordt al snel duidelijk dat Agent 47 verraden is door iemand die hij vertrouwde. De zoektocht naar wie hier schuldig aan is begint en dat betekent dat Agent 47 zijn pak met rode stropdas weer aan doet. Wij zijn hier maar al te blij mee en zeker na de presentatie en de hands-on sessie de we hadden met de game.

Blake Dexter

Tijdens de presentatie kregen we een missie te zien, waarin Agent 47 op zoek moet gaan naar de dochter van de belangrijkste vijand in de game. Het gaat hier om Blake Dexter, waarvan de dochter is gekidnapped door een groep gangsters. Hun vragen om losgeld aan de vader die steenrijk is. Als speler moet jij er voor zorgen dat je haar vind voordat het slecht afloopt. We zagen Agent 47 rustig door een Amerikaans dorp lopen. Hij ziet via de ‘visor mode’ waar belangrijke personen in het level zich bevinden. Op zijn dode akkertje loopt hij rond en je kijkt als speler waar de mogelijkheden liggen. Om de missie te doen slagen moet je een ganglid genaamd Lenny vinden, want hij weet waar Victoria is.

Maar eerst zul je moeten afrekenen met de drie handlangers die in de weg staan naar jouw doel. Deze mag je gewoon doden of een andere manier kiezen. Zolang je maar van ze af bent. Je hebt hier behoorlijk wat vrijheid in, maar daar later meer over. Via wat onderzoek kom je er achter waar jouw eerste doelwit zich bevind. Dit is Tyler, welke in een klein winkeltje wat staat te praten met de winkelier. Het doel loopt vervolgens achter de opslagruimte in. Agent 47 staat inmiddels ook al in de winkel en als speler moet je dan een afleiding zoeken, zodat de winkelier jou niet ziet. Een stukje terug staat een radio, waarmee je voor een afleiding kan zorgen.

Je zet deze aan en vervolgens is jouw weg vrij, want de winkelier loopt richting de radio en zo kom je bij Tyler terecht. Via een stealthkill door middel van een draad wurg je snel het eerste doelwit. De achtergrondmuziek knalt er dan in en dat geeft net dat beetje extra voldoening. Eenmaal na de moord moet je weer via de winkel ontsnappen. Agent 47 pakt hiervoor zijn welbekende pistool en schiet buiten op de auto van de winkelier. Het autoalarm gaat af en ze loopt naar buiten. Op naar het volgende doel, welke ergens in een garage bezig is. Toen Agent 47 daar heen liep zagen we weer een bekende feature van Absolution.

Vermommingen spelen een grote rol

Vermommingen zijn van zeer groot belang in de game, want zo kun je op plekken komen die haast niet toegankelijk zijn of ontsnappen is hierdoor makkelijker, maar daar gaan we later nog op in. Agent 47 ziet later voor zich een monteur en doodt deze stilletjes met een schroeverdraaier. Hij propt hem op een gave wijze in de nek van de arme man. Agent 47 trekt in een ogenblik de kleding van de monteur aan en om er voor te zorgen dat de bijna naakte man niet ondekt wordt stopt de hoofdpersoon deze in een toilet. Met de vermomming aan kan je makkelijk doorlopen, maar je kunt zelf via een druk op een knop jouw hoofd omlaag houden, zodat andere bekende van de monteur jouw gezicht niet ziet.

Eenmaal iets verder wurgt Agent 47 een monteur met behulp van een bot die vlakbij een hond lag. Dit is nog een voorbeeld van wapens uit de omgeving die je kunt gebruiken. Je zult ook hamers, flessen en andere kleine voorwerpen kunnen hanteren. Grotere objecten kunnen ook gebruikt worden, zoals een autolift. Agent 47 lokt een monteur onder de autolift welke hij vervolgens naar beneden laat donderen. Na nog wat acties kom je buiten en zie je meerdere vijanden voor je. Hier zien we het ‘Point-Shooting’ in actie, waarmee je in slow-motion meerdere doelen kunt selecteren. Nadat je dit hebt gedaan zal Agent 47 in een ogenblik al de overige gangleden afknallen. Dit wordt zeer fraai vormgegeven. Uiteindelijk dood je de andere twee doelwitten vlak na elkaar en dump je een van de lijken bij een stapel banden.

De stapel banden kan je in de brand steken, welke toevalling en handig bij een tankstation en auto staan. Het gevolg is een flinke vuurbal en de politie snelt er aan. Agent 47 loopt rustig weg van de plek. Je kunt er ook voor kiezen om de boel niet in de hens te zetten wat dan weer een bonus oplevert. Per level verdien je namelijk punten en hoe beter, slimmer en lastiger je het uitvoert hoeveel meer punten je krijgt voor op de leaderboards. Het doden van onschuldigen kost je punten dus daar moet je op letten. Uiteindelijk is het laatste gedeelte in een kapperszaak, waar het doelwit Lenny is. Je doodt een van de kappers en doet zijn kleding aan. Eenmaal bij Lenny aangekomen stopte de presentatie. Snij jij zijn keel door of niet? Daar gaan we achter komen in de uiteindelijke game.

Talloze opties

In de presentatie zagen we dus al hoeveel opties je hebt om opdrachten tot een goed einde te brengen, maar in de demo die we speelden zagen we en merkten we dit in overvloed. In de missie genaamd ‘Kill te King’ moet je een crimineel genaamd King liquideren die op een centrale plek staat op een plein wat ogenschijnlijk veel weg heeft van Hong Kong. King heeft bescherming in de vorm van een aantal bewakers. Je hebt als Agent 47 verschillende opties om uiteindelijk King af te maken en dat is een van de zeer toffe features in de game. We speelden de demo een aantal keren opnieuw om er zo achter te komen wat je allemaal kan doen. Je kunt simpelweg met pistolen en al er op af lopen en dan de eerdere genoemde ‘Point-Shooting’ gebruiken, maar dan wordt het zeer lastig om weg te komen.

We liepen even wat over het plein en Agent 47 manoeuvreert zichtbaar soepeltjes door de grote menigte. Na wat zoeken zagen we een agent op een stoel zitten. Weer kwam een afleiding van pas door een stroomkast open te doen en de kabels los te trekken. De agent reageert hierop en gaat kijken wat er aan de hand is. Via de schaduw in de steeg liepen we omhoog een kamer in, waar een drugsdealer in staat die op dat moment een telefoongesprek heeft met King. Deze kan je van een afstand met jouw pistool neerschieten of wurgen. Wij kozen voor het laatste en zo konden we vlug en ongezien de sniper rifle die op de tafel in de ruimte lag oppakken. Vanuit de kamer heb je een perfect zicht op het plein en zo hadden we al snel King in het vizier.

We kozen ervoor om King van een afstand neer te schieten en vlak daarna de beveiligers. Daarna vermomde we ons als de drugsdealer en liepen we het plein op. Ze zoeken dan niet naar jou, want je oogt niet als Agent 47. Er zijn zoals eerder gezegd meerdere opties om King te doden. Zo kun je ook als kok vermomd het marktplein oplopen om vervolgens met een stuk vis dat King op bepaalde momenten eet vergiftigen. Je kunt ook de drugsdealer doden en zijn lijk in een kist doen om dan het doelwit naar die eerdere genoemde locatie te lokken. King probeert dan de drugs uit die jij van tevoren hebt bewerkt, zodat het doelwit er aan sterft. Tevens kun je na wat zoekwerk ook een object laten vallen op King, waardoor het op een ongeluk lijkt.

Voorlopige Conclusie

Zoals je kan lezen heb je veel vrijheid en opties om uiteindelijk het doelwit uit te schakelen en dat zorgt voor veel variatie. Daarnaast is het ook heel erg tof om al deze manieren te ontdekken en er zo achter te komen welke de beste score oplevert. Je voelt ook echt de spanning tijdens de missie, want als je het verkeerd aanpakt zit je in een lastig pakket. Je kunt dan altijd nog over gaan op het schietwerk wat al prima werkte. Qua gameplay zat het wel snor al waren sommige animaties wat houterig. Echter ziet de game er al aardig uit en na alles van wat we gezien en gespeeld hebben kunnen we zeggen dat Hitman: Absolution een sterke titel lijkt te worden, waarin creativiteit in het moorden beloond wordt. Een veelbelovende game dus.