Special: Battlefield 3 Premium – Eind oktober vorig jaar keerde Battlefield echt terug na de Bad Company delen. In Battlefield 3 kreeg je een actievolle singleplayer voorgeschoteld en een uitgebreide multiplayer, waarin het draaide om de bekende modi en natuurlijk de grootschalige gevechten op de grond en in de lucht. De eerste grote uitbreiding voor de game, Back to Karkand verscheen nog in december en dit bestond onder andere uit maps van Battlefield 2, maar kreeg je ook weer wat nieuwe wapens en voertuigen. Onze mening daarover kun je hier lezen, want nu gaan we het hebben over de nieuwste content, namelijk Close Quarters, welke deze week voor de non-premium leden beschikbaar zal worden. Tevens hebben we al even de daaropvolgende uitbreiding aan de tand kunnen voelen (Armorded Kill), maar daar gaan we later in dit artikel verder op in.
Close Quarters is een totaal andere Battlefield ervaring
Na wat geruchten en de nodige informatie die gelekt was kondigde Electronic Arts op haar E3 persconferentie Battlefield 3 Premium aan. Voor zo’n vijf tientjes ben je verzekerd van alle content die verschenen is en welke nog komt. De tweede uitbreiding, welke al een tijdje beschikbaar is voor deze dienst, Close Quarters bestaat uit vier totaal nieuwe maps: Ziba Tower, Donya Fortress, Operation 925 en Scrapmetal. In tegenstelling tot de maps uit de game en de eerste uitbreiding zijn deze maps veel meer gericht op confrontaties in kleine ruimtes en dit is iets nieuws voor de serie. Ondanks dat het dus veel kleinere maps zijn zit er wel voldoende variatie in en hebben ze elk hun eigen karakter.
Met Close Quarters komt er ook een nieuwe modus in de game en dit is een variant van Conquest welke simpelweg Conquest Domination heet. Komt er op neer dat het gewoon de modus is die we al kennen, maar dan zonder alle voertuigen. Elk team krijgt een aantal punten en hoe vaker je de drie verschillende vlaggen/punten controleert hoe sneller de punten van de tegenpartij afnemen. Als één team geen punten meer heeft is het afgelopen. Oersimpel concept wat ook op deze kleinere maps werkt. Waarom dat is leggen we later uit, want we willen eerst even de maps bespreken. Allereerst is daar Ziba Tower (Iran) die ja je raadt het al een toren bevat of eerder gezet een wolkenkrabber. De actie vindt plaats op de top en in een gebouw wat een U vorm heeft. Elk controlepunt (A,B,C) bevind zich in elk deel van het gebouw.
Prachtige en geile destructie
Echter moet je bij elk punt een andere tactiek gebruiken, want zo zit er eentje op de eerste verdieping terwijl de ander in een lunchruimte zit met de laatste bij een binnenzwembad. Klinkt allemaal niet zo spectaculair, totdat je het speelt, want het is een ontzettende gave chaos. Door middel van de Frostbite 2 engine zijn de physics en dan voornamelijk de destructie van een hoog niveau. Dit zagen we al in de normale maps van Battlefield 3, maar door de kleine ruimtes ligt hier veel meer nadruk op. Tafels, muren, tegels en glas knalt uit elkaar en dat wordt op een fraaie manier gepresenteerd en voegt aanzienlijk toe aan die eerder genoemde chaos. Doordat de map verschillende routes bevat met twee verdiepingen kan er ook flink wat tactiek toegepast worden en hiermee een toffe en gebalanceerde map.
Donya Fortress is naar onze mening een gelijkwaardige map, want qua indeling lijkt deze best wel wat op Ziba Tower. Echter is deze map niet ingericht als een U vorm, maar als een vierkant als je deze van boven bekijkt. Ook hier zijn twee niveaus aanwezig en niet iets minder verticaliteit. Je kunt via boven of beneden allerlei kanten op richting de drie controlepunten. De map is wel zo opgezet dat je nooit veilig bent wanneer je een controlepunt wil domineren. Je hebt bijvoorbeeld een punt vlakbij een aantal trappen, welke heel goed zichtbaar is vanaf het binnenplein. Als je dan op het plein staat met een RPG, rakettenwerper, granatenwerper dan kun je zo in één keer een aantal kills maken en de tegenstander flink pijn doen. Je voelt je dus nooit sterk als je zo’n punt wil overnemen en bent altijd op je hoede. Je zult dus goed moeten samenwerken met teamgenoten, want zo kun je controlepunten beter verdedigen, maar je neemt deze ook veel sneller over met meer man.
In Operation 925 beland je als team in een kantorencomplex wat veel open plaatsen bevat, maar ook wel verticaliteit door een controlepunt in de parkeergarage. Door de opzet met de open ruimtes ben je ook hier behoorlijk kwetsbaar. Een level met veel gangen en opnieuw kan je veel richtingen op via trappen, gangen en de open plekken die de controlepunten met elkaar verbinden. Als laatste is er Scrapmetal en dit is de map, waarin de meeste hoogteverschillen zitten. De actie speelt zich tussen twee hoge gebouwen die verbonden zijn met een aantal tweetal loopbruggen en buizen. De eerstgenoemde zijn handig om van de ene naar de andere kant te komen, maar in eentje bevind zich een controlepunt, welke verdomd lastig is om te controleren. Wederom keert hier die kenmerkende chaos hier terug. Kleine ruimte en dus ben je snel het slachtoffer van een raket of een granaat.
In deze map zie je tevens weer de toffe effecten die de Frostbite 2 engine tevoorschijn tovert. In Scrapmetal staan namelijk objecten die kunnen ontploffen en ook schade aan kunnen richten. Handig als er een groepje vijanden bij loopt, welke je met wat geplaatste schoten in één klap kan uitschakelen. Verder moet je goed opletten dat je niet naar beneden valt als je jezelf verplaatst via een stel buizen tussen de gebouwen, want dan leg je snel het loodje. De controlepunten zijn omringt door muren of delen van het gebouw, waar je dekking kunt zoeken, maar je moet altijd de omgeving in de gaten houden. In alle Close Quarters maps ligt het tempo veel hoger en kun je amper even rustig aan doen, zoals in de maps die je kent uit Battlefield 3.
Wie is de meester over de guns?
Naast Conquest Domination is er nog een modus beschikbaar en dat is Gun Master, waarin de winnaar uit twee teams wordt bepaald door wie het eerst het laatste wapen bereikt. Je begint met pistolen, maar al snel ga je over tot shotguns, assault rifles, LMG’s en dan wordt het steeds lastiger. In de laatste levels loop je met de sniper rifles wat best lastig kan zijn in de kleinere maps. Wie level 17 haalt moet met een mes de laatste kill maken. Wordt je echter gedood dan zak je weer een level. Het is een modus die we al eerder in andere shooters hebben gezien, maar desondanks erg vermakelijk en het werkt in Battlefield 3. Ook krijg je op deze manier een introductie tot de wapens die deze uitbreiding bevatten. Zo kun je alvast met wapens levelen die je nog niet hebt. Een hele vermakelijke modus die als mooie afwisseling geld tussen de andere modi.
Want naast deze twee modi heb je ook nog Close Quarters Team Deathmatch, maar heel speciaal is dit niet echt. Gewoon twee teams tegen elkaar en het team met de meeste kills wint. Naast de maps en nieuwe modi krijg je ook nieuwe wapens, welke je vrij speelt door uitdagingen te voltooien. Dit zijn: SCAR-L (grote broer van), AUG A3, M417 (sniper semi-auto), JNG-90 (sluipschuttersgeweer), SPAS-12 (shotgun), M5K, MTAR-21(sub-machinegeweren) en als laatste twee zware machinegeweren met de L86A2 en de LSAT. Op het moment van schrijven hebben we nog niet alle wapens vrijgespeeld, maar de AUG A3 en SCAR-L zijn al fraaie toevoegingen tot het arsenaal. Al met al een heel mooi pakket aan wapens en waar je toch duidelijke verschillen in voelt wat betreft het bedienen van wapens. Denk dan aan de terugslag, herladen of het aantal kogels per minuut.
Close Quarters is actievol, intens, chaos, en anders
Een favoriete map uit Close Quarters kiezen is erg lastig, want elke map biedt ontzettend veel actie, waarin de spectaculaire effecten naar voren komen. Elk level bevat eigen routes en facetten, waardoor je als team meerdere tactieken kan hanteren. Visueel is het ook in orde met de lichteffecten die we kennen uit Battlefield 3. Scrapmetal kan soms wat tricky zijn met de kans dat je naar beneden dondert, maar hou er ook rekening mee dat je veel sneller zal sterven in deze maps. Ze zijn kleiner en de actie is een stuk intenser. Rust heb je amper en campen is eigenlijk geen optie. Sommige doen dit wel en dat met C4 geplakt op de vlaggen, waardoor de nodige frustratie kan ontstaan. Ook zijn sommige willekeurige respawnpints nogal ongelukkig gekozen. Echter hebben we ons ontzettend vermaakt met de maps, maar het is wel anders als de normale maps. Meer ‘in your face’ en daar moet je van houden.
Armored Kill gaat massaal worden
Op de E3 kregen van Electronic Arts de mogelijkheid om een half uur een map uit Armored Kill te spelen. Deze content zal in september beschikbaar worden voor Premium leden. Deze map lijkt op het eerste gezicht veel op Operation Firestorm, maar dan vier keer zo groot. Het is de grootste map voor Battlefield 3 en dat merkte we duidelijk tijdens het spelen. Zo reden we wel vijf minuten rond door de woestijn in een tank tussen twee vlaggen door. In de consoleversies zullen vijf vlaggen zijn in Conquest en het is dan ook zeer de vraag of de map net zo groot zal zijn. Wij speelden namelijk de PC versie, maar de features uit deze map zullen wel hetzelfde zijn, zoals een AC-130 die beheerd kan worden door beide teams. Je kunt hierin spawnen als jouw team hem onder controle heeft. Natuurlijk zullen er meer voertuigen en wapens toegevoegd worden. In een half uur een goed beeld krijgen van zo’n grote map is lastig, maar het lijkt zeker een interessante map te worden.
Is Premium het waard?
Met Back to Karkand hadden liefhebbers van Battlefield 3 al een mooie uitbreiding en Close Quarters zorgt voor een totaal andere ervaring met alle kleine ruimtes en de chaos. Armored Kill lijkt daarbij ook een tof pakket te worden. Van de overige uitbreidingen is tot nu toe weinig bekend, maar DICE lijkt met elk pakket maps neer te zetten die veel variatie bieden. Van wat we hebben gehoord gaat Aftermatch een mix te worden tussen kleine ruimtes en actie op een grote schaal en in End Game lijkt de nadruk veel te liggen op gevechten op hoge snelheid door de toevoeging van motoren met zijspan. Stel dat je Battlefield 3 nog niet hebt en deze kun je nu voor een prikkie aanschaffen dan is Premium heel aantrekkelijk, maar we zullen later terugkomen en om de volgende uitbreidingen apart te bespreken. Tot nu toe lijkt deze dienst het geld al waard te zijn voor de liefhebbers van de game.
Ik ga het ook binnenkort halen voor de PC. Dus gewoon retail verkrijgbaar en ook iets goedkoper hopelijk. Het is vooral dat ik die DLC wil omdat blijkbaar de DLC maps in enkele seconden laden en de Vanilla maps al snel een minuut. De actie ziet er goed uit en ik kijk ernaar uit om Armored Kill te spelen. 4x groter dan Operation Firestorm en dan zijn er nog 3 andere grote maps.
heb nog steeds online problemen, join heel vaak lege mappen
50€? Voor paar mapen ga ik toch niet 50 betalen? Koop ik in nieuwe game volledige game met singelplayer heb ik voor deel dan paar mappen en wapentjes!!!!
scar-l is tog de kleine broer van?? of zit ik er helemaal naast
zijn er meer dan een paar en zeker het geld waard aangezien je goedkoper uit bent dan alles los kopen. hele goede uitbreiding
ik krijg hem voor me verjaardag dat is dus bijna
maar denk dat het wel waard is je betaald zeg maar gelijk voor alle maps die nog komen kan je bij cod niet zeggen hoor
die komen steeds met maps die uit de vorige delen zijn ..
Als ik een goede pc had met bf3 dan zou ik premium halen. Ik vind het wel echt sick uitzien en het lijken me leuke maps en modes maar om €50 te betalen vind ik het niet waard.
@Naam…:
Dus als ik jou losse lolly’s voor 5 euro per stuk aanbied, dan is een zak van 10 lolly’s voor 45 euro een goede aanbieding omdat het goedkoper is dan 10 losse?
Dat heet marketing, je betaald voor de lolly’s voordat je weet wat voor een lolly’s het zijn.
Ik koop geen DLC meer, ik ben er tegen. Ik speel tegenwoordige ook weer meer op de PC en dan vooral de spellen waar in mods worden gemaakt, dan koop je lolly’s en krijg je er als beloning gratis nog meer lolly’s bij.
serieus waar voor je geld twee weken erlerder toegang tot mappacks en geen ectra kosten voor map pacl als je alle vijf de mappack zou moeten kopen ben je 75 euro kwijt en nu maar 50
BF3 Close Quarters zou voor normaal PS3 de 19e uitkomen, en voor Xbox/PC Normaal de 26e wat logisch is want ze krijgt de DLC 2 weken later dan Premium van jouw Platform. ( Check hier: http://www.battlefield.com/battlefield3/1/close-quarters )
Maar als ik erop in Store druk dan is de inhoud niet toegankelijk op mijn Account. Waarom? Tijdverschil ofzo want het is nu toch echt al 20 Juni.
Laat maar hij komt straks met de PSN Store EU Update mee 😀
ik maak me een beetje zorgen om die 4x grote map. De console kan namelijk maar 24 spelers aan en af en toe kan iemand zich eenzaam voelen in een map zoals firestorm. hoe zit het met deze 4x grotere map?
Als ze nou heel veel vehicles gaan toevoegen, dan is het probleem opgelost denk ik. met Vehicles heb je namelijk snellere transport en kan makkelijker gezien in zo’n grote map. Dan krijg je zo’n vehicles fight. of is dat bedoeling van armored kill?
@DarkChaos:
ik ben het met je eens dat het een marketing strategie is van dice. Maar ik raad mensen aan om die premium te kopen ALS je zeker weet dat je nog heel veel tijd in battlefield gaat stoppen.
Dus van die DIE-HARD battlefielders. Als je zo’n CoD kid bent en je speelt maar 1 keer per week BF3, nou dan kan je het vergeten.
@Jaspervg: Je hebt helemaal gelijk. De Scar-H(eavy) is de grote broer van de Scar-L(ight). 😉
@moes: En daarom is er dus waarschijnlijk voor elke speler een voertuig beschikbaar, of een spawn in een voertuig van een squad maat. Er komt niet voor niets een nieuwe gamemode met deze DLC genaamd “Tank Supperiority” waarin iedereen een Tank heeft. (Denk ik) Dan is er genoeg actie lijkt mij! 😛
Ik vind BF3 premium geweldig overigens, 5 Map Packs voor €50 die normaal €75 kosten. En dan krijg je ook nog eens allemaal extra content! 😛 20 nieuwe Maps in totaal. Dat zijn gewoon 2 nieuwe BF spellen eigenlijk, want BF3 zelf heeft maar 9 Maps! 😉
@PattyS3:
Well, that’s a great news then 😀
Briljante toevoeging als je het mij vraagt. Super leuke afwisseling met de wat grotere maps. Gunmaster is ook erg vet, maar af en toe vreselijk frustererend. 🙂
@91.177.9.xxx:
20 maps
30 wapens
voertuigen
Het is een mooie uitbreiding en ik vind het mijn geld waart.
Pfff, 4 keer zo groot als firestorm, dan is er toch niets leuk meer aan met 24 man?
haha wat voor ongelovelijke dingen ik op dit rotspel heb meegemaakt, hou aub op. dit spel is in totaal met alle maps nog geen eens 60 euro waard man.
hoevaak ik wel geen zwart beeld heb gehad terwijl ik een rpg afvuurde, of dat mn tank van 2 rpg s kapot gaat? of dat ik mensen in het gezicht raak met een rpg maar ze leven nog en killen mij met 2 bullets? van hoever ik met shotgun ben geknald op dit ongeloofwaardige spel. bah bah en nog eens bah.
ben blij dat ik m niet meer heb
ik haat cod gameplay , dus ik verwachte er niets van.
maar wat had ik het verkeerd , echt super toevoeging.
heerlijk effe snel knallen en attechments vrij spelen .
irriteren doe ik me aan die c4 boys .
er zijn altijd toch van die rare gamers die daar plezier in hebben.
hoelang is dat geleden? toen ie net uit was zeker? hij speelt gewoon goed hoor wanker
@Mr.Beard: wat speel je dan nu ?
ik speel amper meer iets . omdat er weinig mensen online zijn, de community s van shooters zitten alleen maar te campen in hoekjes, en dan sturen ze nog berichten dat ik een noob ben.
als ik wel online ben, wat de laatste tijd zeldzaam is, dan knal ik gewoon cod4 erin. of mw2 met een maat. de rest is gewoon poep.
single player: la noire vermaak ik me nog steeds mee, RDR is gewoon een classic. en ben zeer benieuwd naar gta vijf natuurlijk, en die game van ubisoft watch dogs. verder de rest wordt er teveel copy and pasted en dan in een hoes gegooid en verkocht.
@ de gast die mij wanker noemt…
gast, er zijn nadat de game uitgekomen is 2 patches released. allebei hebben ze de game meer verpest dan dat er iets goed is gekomen. dat EA/dice na 3 patches eindelijk een keer een goede patch uitbrengt, tekent gewoon dat je 3 keer nodig hebt om de game een beetje spelwaardig te maken.
ik heb veelal gebruik gemaakt van battlelog, daar is echt overduidelijk aangegeven vanaf dag 1 wat er in de game beter kan.
en wat wordt er in de patch gedaan? usas iets slechter gemaakt, maar nog steedss overpowered, je wordt nog steeds van 70 meter geraakt en in 1 keer doodgeschoten. de famas magazijn is verminderd, en de recoil is juist verhoogd waardoor de famas amper bespeelbaar is.
dat de game nu goed is(volgens jullie), leuk voor degene die t spelen hoor. maar dat het verdomme na een half jaar minimaal pas goed wordt gemaakt, terwijl het bij release al crap was, zegt genoeg over EA. wat hebben ze bij de 2e patch goed gedaan? die paar graphische dingen die er mooier uit zien? dat je met een stinger geen eens een chopper kan locken als die 20 meter boven je vliegt? xD dat je flares kan gebruiken tegen de niet heat seekende guns? lmao fail.
eigenlijk was de game bij release gewoon prima, ivm na de patches, die 2 patches hebben de game gewoon opgefokt. en daarnaast, battlelog is er dus voor jan met de korte achternaam. heb denk ong wel 14000 berichten gelezen in 1 forum over feedback van bf3. maar of dice daar ooit wat mee gedaan hebt? haha not.
en over close quarters, dit is gewoon cod gameplay. elke hoek zit er wel iemand, t is veelste klein. dit is geen bf
bf is grote maps, tanks jets of gewoon ground soldiers.
niet 1 vierkante gebouw waar iedereen verplicht naar het midden komt en zn usas leegpompt en zo een multikill haalt. haha. wanker
@91.177.9.xxx: Voor die €50 krijg je alle uitbreidingen. Dus B2K, Close Quarters, Armored Kill, Aftermath en End Game. Dus 18 maps als het goed is en meer dan 20 wapens.
@moes: Toen ik de map speelde waren er genoeg voertuigen aanwezig. Tanks, ATV, Choppers, quads. Denk dat DICE dit wel weet fixen voor de consoleversie. Maps zullen toch wel een tikkeltje kleiner worden.
Ik speel dat al een tijd niet meer. Ik vind die mappen veel en veel te groot. Metro gaat nog net. Vliegen lukt me helemaal niet en gewoonlijk rijd ik met een tank wel op een mijn, ben er dus maar gewoon mee gestopt.
@Mr.Beard: Waar is je befaamde avatar? 😛 Kan mij best vinden in het feit dat DICE de balans niet bepaald verbeterd heeft, maar moet zeggen dat ik mij hier amper aan heb geirriteerd tijdens het spelen van Close Quarters. Daar speelde ik met de nieuwe wapens die naar mijn idee meer in balans zijn. Echter als je de game helemaal zat bent moet je dit niet aanschaffen, want dan krijg je toch dezelfde ervaring alleen dan ik kleinere ruimtes.
@speler: Wellicht is Close Quartes dan wel wat voor je aangezien dit veel kleinere maps zijn. Kost 14,99 los, maar ja of je dat er voor hebt is aan jou natuurlijk. 😉
is ie met account sharing te delen ?
@Faunus:
haha lucky bastard. jij hebt hem al gespeeld he 😛 echt nice !
hebben jullie trouwens deze beelden van armored kill gezien? het is wel poep kwaliteit maja.
http://www.youtube.com/watch?v=wapDDxuvhCg
@ faunus
hij staat op mn blackberry ergens verstopt. moet m ff goed zoeken. maar heb nu een andere staan.
@moes: Ook helemaal met jou eens, als je toch alle map packs wil kopen is het een goede deal, maar die 5x 15 gaat er bij mij niet in, de echte die hards hebben de game gepre-orderd en dus B2k map pack al…
Ook vind ik dat bf3 het nog steeds beter aanpakt dan CoD, daar krijg je 4 flut mappen voor 15 euro, bij BF3 hebben ze tenminste moeite gedaan, of in ieder geval doe lijken alsof.
Ik ben nog goekoper uit, ik heb deze mappack gekocht vriend van mij heeft ‘m overgenomen de volgende koopt hij neem ik van hem over, simpel..