Impressie: Assassin’s Creed III – Na een aantal Assassin’s Creed delen met een subtitel is het nu tijd voor een echt nieuw deel in de franchise. Assassin’s Creed III is de game waar het om gaat en dit deel draagt weer een nummer wat slaat op daarwerkelijke vernieuwing en verbetering. Assassin’s Creed III zal in dat opzicht genoeg nieuwe content brengen en het belangrijkste is natuurlijk een geheel nieuwe setting. Op de E3 kregen we een demonstratie van de game met daarbij nooit eerder vertoonde beelden en gameplay features.

Connor en hongerige wolven

Assassin’s Creed III is een indrukwekkende game, dat mag gezegd worden ondanks dat iedereen daar inmiddels al wel aardig van overtuigd was. Althans, dat lijkt ons het meest aannemelijke, want de eerste trailer liet een fantastische indruk achter. Ook op de E3 kreeg Ubisoft dat weer voor elkaar door ons verschillende onderdelen van de game te tonen, alleen dan wat inhoudelijker, waardoor de gameplay mogelijkheden wat meer aan de orde kwamen ten opzichte van een algemene demo die de belangrijkste veranderingen toonde.

Zo zagen we Connor in de eerste instantie door de bossen wandelen en al snel kreeg hij te maken met hongerige wolven. Deze wachten hun kans niet af, maar vielen Connor direct aan. Automatisch schakelde de game over naar een soort combat status en hierbij kreeg Connor verschillende aanvallen te verwerken met als positief resultaat een hoop dode wolven (tenzij je dierenactivist bent). Kort daarop trof Connor een hert aan in het bos en met twee welgemikte schoten doodde hij het arme dier. Het beest kan uiteraard geveld worden en dat hing weer samen met de mogelijkheid om de restanten te droppen bij personen die dit interessant vinden wat jou vervolgen weer geld en andere zaken oplevert.

De setting doet denken aan Red Dead Redemption

Het deed een beetje denken aan Red Dead Redemption, maar los daarvan past het wel in de gameplay als uitbreiding op de actie die je vooral in de steden aantreft. In ieder geval wilde Ubisoft nogmaals duidelijk maken dat de gameplay in de bossen net zo gevarieerd is als het gebruikelijke wat je van de franchise gewend bent en bovendien zorgt dit voor een interessante variatie. De volledige omgeving is trouwens twee bij twee kilometer, dus het is geen lullig stukje als aanvulling op de steden. Naast hetgeen we zojuist beschreven kregen we ook kort een demonstratie van een missie en de actie in de stad Boston, welke overigens volledig nagebouwd is op basis van plattegronden uit die tijd.

De missie die we te zien kregen was dezelfde als die bij de Ubisoft persconferentie getoond werd, maar ter informatie gaf Ubisoft aan dat de missies en nederzetting altijd vanuit verschillende manieren benaderd kunnen worden. Mocht de ene weg niet lukken, dan zullen er genoeg andere mogelijkheden zijn. Hiermee is de game ook automatisch minder lineair dan haar voorgangers als het gaat om missiestructuur, wat uiteraard positief te noemen valt. Wat ons tijdens de live demonstratie opviel en hetzelfde kan gezegd worden over de actie in Boston is dat je als Connor veel meer mogelijkheden krijgt met betrekking tot sneaken, vechten en free running.

Gebruik maken van NPC’s

Zo zul je maatjes kunnen inroepen die zich verkleden als red coat. Zij kunnen zich voordoen alsof ze jou te pakken hebben genomen en op deze manier loop je als Connor zonder enige belemmering de vijandelijke basis binnen. Dit valt uiteraard in de uiteindelijke game op veel meer manieren toe te passen en tevens dient het als een alternatief op het aanroepen van extra assassin’s, welke hun intrede maakte in Assassin’s Creed: Brotherhood. Uiteraard zul je ook gebruik kunnen maken van de inwoners van Boston tegen betaling en ook dat lijkt op een toffe manier uit te pakken.

Denk bijvoorbeeld aan een inwoner een bewaker laten roepen, terwijl jij om het hoekje staat. De bewaker reageert er op en op het juiste moment is het vanuit het niets de bewaker aanvallen en twee seconden later licht hij levenloos op de grond. Ideaal om stilletjes ergens binnen te komen. Mocht het alsnog uit de hand lopen, dan kun je vijanden uiteraard als schild gebruiken. Het doden van de vijanden kan op de gebruikelijke manieren, maar ook hierbij komen nieuwe opties om de hoek kijken en deze zijn met name grover qua geweld…

Voorlopige conclusie

…twee voorbeelden zijn een vijand neersteken met je musket en tegelijkertijd schieten, waardoor de vijand die er toevallig achter staat ook geraakt wordt, daarnaast zagen we Connor ook een touw om iemands nek schieten toen hij op een tak stond. Connor springt naar achter en de vijand wordt automatisch opgehangen. Dan moeten we de Tomahawk niet vergeten die ook een grote rol speelt in de actie. Wat levert dit alles op? Een Assassin’s Creed III die niet alleen vernieuwend is, het is ook nog eens verfrissend en qua actie lijkt het een tikje volwassener. Er is meer bloed te zien, de manieren van doden zijn gruwelijker en het is gevarieerder. Assassin’s Creed III kan je daarom blindelings op je lijstje van must-have noteren.