Hands-on: Sleeping Dogs  – In de vroege ontwikkeling had de game de naam Black Lotus wat bij de officiële onthulling veranderde in True Crime: Hong Kong. Het moest de reboot van de True Crime serie worden, maar Activision zag er al vrij snel geen heil meer in en kapte het ontwikkelingsproces af. Square Enix zag wel het potentieel in de game en kocht de rechten en doopte het om tot Sleeping Dogs. In augustus komt deze titel uit en op de E3 zagen we de game in actie om daarna zelf even aan de slag te kunnen.

Undercover als lid van Sun on Yee

In Sleeping Dogs stap jij in de schoenen van Wei Shen en hoewel je in de meeste sandbox titels jezelf omhoog moet werken als crimineel is het in deze game net even anders. De hoofdrolspeler is namelijk een undercover agent en dat zal interessante situaties veroorzaken, waarin jij moet aantonen dat je crimineel bent, maar ook niet mag vergeten wie jij echt bent. Ondanks dat de game dus een naamswijziging heeft gekregen speelt het verhaal nog steeds af in Hong Kong. Hiermee krijg jij als speler een metropool als speelveld en tijdens de presentatie die we hadden zagen we gelijk dat dit rijk gevuld is met vanzelfsprekend de inwoners van de stad, maar ook de bekende kraampjes en opzichtige neonlichten met reclame. Sfeer bevat de game volop, zoals het er nu naar uit ziet en Wei lijkt daarnaast niet het standaard personage.

http://youtu.be/I4l0GrEvAVs

Tijdens de demonstratie van een missie kregen we Wei te zien die samen met wat andere gangleden een probleem bespraken. De hoofdpersonage zal onderdeel worden van een Triad (Sun on Yee) en zoals je wellicht al ziet aankomen hebben zij ruzie met andere gangs. Niet zo verrassend dus, maar het is en blijft een third-person shooter in een open wereld. Echter kan het aspect dat jij undercover agent bent nogal wat effecten hebben. Hoe dat in de missies verworven zit is ons nog onbekend, maar het kan voor de nodige variatie in de missies zorgen. Wellicht dat je de ene missie als gangster op pad gaat terwijl je later weer als undercover agent een conflict moet oplossen zonder dat iemand merkt dat jij hier een aandeel in had.

Knallen in slow motion

Hoe dat gaat uitpakken zullen we in augustus zien, maar de missie die we tijdens de presentatie te zien kregen zat vol toffe actie. De missies worden door middel van een cut-scene geïntroduceerd en zo weet jij wat je te doen staat. Op zijn Hollands gezegd is de stront aan de knikker en is het schieten geblazen. Al snel beland Wei en zijn maten in een shootout, waarin we een gedeelte van de gameplay zien. Vanuit het third-person perspectief vuur je kogels af, maar kun je ook dekking zoeken achter verschillende objecten, zoals tafels en muren. Het principe is bekend, maar zodra jij over bijvoorbeeld een bar heen gaat kun je in slow-motion schieten, zodat je extra accuraat bent. Gelijk viel ons op dat je een score op bouwt, maar daar later meer over.

Van wat we van de gunplay konden zien zag het er tof uit, maar toch is het slow motion nogal afwijkend als je bedenkt dat de game een realistische open wereld bevat met dito verhaal. Of het echt bij de game past moeten we nog zien en het afknallen van vijanden lijkt zo wel erg makkelijk te worden. Verder was de actie spectaculair en vooral de achtervolging maakte indruk. Het gevecht tussen de twee gangs vervolgde zich namelijk verder in de buitenlucht. Wei en zijn collega´s stapten in een jeep en vanuit hieruit werd het een schietfestijn. Als speler moet je vijanden op motoren en wagens van je af houden en dat met behulp van een machinegeweer. De motoren vallen bij bosjes en het gevoel van snelheid wanneer je door de straten van Hong Kong raast is zeker present.

Wat we alleen wel zagen was dat de straten op het moment van de achtervolging volledig verlaten waren wat frappant is, want een stad als Hong Kong is flink bevolkt lijkt ons zo. Wellicht moet dit er nog in verwerkt worden en het verpestte de actievolle achtervolging ook niet echt. Tijdens dit zagen we trouwens weer die slow motion feature terugkomen die je kan helpen bij het richten. Zo kun je vijanden die vanuit jeeps schieten goed raken of de voorband van een motorfiets kapot knallen. Dit levert een mooi effect op, want de motorrijder slaat hierdoor vol over de kop wat er dan weer geinig uit ziet. Deze missie duurde ongeveer zo´n twintig minuten en hierin zagen we Wei verschillende dingen doen. Eerst en gave shootout binnen en vervolgens een toffe rit, waarin je alles overhoop schiet. Op het gebied van variatie lijkt het dus wel goed te komen wat betreft de missies.

Vechten met Kung-Fu en XP verzamelen

Het schieten met een groot arsenaal aan wapens is van belang in Sleeping Dogs, maar soms heb je niet de beschikking over vuurkracht en moet je op de vuist. Gelukkig kent Wei Shen nogal wat Kung-Fu moves en dit konden we duidelijk merken toen we de demo speelden. In deze demo, welke start met een fraaie cut-scene, waarin je te horen krijgt dat een crimineel genaamd Ming een lesje moet krijgen. Allereerst liepen we de markt op, waar een hoop mensen rondwandelden. Wei wurmt zich tussen het volk door en duwt ze af en toe automatisch aan de kant. De animaties zijn over het algemeen vloeiend, maar soms iets wat lomp. Na een korte zoektocht vinden we Ming die wat staat op te scheppen over iets. Hij merkt ons op en rent er vandoor.

Een achtervolging te voet gaat van start en we duwen mensen opzij om dichterbij te komen. Duidelijk dat sommige situaties hier scripted zijn, maar het was niet storend. Het rennen gaat allemaal vrij simpel en de mensen in de straten lopen niet erg in de weg, want Wei duwt ze uit zichzelf aan de kant. Als je over bepaalde objecten of een muur moet beklimmen ontstaan er een kort quik-time event, waarbij je snel op één knop moet drukken. Al springend en klimmend over objecten komen we uiteindelijk op een dak terecht, waar een groot gevecht met meerdere gangsters uit breekt. Zij beschermen Ming en vallen je aan. Het vechten met de armen en benen in Sleeping Dogs is gebaseerd op timing en counteren. Als een vijand een rode gloed om zich heen heeft weet je dat hij gaat aanvallen en kun je door op driehoekje de aanval ontwijken en een counter uitvoeren.

De counter bestaat uit een combinatie van trappen en slagen, waar Wei soms een tegenstander op de grond smijt om dan een trap tegen het hoofd te geven. Het speelt allemaal redelijk vlot en is niet al te ingewikkeld. Zie het als het vechten uit Batman: Arkham City, maar dan wel wat meer basic. Daar ligt wel het gevaar, want het vechten kan weleens langdradig gaan aanvoelen. Echter kun je ook de omgeving gebruiken om vijanden pijn te doen. Zo propten we het hoofd van een gangster tegen een luchtventilator aan, waardoor deze op bloederige wijze aan zijn eind kwam. Later duwde we het hoofd van een vijand tegen een container aan om daarna de klep ervan op het hoofd van hem te slaan. Brute actie dus en na het gevecht met Ming, waarbij je een meer ontwijkende tactiek moest hanteren werden we helaas in de boeien geslagen. En daarmee was de demo ten einde. Jammer, want we hadden graag meer gespeeld.

Op het eerste oog lijkt Sleeping Dogs een recht toe recht aan third-person shooter in een open wereld, maar ontwikkelaar United Front Games heeft RPG elementen toegevoegd. Bij elke actie zul je experience points verdienen, zoals een headshot of combo. Het doden van een vijand door het gebruiken van de omgevingen levert zo ook punten op. In de game zijn er drie onderdelen waarin je dit verdient: Police XP, Face XP en Triad XP. Daarnaast zul je de skills verder ontwikkelen naar mate je ze vaker gebruikt. Hoe dit in zijn volledigheid er uit gaat zien is nog niet bekend, maar daar komen we in ons eindoordeel zeker op terug. Verder kun je de kleding van Wei aanpassen wat reacties van anderen kan opwekken. En buiten de missies zijn er nog veel activiteiten, zoals karaoke, auto´s stelen, gokken en zelfs geld inzetten bij hanengevechten.

Voorlopige conclusie

Vooralsnog lijkt Activision toch een fout te zijn begaan door het toenmalige True Crime: Hong Kong te droppen, want Sleeping Dogs, zoals de game nu door het leven gaat kan weleens een erg geslaagde sandbox titel worden. Helaas hebben we nog niet al schietend door de stad kunnen lopen, maar het vechten zelf werkt al leuk alleen is het te hopen dat hier toch veel meer variatie in zal zitten wanneer de game verschijnt. En de slow motion feature lijkt wel een beetje te sterk, waardoor het doden van vijanden te makkelijk en voorspelbaar kan worden. Daarbij is het ook niet realistisch in vergelijking tot de rest, maar wie weet pakt het uiteindelijk toch goed uit. Op grafisch vlak oogde het overigens al aardig en daar verwachten we geen grote probleme. Heb je geen zin om te wachten tot die andere grote criminele open wereld titel dan is Sleeping Dogs zeker een game om te gaan volgen als je dat nog niet deed.