Hands-on: Metal Gear Rising: Revengeance – Metal Gear Rising: Revengeance heeft een stormachtige ontwikkelperiode achter de rug. De game werd tijdens de Microsoft persconferentie op de E3 in 2009 aangekondigd en nadien kregen we maar weinig te zien. Kort was de game in de prullenbak beland omdat Kojima Productions niet wist wat ze er mee aan moesten, maar gelukkig stond daar Platinum Games klaar om de ontwikkeling over te nemen. Eind vorig jaar werd de game opnieuw aangekondigd door Kojima en Inaba en nu konden we drie jaar later ook echt met de game spelen.
Laatste minuten op de vloer…
De laatste momenten op een beurs zijn altijd een gekkenhuis. Je lijst met games staat nog vol met games die je moet zien terwijl de tijd doortikt realiseer je je dat keuzes moet maken. Metal Gear Rising: Revengeance was één van de grote titels die nog op het lijstje stond en ik besloot dan ook om bij Konami even aan te kloppen voor een hands-on. Goede keuze blijkt achteraf, want wat was de game ontzettend vet zeg! Voor alle Metal Gear Solid fans: laten we gelijk onduidelijkheid uit de weg ruimen door te zeggen dat deze game op het gebied van gameplay geen moer te maken heeft met de avonturen van Snake.
Waar je in de Metal Gear Solid games nog lekker aan het sneaken bent en de actie meer vanuit een rustige positie benaderd is het in Metal Gear Rising één gekkenhuis aan slashwerk. Maar om te voorkomen dat Metal Gear Rising in een ordinaire hack and slasher vervalt, is er variatie in de gameplay aangebracht. We hebben niet al te veel kunnen spelen en zien van de game tot zover, maar wat we aan de tand konden voelen gaf ons een degelijk beeld van wat er van de game verwacht mag worden.
Combat modus
Tijdens het spelen heb je de mogelijkheid om met de facebuttons een beetje in het rond te hakken op de vele vijanden die de game rijk is. In dat opzicht is de game weinig anders dan van andere games in hetzelfde genre. Beetje harde actie hier en daar is geen nieuwkomer in het land der games, maar uiteraard is er een twist te vinden. Door goed op de vijanden in te hakken krijg je op een gegeven moment de mogelijkheid om een finishing move uit te voeren. Dat is bijzonder interessant, want dat staat in combinatie met de combat modus.
De combat modus is op ieder moment te activeren via L1. Hierdoor zoomt de camera in op het personage waarmee je speelt en zal je qua bewegingsvrijheid beperkt worden. Je staat in feite vast in het level, maar je krijgt met de rechter analoge stick de volledige vrijheid met betrekking tot het besturen van je katana of hoe dat zwaard ook mag heten. Dat met een vijand voor je neus of tijdens de finishing move levert dat een ziek spektakel op. Het wapen is namelijk vlijm en vlijmscherp met als gevolg dat je als een debiel heen en weer kan meppen en dat levert een vijand in plakjes op. Letterlijk.
Vijanden in duizenden plakjes
Je hakt de vijand in duizenden plakjes als je dat wilt, aangezien je in combat modus dusdanig snel gaat en de tijd vertraagt. Nadien zie je alles rondom je op de grond vallen. Nu hebben we veel expliciet geweld in games gezien, maar dit nadert toch wel het randje van het extreme. Maar vet dat het was, onvoorstelbaar. Je voelt je tijdens het hakken echt oppermachtig en het blijft keer op keer fantastisch om een vijand in plakjes op de grond achter te laten. Iets dat je gespeeld moet hebben dus het is vooral hopen dat de game nog een demo gaat krijgen voor de release.
Natuurlijk is er meer dan alleen dom hakken, zo krijg je gaandeweg ook meerdere wapens tot je beschikking en zullen de vijanden sterker worden. Het hakken is effectief bij menselijk tegenstanders, maar een mech die kan wel tegen een stootje. Uiteraard zijn daar ook oplossingen voor in de vorm van zwaar geschut, zoals bazooka’s. In de uiteindelijke game zal de variatie volop aanwezig zijn, maar in de kern is het een rasechte fighting game in een vrije omgeving, aldus de ontwikkelaar die mij begeleidde door de demo.
Voorlopige conclusie
Helaas hebben we niet al te lang kunnen spelen om je echt een uitgebreid beeld te geven van wat we zoal van de game mogen verwachten, maar wat we ervan gezien hebben tot zover is dat het overduidelijk los staat van andere Metal Gear games en de enige overeenkomst is de grafische stijl. Deze doet onmiddellijk denken aan Metal Gear Solid, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Platinum Games is een ontwikkelaar met een sterke reputatie en het lijkt erop dat ze deze reputatie voortzetten met Metal Gear Rising: Revengeance! Eén van de hoogtepunten van de E3 ondanks de beperkte tijd dat we ermee gespeeld hebben.
beter kunnen ze dt spel weer terug in de vuilnisbak gooien, ik heb niks tegen de metal gear series sterker nog ik HOU van de metal gear series maar het is gewoon niks zonder snake, dit spel verandert ook nog een soort hack n slash sinds raiden een fucking ninja is
ziet er gewoonweg top uit.
@81.70.219..xxx: een beetje verandering mag toch wel?. we willen toch geen call of duty toestanden he, ieder jaar hetzelfde uitbrengen.
ok is dit metal gear solid?
Snake draait zich om in zijn graf.
dit is geen metal gear solid
dit is gewoon een nieuwe reeks, metal gear solid rising
het is bedoelt als een spin-off, om je het de kant van raiden te laten zien, en niet als snake. er komt heus wel een MGS5 met stealth en alle andere dingen die we gewent zijn.
En besides, als je een beetje Kojima fan bent, dan vind je dit soort dingen helemaal niet erg! ik kijk er juist enorm naar uit!
Wat ik trouwens nog had gelezen over de game, was dat als je mensen op een bepaalde manier dood maakt, je hun ruggenmerg (althans, daar leek het op) er uit kon trekken, en daar energie van opdoen.
@7th-son: Je maakt zelf een fout, terwijl je iedereen op een fout wilt wijzen ”dit is geen metal gear solid… metal gear solid rising” het is gewoon Metal Gear Rising, sorry. 🙂
ik heb elke metal gear met liefde en plezier volledig uitgespeeld maar deze vind ik teleurstellend ze mogen al veel doen voor ze mij gaan overtuigen het mooiste aant dit spel tot nu toe is gewoon de naam zelf metal gear.
verandering is goed maar niet als je al iets hebt wat perfeckt is profiteer van de kwaliteit van de games en ga er op verder en als ze dan toch deze richting uit willen gaan kunne ze het beter eerst ee nandere naam geve ist een topper dan kunne ze ermee verder voor er een metal gear van te maken zodat die naam altijd mensen kan blij maken en niet dat we voor de eerste keer kunnen zegge amai die laatste was echt slecht! dan ist dus gedaan met ELKE metal gear is een topper zou zonde zijn e
Het is geen Metal Gear Solid met Snake, maar ik vind niet dat Metal Gear vast moet zitten aan Snake. Het universum is interessant en deze spin-off is in handen van Platinum Games die kwalitatief goede titels maken, zoals MadWorld, Vanquish en niet te vergeten: Bayonetta. Vind het gooi het maar in de prullebak of iets in die richting nogal kort door de bocht. Oordeel pas als je het een keer gespeeld hebt inplaats van bij voorbaat het al af te kraken. Alles moet blijkbaar hetzelfde blijven zonder wat nieuws terwijl iedereen loopt te zeuren dat alles hetzelfde is… Wat is het nu? :-S
Van wat ik er van op de E3 heb gezien “lijkt deze game me totaal niks aan/slecht”.
Faunus@ waren sommige games maar het zelfde, games series zoals Resident evil zijn totaal verneukt.
@Arkbird: ik zag het staan inderdaad, mijn fout 🙂
de Solid reeks verwijst ook hoofdzakelijk naar Snake
Rising is een spin-off
Net als dat Acid ook een spin-off was, en ik vond dat best goeie games!
Ziet er vet uit! Als je even negeert dat er ‘Metal Gear’ in de titel staat en de game bekijkt als een nieuwe ip, denk ik dat je er positiever tegenover zal staan als Metal Gear fan zijnde. Ben zelf ook een fan van de serie.
Hmmmm van tactical stealth espionage naar hack & slash…..nieuwe IP of niet, ze hebben metal gear verkracht…hack & slash boeit me totaal niet
@7th-son: Dat dacht ik dus eerst ook, maar dat is toevallig niet wat Solid betekent in de serie, Solid Snake speelde ookal in de Metal Gear serie voordat het Solid werd.
Het slaat meer op de verandering die de serie doormaakte, Metal Gear Solid 3 > Naked Snake
“And the word Solid in Metal Gear Solid has three meanings. First of all, Solid Snake is a character name.”
– Hideo Kojima, 1999 interview with Steven Kent for Gamers Today.
“This time Metal Gear is displayed in full polygonal form, and I used “Solid” to describe the cubic structure. also, the “Solid” means to the third power mathematically”
– Hideo Kojima, Metal Gear Solid: Official Mission Handbook.
@Arkbird: nice explenation dude :D!
Metal Gear 1 en Metal Gear 2:Solid Snake was inderdaad ook met Snake.
Grootste verschil is dat MGS 3D is 😉
@7th-son: Daarbuiten heb je ook nog Peace Walker, ook Solid maar dan zonder Solid Snake.
Hopelijk wordt Rising wat, Vanquish vind ik zeer bruut – ik heb er dus wel vertrouwen in dat Platinum Games iets moois gaat maken.
@Arkbird: idem!
Vanquish, en ook Bayonetta (afgezien van erg moeilijk) zijn beide erg leuke games, en stond bij die gasten eigenlijk ook altijd wel verbaast over de kwaliteit van de graphics en gameplay
Nu MGS5 officieel is aangekondigd, kan ik daar nu al niet meer op wachten! Al ben ik bang dat deze game wel voor de nieuwe generatie consoles gaat worden