PSX-Sense - PS3, PS4 en PS Vita Community
The Walking Dead PS3
Review: The Walking Dead Episode 1: A New Day

Door op juni 21, 2012 om 14:58 - 562 keer bekeken

Review: The Walking Dead Episode 1: A New Day review ps3 playstation network

Review: The Walking Dead Episode 1: A New Day - Telltale Games is onderhand een erg bekende naam als het gaat om point and click adventures. Van die kleinere games, waarin je vooral veel aan het zoeken en praten bent. Vorig jaar kwamen ze met Back to the Future: The Game en Jurassic Park: The Game, waarvan die laatste jammer genoeg wat tegenviel. Nu gaat de studio op de zombietour door met de eerste game van The Walking Dead te komen. Na de comics en de televisieserie wat een grote hit is kunnen we in vijf episodes zelf ervaren hoe het is om de hersens van een Walker (zombie) in te rammen. Binnenkort verschijnt de tweede episode al en we konden het niet laten om onze mening te geven over de start van dit veelbelovende pakket.

Gelijk een gruwelijk begin

De eerste episode heet A New Day en volgt het personage Lee, welke een crimineel verleden heeft. Tijdens een rit achterin een politiewagen gaat het mis. Zonder dat hij en de politieagent het weten is de zombie-outbreak vol aan de gang. Men raakt een overstekende lopende dode en de politiewagen knalt door de vangrail om na een aantal rollen te eindigen in het bos. Lee weet nog steeds niet wat er aan de hand is, maar al snel wordt hij benaderd door een zombie en daarna zelfs meerdere. Een actievol begin van de episode volgt en je voelt gelijk de spanning. Door deze toffe opening, waarin je wat meer te weten komt over Lee zit je gelijk in de sfeer die zo kenmerkend is voor The Walking Dead.

Liefhebbers van de comics en de serie zullen veel herkennen en dan bedoelen we niet alleen op het vlak van de sfeer en het uiterlijk. Nee, je zult ook een bekende tegenkomen, waar we liever niets over zeggen. Afijn om even verder te gaan met het verhaal van deze episode. De titel A New Day slaat vooral op het hoofdpersonage aangezien deze een behoorlijk vervelende tijd achter de rug heeft en hij maakt als ware een nieuwe start door de situatie waarin hij nu zit. Echter al aan het begin kom je een klein meisje met de naam Clementine tegen die jou uit een hachelijke situatie redt. Ook zij maakt een nieuw begin, want haar ouders zijn niet thuisgekomen en na de ontmoeting met Lee besluit zij om met hem mee te gaan.

Belangrijke keuzes tijdens conversaties

Vanuit hieruit zul je meer personages ontmoeten die allemaal hun eigen karakters en rol hebben. Ze hebben daarnaast ook allemaal een eigen verhaal en motivatie wat voor conflicten kan zorgen. Je zult in The Walking Dead een hoop conversaties voeren die het verhaal en jouw voortgang verder zal brengen. In deze conversaties zul je keuzes moeten maken en dat in een kort tijdbestek. Onder het conversatiemenu met de verschillende opties loopt op belangrijke momenten een balk. Je zult dus snel moeten beslissen en dat brengt wat extra vaart en spanning mee. Je kunt niet rustig alle opties doornemen en dan een keuze maken. Het gave aan dit is dat deze keuzes invloed kunnen hebben op evenementen later in de episode, maar ook in de episodes hierna.

Naast de keuzes in de conversaties zal je in situaties belanden waar het om leven en dood gaat. Dit zijn zeer belangrijke gebeurtenissen, waarin de vibe van de comic/serie echt voelt. Het zijn emotionele gebeurtenissen, welke de kracht van het verhaal en de personages nog beter naar voren brengen. En dat terwijl de lip-sync er soms wat naast zit. Overigens haalt dit de game niet echt naar beneden aangezien de voice-acting verder erg overtuigend en sterk is. Elk personage komt zeer geloofwaardig over. Welke keuzes je dus ook maakt: de ervaring blijft erg vermakelijk en in basis blijft de rode draad van het verhaal wel grotendeels hetzelfde. We hebben het nu veel over de conversaties, de sfeer en het verhaal gehad, maar op het vlak van gameplay is The Walking Dead ook prima opgezet.

De confrontaties met de Walkers vergeet je niet snel

The Walking Dead is een point and click adventure en zo zul je soms wat moeten lopen en zoeken naar items die je nodig hebt om bepaalde ruimtes te bereiken of iemand te helpen uit de groep overlevenden. Dit is in combinaties met de conversaties die jij voert en dus zul je soms eerst met iemand moeten praten, zodat je weet wat je moet doen. Het leukste aan de gameplay in deze titel zijn de confrontaties die je zult hebben met de Walkers. Op zulke benauwde momenten voel je goed de spanning en als je op tijd niet de cursor op de Walker richt en het wapen wat je draagt in het hoofd van de zombie plant, dan loopt het niet mooi voor je af. Deze gevechten zijn intens en ook best bloederig en bovendien wordt het afmaken van een zombie keer op keer erg vet in beeld gebracht.

Naast dat je soms de cursor getimed op de juiste plaats moet zetten, zodat je een levende dode uitschakelt heb je tevens quick time events die van groot belang zijn. Ook dit levert weer de nodige spanning op wat alleen maar welkom is. Wat ook zeer welkom is en de spelervaring van deze titel op positief vlak beïnvloed is het uiterlijk. De getekende stijl die The Walking Dead bevat past precies bij de game en hoewel soms niet alles er even fijn uitziet (lees: textures) zit het qua presentatie prima in elkaar. De personages zien er gedetailleerd uit met gezichtsuitdrukkingen en al en ook is de voice-acting erg sterk, zoals al aangegeven.

De verschillende scènes, waar de actie plaatsvindt bevatten veel sfeer en heeft er een soort bruine filter overheen. Dit alles bevordert de totale ervaring en Telltale Games heeft met A New Day een sterke start gemaakt. De eerste aflevering van deze interactieve serie, zoals we het ook kunnen noemen, zit vol met belangrijke en emotionele momenten en de actie levert de nodige spanning op. De beslissingen die jij neemt hebben invloed en dat zie je al gelijk als jij het voorproefje ziet van de volgende aflevering. Na zo´n tweeënhalf uur puzzelen (volgende keer langer graag) en het in bashen van zombiehersenen wil je weten hoe het verhaal verder zal gaan. Kortom: smaakt naar meer!

• Herkenbare vibe
  • Stijl
  • Actie en spanning
  • Emotioneel verhaal
  • Personages
  • Voice-acting

• Lip-sync zit er soms naast
  • Had langer mogen duren

The Walking Dead voor de PS4 een week uitgesteld
Gepubliceerd op 22 okt, 2014 om 11:07
The Walking Dead voor de PS4 krijgt een releasedatum
Gepubliceerd op 3 okt, 2014 om 11:29
The Walking Dead en The Wolf Among Us komen naar de PS4
Gepubliceerd op 11 sep, 2014 om 16:26
Review: The Walking Dead seizoen 2 episode 5: No Going Back
Gepubliceerd op 28 aug, 2014 om 10:35
  1. Frankaro Geplaatst op    386 XP
    avatar

Langer? Er komen 5 episodes, als je dat bij elkaar optelt heb je een game van 12,5 uur. Dat lijkt mij toch langer dan de meeste gemiddelde games die we voorgeschoteld krijgen.

Verder ben ik het helemaal met de review eens, wat een geweldige game! De spanning wordt perfect in beeld gebracht en ik heb episode 1 dan ook in één ruk uitgespeeld, heerlijk!

2. Thijs Geplaatst op    891 XP
    avatar

Misschien een beetje laat?

3. jurgenstil Geplaatst op    182 XP
    avatar

tja…beter laat dan nooit

4. 7th-son Geplaatst op    4185 XP
    avatar

@Frankaro: en dan heb je nog verschillende manieren dat je het kunt spelen, en het verhaal kan alle kanten op, dus er zit zeker meer dan 12 uur gameplay in de 5 delen. En dat voor 20 euro? koopje!

Deze game is een enorme vooruitgang voor telltale games! de vorige games waren zowel grafisch en qua besturing vele malen slechter.
    En je had veel minder replayability

5. 82.168.57.xxx Anoniem - Geplaatst op
    avatar

@Thijs: Zoals je weet gaan PSFocus en Sense binnenkort samen. Deze content ontbrak hier nog en dus vandaar zetten we het hier neer, zodat lezers hier alvast een review over Episode 1 kunnen lezen. Met binnenkort een tekst over de 2e. Beetje laat idd, maar dat komt dus door bovenstaand. (Faunus)

6. Faunus crew Redacteur Geplaatst op    1776 XP
    avatar

@Frankaro: Ja, oke het is zo´n 2,5 uur, maar je kunt het op meerdere manieren spelen. Ik heb 2 scenario´s gespeeld en heel erg anders was het gevolg niet. Maar dit kan wel weer effect hebben in latere episodes. Het is ook een minpunt die niet heel zwaar weegt verder. Het is voor de speelduur toch echt het geld waard! :)

7. Jacob13C Geplaatst op    19 XP
    avatar

Blijft een leuk spel, ondanks de korte speelduur