http://playsense.nl/images/file/img_4fdcb954b35ad.jpg

Hands-on: Sonic & All-Stars Racing: Transformed – Mario Kart is een megafranchise waarin vele bekende Nintendo personages het tegen elkaar opnemen op een virtueel circuit. Het is al jaren succesvol en wat succesvol is, dat gaan anderen namaken. Zo hebben we een alternatieve keuze met Sonic & All-Stars Racing en waar de Mario Kart games beperkt zijn tot Nintendo platformen krijgen we met de game van SEGA ook de mogelijkheid om op de PlayStation 3 te racen. Inmiddels is het tijd voor een tweede deel en deze speelden we dan ook uitgebreid op de E3.

Oersimpel concept

Het concept van dergelijke games is eigenlijk oersimpel. Gooi een hele rits aan bekende personages uit je eigen universum in één game. Combineer dat met karts en wat tracks en racen maar. Plezier gegarandeerd en dat is eigenlijk één van de fundamenten van een succesvolle racegame die vooral op het party publiek gericht is. Echter probeert SEGA wel meer dan alleen dat. Waar de vorige game nog een gewone racer was, zal deze opvolger veel uitgebreider zijn en de belangrijkste twist zit hem in de tracks.

De subtitel Transformed staat niet zomaar in de titel en dit heeft te maken met de continu wisselende tracks. De game beperkt zich namelijk niet alleen tot racen, maar ook varen en vliegen komen aan bod. In totaal hebben we op drie verschillende tracks kunnen racen en waar het begint met racen zal de track op een gegeven moment veranderen. Zo vallen er gedeeltes weg en past de baan zich continu aan. Dit doet een beetje denken aan de racer Split/Second. Alleen dan wel in de typische stijl van Sonic & All-Stars Racing.

Transformerende tracks

Doordat de track veranderd zal ook je voertuig moeten veranderen. Doordat er overal portalen zijn zal je voertuig bij water of lava automatisch transformeren naar een boot en als er gevlogen moet worden, dan gebeurd hetzelfde alleen dan zit je opeens in een vliegtuig. Natuurlijk kun je er dan rare capriolen mee uithalen en hierdoor krijg je weer een snelheidsboost. Hetzelfde kan gezegd worden over het driften dat een boost oplevert. Uiteindelijk is de game gewoon een racegame waarbij je doel is om zo snel mogelijk het aantal rondes af te leggen.

Toch is de transformatie in de tracks een toffe toevoeging en we mogen niet vergeten dat je ook nog power-ups oppikt. Leuk voorbeeld is de miniatuur van jezelf. Of je nu rijdt, vaart of vliegt, bij het afvuren zal een radiografisch bestuurbaar autootje, bootje of vliegtuigje vertrekken vanaf waar jij het activeert. Je ziet je personage in je eigen voertuig met een controlepaneel het radiografische bestuurbare voertuig besturen en bij contact met de tegenstander zal deze enige tijd vertraagd worden.

Spelen met power-ups

Echter is het ook mogelijk om dergelijke aanvallen af te weren door te driften of door een power-up achteruit af te vuren. Interessanter is nog de honkbalhandschoen. Deze vangt afgevuurde power-ups op en hierna kun je ze zelf gebruiken. Het aantal wapens in de E3 demo was nog beperkt, maar de ontwikkelaar wist me te vertellen dat ze in de uiteindelijke game een hoop variatie verwerken en ze zullen stuk voor stuk ook echt effectief zijn dus dat gaat sowieso erg leuk worden. Zeker omdat de tracks transformeren en je continu verandert van voertuig, wat de gameplay ook enigszins beïnvloed.

De tracks zelf zullen allen gebaseerd zijn op games van SEGA. Denk dan aan Super Monkey Ball, Golden Axe en meer. De tracks zijn stuk voor stuk herkenbaar en qua personages zit het wel goed in deze game. Zo kom je Sonic en consorten tegen, maar ook figuren uit de klassieker Jet Set Radio en nog veel meer. De game zelf zal verder nog een singleplayer bevatten waarin je race na race afwerkt, maar de grootste fun zal hem in de multiplayer zitten die tot acht man speelbaar is. SEGA All-Stars Racing: Transformed is door de vele nieuwe toevoegingen een game die het eerste deel zeker gaat overtreffen en vooral heel erg leuk gaat zijn met vrienden.