http://playsense.nl/images/file/img_4fde479dd239f.jpg

Hands-on: Metal Gear Rising: Revengeance – Metal Gear Rising: Revengeance heeft een stormachtige ontwikkelperiode achter de rug. De game werd tijdens de Microsoft persconferentie op de E3 in 2009 aangekondigd en nadien kregen we maar weinig te zien. Kort was de game in de prullenbak beland omdat Kojima Productions niet wist wat ze er mee aan moesten, maar gelukkig stond daar Platinum Games klaar om de ontwikkeling over te nemen. Eind vorig jaar werd de game opnieuw aangekondigd door Kojima en Inaba en nu konden we drie jaar later ook echt met de game spelen.

Laatste minuten op de vloer…

De laatste momenten op een beurs zijn altijd een gekkenhuis. Je lijst met games staat nog vol met games die je moet zien terwijl de tijd doortikt realiseer je je dat keuzes moet maken. Metal Gear Rising: Revengeance was één van de grote titels die nog op het lijstje stond en ik besloot dan ook om bij Konami even aan te kloppen voor een hands-on. Goede keuze blijkt achteraf, want wat was de game ontzettend vet zeg! Voor alle Metal Gear Solid fans: laten we gelijk onduidelijkheid uit de weg ruimen door te zeggen dat deze game op het gebied van gameplay geen moer te maken heeft met de avonturen van Snake.

Waar je in de Metal Gear Solid games nog lekker aan het sneaken bent en de actie meer vanuit een rustige positie benaderd is het in Metal Gear Rising één gekkenhuis aan slashwerk. Maar om te voorkomen dat Metal Gear Rising in een ordinaire hack and slasher vervalt, is er variatie in de gameplay aangebracht. We hebben niet al te veel kunnen spelen en zien van de game tot zover, maar wat we aan de tand konden voelen gaf ons een degelijk beeld van wat er van de game verwacht mag worden.

http://playsense.nl/images/file/img_4fde48a9233c7.jpg

Combat modus

Tijdens het spelen heb je de mogelijkheid om met de facebuttons een beetje in het rond te hakken op de vele vijanden die de game rijk is. In dat opzicht is de game weinig anders dan van andere games in hetzelfde genre. Beetje harde actie hier en daar is geen nieuwkomer in het land der games, maar uiteraard is er een twist te vinden. Door goed op de vijanden in te hakken krijg je op een gegeven moment de mogelijkheid om een finishing move uit te voeren. Dat is bijzonder interessant, want dat staat in combinatie met de combat modus.

De combat modus is op ieder moment te activeren via L1. Hierdoor zoomt de camera in op het personage waarmee je speelt en zal je qua bewegingsvrijheid beperkt worden. Je staat in feite vast in het level, maar je krijgt met de rechter analoge stick de volledige vrijheid met betrekking tot het besturen van je katana of hoe dat zwaard ook mag heten. Dat met een vijand voor je neus of tijdens de finishing move levert dat een ziek spektakel op. Het wapen is namelijk vlijm en vlijmscherp met als gevolg dat je als een debiel heen en weer kan meppen en dat levert een vijand in plakjes op. Letterlijk.

http://playsense.nl/images/file/img_4fde486fc8208.jpg

Vijanden in duizenden plakjes

Je hakt de vijand in duizenden plakjes als je dat wilt, aangezien je in combat modus dusdanig snel gaat en de tijd vertraagt. Nadien zie je alles rondom je op de grond vallen. Nu hebben we veel expliciet geweld in games gezien, maar dit nadert toch wel het randje van het extreme. Maar vet dat het was, onvoorstelbaar. Je voelt je tijdens het hakken echt oppermachtig en het blijft keer op keer fantastisch om een vijand in plakjes op de grond achter te laten. Iets dat je gespeeld moet hebben dus het is vooral hopen dat de game nog een demo gaat krijgen voor de release.

Natuurlijk is er meer dan alleen dom hakken, zo krijg je gaandeweg ook meerdere wapens tot je beschikking en zullen de vijanden sterker worden. Het hakken is effectief bij menselijk tegenstanders, maar een mech die kan wel tegen een stootje. Uiteraard zijn daar ook oplossingen voor in de vorm van zwaar geschut, zoals bazooka’s. In de uiteindelijke game zal de variatie volop aanwezig zijn, maar in de kern is het een rasechte fighting game in een vrije omgeving, aldus de ontwikkelaar die mij begeleidde door de demo.

Voorlopige conclusie

Helaas hebben we niet al te lang kunnen spelen om je echt een uitgebreid beeld te geven van wat we zoal van de game mogen verwachten, maar wat we ervan gezien hebben tot zover is dat het overduidelijk los staat van andere Metal Gear games en de enige overeenkomst is de grafische stijl. Deze doet onmiddellijk denken aan Metal Gear Solid, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Platinum Games is een ontwikkelaar met een sterke reputatie en het lijkt erop dat ze deze reputatie voortzetten met Metal Gear Rising: Revengeance! Eén van de hoogtepunten van de E3 ondanks de beperkte tijd dat we ermee gespeeld hebben.