http://playsense.nl/images/file/img_4fd773508c5a7.jpg

Hands-on: Bijna vier jaar geleden kwam Media Molecule met een game, waarin het allemaal draaide om Sackboy. Een beetje gamer weet natuurlijk dat het hier gaat om LittleBigPlanet. Deze titel scoorde hoog in recensies en verkocht ook nog eens goed. Het idee achter de game sloeg ontzettend aan en de serie is niet meer weg te denken uit de line-up van Sony. Nu komt er met LittleBigPlanet Karting zelfs een racegame in dezelfde stijl. We speelden de game op de E3 en dit bracht een grote glimlach op ons gezicht.

ModNation Racers met de ziel van LittleBigPlanet

Hoewel de LittBigPlanet games werden ontwikkeld door Media Molecule zal Karting niet door deze studio gemaakt worden. Nee, United Front Games zit er voornamelijk achter in samenwerking met de eerder genoemde studio. Dit kunnen we best begrijpen aangezien zij ModNation Racers voor de PS3 en PlayStation Vita hebben gemaakt. Ze hebben meer ervaring met het maken van racegames, maar is deze game dan niet een ModNation Racers met een LittleBigPlanet sausje? Ja, maar tijdens onze speelsessie zagen we al gelijk dat de game echt een eigen gezicht heeft en vooral veel plezier bied en uitstraalt.

De koddige Sackboys zijn naar onze mening veel leuker dan de ModNation avatars, maar ook de kenmerkende kartonnen onderdelen die je normaal ziet in de levels van LittleBigPlanet zijn in Karting verwerkt. Zelfs het menu uit de LittleBigPlanet games zitten zagen we gelijk terug. Het is wat betreft stijl erg herkenbaar, kleurrijk en vrolijk. Wat we qua verhaal moeten verwachten in de campagne is nog niet duidelijk, maar we stellen onze verwachtingen niet te hoog in, want het blijft een racegame. Wat wel kraakhelder is dat dit behoorlij gevarieerd zal zijn, want je zult niet zoals in ModNation Racers alleen maar op banen rijden.

Knallen met de  Paintinator

Je hebt de gebruikelijke circuits waar je normaal rondjes rijdt, maar je zult ook totaal andere soort uitdagingen voor je kiezen krijgen. Zo zul je deathmatches moeten spelen. Dit natuurlijk wel op de LittleBigPlanet manier. Het bekende pistool (Paintinator) waar je verfklodders mee af schiet speelt hier een rol in. Nu bezit dit wapen een variatie aan effecten, zoals het afschieten van hittezoekende raketten, mijnen of elektrische velden. Met dat laatste kun je meerde tegenstanders tegelijkertijd raken als de timing juist is. We speelde deze modus even en dit was heel erg vermakelijk. De besturing komt overeen met die van ModNation Racers en is dus behoorlijk toegankelijk. Met R2 drift je er op los en met kruisje spring je.

De besturing werkt vrij soepel al kom je in situaties, waarin je dichtbij de muur staat. Dan is het wat lastig om daar weg te komen, maar we hebben ons hier niet aan geërgerd. Deze deathmatch vond plaats op twee in de lucht zwevende schepen, waar je via panelen van de ene naar de andere kant springt. De actie kan best chaotisch worden en dit werkt alleen maar bevorderend voor de fun-factor. Je moet achter elkaar weer een wapen oppakken, want je kunt deze maar één keer gebruiken. Dit zorgt ervoor dat iedereen als een gek door het level heen gaat.

Legio aan opties qua aanpassen

Deze wapens zoals we het ook kunnen noemen vind je ook in de standaard races al zijn deze verspreid over de baan. Elementen, zoals vallen welke we ook zagen in ModNation Racer zullen waarschijnlijk ook terugkeren in LittleBigPlanet. Wat je ook in gelijkwaardige vorm zult tegenkomen zijn alle opties op het gebied van customizen. De karts zijn naar wens aan te passen, maar dan vanzelfsprekend wel in de LBP stijl. Ze ogen allemaal van karton en zo zijn soms de wielen van spons. In de uiteindelijke game kun je naar hartenlust de meest uiteenlopende karts bouwen evenals de Sackboys. Wat anders is in LittleBigPlanet Karting is het maken van de banen.

Zoals we eerder aangaven maak je in deze eerste racegame van LittleBigPlanet niet alleen maar banen, maar kun je ook aparte levels maken, waarin je verschillende doelen in vast kan stellen. Zo speelden we een level, waar je zoveel mogelijk eieren moest verzamelen terwijl een groot monster vuurballen op je af schoot. Met R1 pakten snel de eieren op en met diezelfde knop en de linker analoge stick konden we deze in een zone gooien. Zo verdienden we punten en met elk ei kreeg je ook meer tijd. De score die jij hebt gezet zal dan op een leaderboard terecht komen. Ideaal om op deze manier jouw vrienden constant uit te dagen en dit is dan ook een belangrijk element van de game.

Naast een normale race, death match en het eieren verzamelen zagen we nog wat nieuws. Dit was een race op een baan in de vorm van een acht. Niet zo bijzonder, maar dit zag je vanuit de top-down view. Nog een voorbeeld van wat er allemaal mogelijk is in de level editor die in de uiteindelijke versie zal zitten. Je zult dan van alles kunnen aanpassen, zoals de vorm van de baan, hoogteverschillen, vallen en waar de pick-ups zich bevinden. De pick-ups bestaan uit schilden, wapens en powerboosts en met die laatste ga je net even sneller gaat als de rest. Je kunt het bijna niet zo gek bedenken en het kan op een baan geplaatst worden.

http://playsense.nl/images/file/img_4fd7b9831db6b.jpg

Voorlopige conclusie

De opties die jij hebt als spelers zijn ontzettend breed, want je kunt er voor kiezen om de campagne te doen, waarin je naar onze verwachting een mooie selectie aan races en verschillende uitdagingen krijgt. Echter denken we dat vooral het Play, Create, Share principe erg past bij de game en dat veel spelers uren zoet zullen zijn aan het maken van nieuwe banen en uitdagingen. Als de mogelijkheden net zo diep zijn als in de LittleBigPlanet games dan kan je veel toffe creaties gaan ontdekken en zo kun je oneindig door racen. De fun-factor is daarnaast ook erg hoog. Het lijkt vooralsnog een hele goede stap te zijn geweest om ModNation te droppen en er een LittleBigPlanet racegame van te maken, want het koddige stijltje en de simpele doch effectieve gameplay kan voor heel veel speelplezier zorgen. Tof!