Hands-on: Sly Cooper: Thieves in Time


Hands-on: Sly Cooper: Thieves in Time – Sly Cooper heeft vooral zijn hoogtepunt beleefd op de PlayStation 2, want met het verschijnen van de PlayStation 3 is Sucker Punch met de inFamous franchise aan de slag gegaan. Toch konden de fans van de serie zich nog vermaken met een HD remake, maar wat pas echt voldoening geeft is natuurlijk een volwaardig PlayStation 3 deel en dit deel komt er. Sly Cooper: Thieves in Time zal dit najaar gaan verschijnen en wij speelden deze platformer.

Speelbaar op zowel de PS3 als PS Vita

Op de E3 speelden we zowel de game op de PlayStation 3 als PlayStation Vita en dat is één van de speerpunten van deze game. Je zult namelijk op de PlayStation 3 kunnen spelen en als je weg moet, dan is het een kwestie van je save overzetten en dan kun je op de PlayStation Vita verder spelen en vice versa. Nu is dit concept allang niet nieuw meer, maar deze game is de eerste volwaardige PlayStation 3 game die deze optie biedt. Een fijne mogelijkheid als je het ons vraagt, maar wat zijn dan de grote verschillen tussen de twee platformen als het gaat om gameplay?

Helaas kunnen we je daar nog niet een al te uitgebreid antwoord op geven, aangezien we lang niet alles hebben gezien van de game, maar wat we wel weten is dat de PlayStation Vita versie vooralsnog de leukere versie van de twee lijkt. De reden hiervoor is dat het platformen in de game op de PlayStation 3 vooral heel erg traditioneel is. Je rent van A naar B, verzamelt munten en zoekt wat speciale collectibles. Ondertussen bevecht je vele vijanden en vroeg of laat kom je oog in oog te staan met een forse eindbaas.

Sly Cooper gaat een goede platformer worden

Prima natuurlijk, want dit speelde op de PlayStation 3 echt als een zonnetje. Een goede platformer gaat Sly Cooper: Thieves in Time absoluut worden, maar om even terug te komen op het gegeven dat de PlayStation Vita versie vooralsnog leuker lijkt… dit komt doordat de speciale features van de handheld gebruikt worden tijdens het spelen. Natuurlijk zijn het kleine simpele extra’s, maar het betrekt je op één of andere manier intensiever bij de game. Een voorbeeld was dat we als één van de voorvaderen van Sly een weg naar een ander gedeelte in een level diende te creëren.

De wasbeer waar we op dat moment mee speelden had als specialiteit om over touwen te lopen, dus wat doe je dan? Inderdaad, je pakt een stuk touw, knoopt het aan een pijl en schieten maar. De pijl diende vervolgens in de roos terecht te komen en terwijl de pijl vloog bestuurde je deze met de motion besturing van de handheld. Dit soort simpele toevoegingen zullen de PlayStation Vita versie een stuk interessanter moeten maken en in de uiteindelijke game zal het vol met dit soort verschillende mogelijkheden zitten.

Tijdreizen

De gameplay zelf zal verder weinig onder doen voor andere hoogwaardige platformers, maar om een goede variatie te bewaren zul je met vele verschillende personages aan de slag gaan. Het is namelijk zo dat er bladzijden uit Sly’s belangrijke boek – Thievius Raccoonus – verdwijnen en dat is voor Sly de reden om op zoek te gaan naar de oorzaak en de missende pagina’s. Gevolg is dat hij gaat tijdreizen en allemaal voorvaderen ontmoet. Met deze figuren zul je vervolgens gaan spelen en iedere individu heeft zo weer zijn eigen specialiteiten wat de gameplay een stuk afwisselender zal maken dan je wellicht gewend bent van de Sly Cooper games.

Voorlopige conclusie

Een ander interessant aspect is dat er in veel gevallen een tweetal mogelijkheden zijn om je doel te bereiken. Gaandeweg zul je te maken krijgen met vijanden en de game laat toe om in stealth gespeeld te worden, zoals een goede dief betaamd, maar als jij de confrontatie met de vijanden liever aan gaat, dan is dat geen probleem. Wel een stuk lastiger natuurlijk, maar dat terzijde. Verder zal je naast het eigenlijke avontuur nog bergen met extra’s kunnen verzamelen dus in dat opzicht zal de game voldoende content bieden om je een langere tijd bezig te houden. Wat we als voorlopige conclusie over deze game zeggen is dat het een typische Sly Cooper game gaat worden met fijne en afwisselende gameplay. Zowel op de PlayStation 3 als PlayStation Vita erg goed speelbaar, al lijkt de PlayStation Vita versie net wat interessanter te worden door de unieke features.

Review: Sly Cooper: Thieves in Time
Gepubliceerd op 23 Mrt, 2013 om 18:30
Lees de gedachten van Sly in de nieuwe trailer van Sly Cooper: Thieves in Time
Gepubliceerd op 21 Mrt, 2013 om 11:52
Maak kennis met Sly Cooper: Thieves in Time’s Murray
Gepubliceerd op 11 Mrt, 2013 om 16:56
Bentley laat zich zien in nieuwe Sly Cooper: Thieves in Time trailer
Gepubliceerd op 1 Mrt, 2013 om 19:59
  1. Anoniem -   
    87.208.120..xxx's avatar

    Door de vita, heb ik ontdekt dat ik meer een handheld gamer ben, het is allemaal zoveel leuker, op dat schermpje! En als je dan games kan spelen met een goed verhaal, met de diepgang van een bioshock, fallout,etc en dan met een goede koptelefoon,… Men!! Dan verdwijn je gewoon in die vita!! Ben blij met deze nieuwe sly, en vind het leuk om te horen dat hij op de vita leuker is! Ik lach me dan ook kapot, dat er geroepen word dat de vita dood is, wat deze geweldige quadcore handheld nodig heeft is vette games, en geloof me! Die komen er!

  2. Anoniem -   
    83.84.208..xxx's avatar

    @87.208.120..xxx: Totaal met je eens.

  3. Anoniem -   
    195.241.235.xxx's avatar

    @83.84.208..xxx: zeker weten ja (y)
    vooral nu er meer aaa-games naar de vita komen zal het alleen maar interessanter worden om de vita in handen te hebben

    assasins creed III liberations doet me wel mondwateren
    en de black ops declassifed

  4.    385 XP
    Frankaro's avatar

    Vind het een heel vet concept dat zowel op de Vita als de PS3 met de zelfde save-games gespeeld kan worden. Betekend dit dan ook dat de game maar één keer aangeschaft hoeft te worden?

    Heb zoveel zin in de komende games, ondertussen nog even snel de bagger Resistance uitspelen.

  5.    1088 XP
    ferrariking's avatar

    dezen koop ik voor de ps vita niet voor de ps3;)