Hands-on: Borderlands 2 – De tijd vliegt, want het is al weer bijna drie jaar geleden dat Gearbox Software met Borderlands op de proppen kwam. Toen deze titel voor het eerst getoond werd maakte deze veel indruk. Grafisch leek het een hoogstaande game te worden. Echter besloot de ontwikkelaar dit volledig om te gooien en een celshaded sausje er over heen te doen. Borderlands 2 zal in september verschijnen met dito stijl en we mochten laatst de game eens uitgebreid spelen. We hebben er vrolijk op los geknald, gelachen en de verbeteringen waren heel goed merkbaar. De sequel lijkt alle minpunten van het origineel aan te pakken en een schietfestijn met een hoog fungehalte te worden. Hieronder lees je onze argumenten daarvoor in onze uitgebreide hands-on.

Knappe Jack en vier totaal nieuwe personages

In de eerste Borderlands draaide het verhaal om de mysterieuze kluis, waar je als speler naar toe werd geleid door een beschermengel. Het verhaal was niet heel schokkend, maar wellicht is dat in de opvolger een stuk beter. Het verhaal van dit nieuwe deel speelt zich vijf jaar na het eerste deel af en draait om de hoofdvijand Handsome Jack. De man heeft veel macht en een leger van robots achter zich. Als speler word jij door hem uitgenodigd voor een toernooi, waar jij als een gek alles moet afknallen. Handsome Jack verwacht dat jij dit niet zal overleven, maar hier werk jij niet aan mee. Gevolg is dat je als speler ergens in Pandora wordt gedropt terwijl al jouw bezittingen en skills worden afgepakt. Je begint dus helemaal vanaf nul en langzamerhand wordt het duidelijk dat Handsome Jack de planeet Pandora om wil toveren tot een groot industrieel geheel.

Kolonies moeten volledig weggevaagd worden en het andere gespuis, zoals bandieten ook. Dit alles om uiteindelijk als een soort dictator over Pandora te heersen. Jouw missie is om dit een halt toe te roepen en daarvoor zul je weer een tal van missies moeten uitvoeren, waarvan er natuurlijk een aantal nogal apart zullen zijn, maar daar later meer over. Bij de start van de game moet je net als in de voorganger een personage of zoals je het ook kan noemen, een klasse kiezen. Hier zijn een aantal zaken flink veranderd ten op zichtte van het eerste deel. Zo zijn er vier totaal nieuwe personages waaruit je een keuze moet maken. Zo heb je Maya, welke in grote lijnen veel op Lilith lijkt qua looks, maar zij heeft een volledig andere speciale vaardigheid, welke Phaselock heet.

Hiermee kun je vijanden in de lucht laten zweven in een soort bubbel, zodat jij terwijl de vijand daarin vast zit, deze vol kan pompen met lood. Als je met meerdere spelers speelt kunnen anderen jou helpen door ook te vuren op de vijand die zich bevind in de Phaselock. De grote spierbundel Brick keert ook niet terug als speelbaar personage, maar Salvador doet niet veel voor hem onder als het gaat om postuur, al is hij wel een stuk kleiner. Tevens is hij geen Beserker, maar een Gunserker. In plaats van dat hij als speciale vaardigheid in hoge snelheid met zijn vuisten er op los ramt, kan hij voor een korte periode met twee wapens schieten wat we ook wel dualwielding heet. Dan is er nog een persoon die ook veel weg heeft van een personage uit het vorige deel en dat is Axton, welke Roland vervangt. Hij kan net als hem een turret neergooien om zo extra schade aan te richten.

Een turret en een nuke in één

Axton heeft hier dus zijn specialisme in en net als de andere klasses kun je deze steeds verder ontwikkelen door het verkrijgen van experience points. Je hebt namelijk een skilltree voor jouw gewone skills, zoals beter richten en meer, maar ook één voor de speciale krachten. Dit is ingedeeld in drie categorieën en dus zul je keuzes moeten maken, waarin jij jouw punten gaat investeren. We konden heel even met een Axton spelen die op dat moment level 35 was en toen was de turret al behoorlijk ontwikkeld. Als je hem dan gooit gaat deze via een portaal door de lucht naar de plek waar jij hem hebben wilt. Als deze landt heeft hij vervolgens het effect van een atoombom. Naast dat het veel schade aan kan richten zag het er ook nog eens heel tof uit met een bijpassende paddenstoelwolk. Het zijn die details die we kennen van Borderlands.

We zouden bijna nog het vierde personage vergeten en deze heet ZerO wat een ninja is gewapend met een samuraizwaard. Hij oogt dun en atletisch en kan een decoy van zichzelf afschieten om vijanden af te leiden, zodat hij met een krachtige slag met zijn zwaard in één keer iemand kan doden. De decoy wat zijn specialisme is kun je ook verder uitbouwen en heeft zo andere effecten. Op deze manier willen de makers de boel fris houden en de speler belonen met nieuwe mogelijkheden. Het zijn de RPG elementen die we kennen uit het eerste deel, welke toen ook al best effectief werkten als het gaat om de speler motiveren om door te gaan. Een andere feature die hier ook veel aandeel bij had was het looten. Allerlei objecten en vijanden doorzoeken om zo geld te verzamelen, alsook andere items die van pas kunnen komen. De bekende kisten met geweren, granaten, raketwerpers en meer keren ook terug.

Meer variatie in looten, vijanden en de wereld

Het looten werkt nog allemaal hetzelfde, maar het zal in meer objecten zitten. Daarbij komt ook dat je in dit deel meer kunt aanpassen aan jouw personage. In het origineel kon je een beetje de kleur van jouw kleding aanpassen, maar het was wat karig. In Borderlands 2 kun je het hoofd, torso en benen aanpassen. Het is niet dat je een apart een petje kunt aanpassen, maar meer een soort preset van elk deel. Het leuke is dat je buiten het aanschaffen van een nieuw outfit deze ook zult kunnen vinden in de wereld als loot, maar tevens kan verdienen met missies. Zo komt er dus ook meer variatie in de beloningen van missies. Daarnaast zul je na het succesvol uitvoeren van missies kunnen kiezen uit bepaalde beloningen, denk dan aan kleding of wapens. Zo krijg je bijvoorbeeld de keuze tussen twee wapens, waarvan je er dan één moet kiezen, waarvan jij denkt dat het meest handige is.

Als we Gearbox Software mogen geloven zal er veel meer verschil in de locaties zitten welke jij aandoet voor missies en zal de wereld van Pandora meer leven bevatten. Het zijn juist de punten die wat kritiek kregen van spelers die het eerste deel lang hebben gespeeld. Het voelde wat doods aan en je kwam vaak dezelfde soort vijanden tegen, aldus het commentaar. Tijdens de missie die wij speelden zagen we gelijk dat aan deze punten gewerkt is. Deze missie namen we trouwens aan in één van de nieuwe grote steden die de planeet kent. De stad heet Sanctuary en is volgens de ontwikkelaar de grootste stad die ze voor deze serie hebben gemaakt. Het duurde dan ook even tot we de goede missie te pakken hadden en daarvoor moesten we wat op een café leek binnen gaan. Daar zagen we Lilith en Roland staan uit de eerste game.

Knotsgekke kleine Tina

De eerst speelbare personages zijn nu dus onderdeel geworden van de levende stad van Pandora die toch nog wel een beetje kaal overkwam. Het toffe is dat personages in de wereld niet meer statisch langs de kant staan, maar ook lopen en bewegen tijdens gesprekken. Het is allemaal veel beter neergezet en ze bevatten meer animaties tijdens het praten. In dat opzicht is dat een nette verbetering voor de franchise. Uiteindelijk kwamen we in een missie, waarin we kennis maakten met Tiny Tina wat een dertienjarig(!) meisje is die dol is op alles wat explodeert. Daarnaast is ze helemaal gek op haar (ietwat lugubere) poppen, waar ze mee speelt en soms wil ze ook nog wel eens wat bandieten opblazen of martelen.

Ze is duidelijk een knotsgekke inwoner van Pandora en we denken dat dit niet de laatste zal zijn. Het is de humor van Borderlands 2 en de missies die we moesten doen sloegen eigenlijk nergens op. Nonsens dus, maar wel met een hoog fungehalte. Hoe Tiny Tina praat en doet werkt al op de lachspieren en vervolgens moet jij in een missie een paar poppen verzamelen voor een theekransje. We hadden verwacht dat we een bandiet moesten kidnappen, maar dit bleek dus een pop te zijn die vast zat in een nest van een kolonie vliegende en springende aliens. Dit waren overigens vijanden die we nog niet eerder hebben gezien en qua verschijning waren ze zeer gevarieerd. Met ons arsenaal aan wapens knalde we er flink op los en het voelde echt als Borderlands.

Hoewel het schieten vrij gelijk is kwam het wel een stuk frisser over. We merkten toch wat kleine wijzigingen, zoals andere vizieren en meer kleur bij de wapens, alsook verbeterde animaties bij het herladen. Het zijn allemaal kleine details, maar het is al veelbelovend. Tijdens de speelsessie gingen we als Salvador (Gunserker) aan de slag en het dualwielding knallen was een stuk leuker om te doen dan het rammen met de vuisten, zoals Brick deed in het origineel. Je voelt je tijdens het activeren van deze skill echt oppermachtig en daarbij schreeuwt Salvador er af en toe erg hard. Je waant jezelf als Rambo en het helpt je ook bij situaties, waarin de vijand de overhand heeft.

Naast wat shootouts met vijanden op land, zoals bandieten (waar meer variatie in zit) en aliens, vlogen er opeens ook kleine bemande drones voorbij en deze begonnen op ons te knallen vanuit de lucht. Maar met de speciale skill van Salvador knal je ze met gemak naar beneden Lekker actievol en chaotisch, maar het was ook geinig hoe deze vijanden naar beneden kwamen. Soms knalt het vliegende ding uit elkaar, waardoor de bestuurder uit de lucht valt. Het schieten voelt verder gelijk aan, maar wapens hebben wel iets meer impact. Het komt wat zwaarder over met per wapen een tikkeltje meer terugslag. Vooralsnog een verbetering, want het bevorderde tot nu toe de actievolle beleving.

Zoals je kunt lezen zijn er flink wat vernieuwingen op het gebied van personages, wapens en de spelwereld, maar er zijn nog meer kleine dingen aangepast. Zo verzamel je in de game ook met elk personage Badass Points. Met deze punten kun je skills, zoals het richten van wapens of het herstellen van jouw schild verbeteren. Na de eerste playtrough van Borderlands 2 houd je dit voor een andere klasse als je het verhaal opnieuw gaat spelen. Ook heb je een eigen ‘Stash’, zodat je daar jouw gevonden wapens en meer in kwijt kan en kunt delen in coöp als je deze zelf niet wilt gebruiken. Zo verlies je niets en is de kans afwezig dat iemand anders net dat ene wapen voor je neus weg grijpt.

Voorlopige conclusie

Het is niet echt een korte preview geworden, maar daar is de game schuldig aan. Er is aardig wat verandert en er valt nu eenmaal veel over te vertellen. We hebben de controller met pijn en moeite na anderhalf uur spelen moeten neerleggen, want we waren fijn aan het rondstruinen en knallen op Pandora. Het is in grafisch opzicht op veel aspecten een stuk verder verbeterd, maar belangrijker is nog dat we ons heel erg hebben vermaakt met de game. We zagen al een vleugje van de gekke humor en de gameplay biedt een berg aan plezier. Uiteindelijk zijn het allemaal voortekenen dat het in de uiteindelijke game helemaal goed gaat komen. Wat we al zeiden is dat de makers veel zaken hebben aangepakt en dit was zeer duidelijk te merken. Dat te bedenken dat deze game ook nog eens in coöp te spelen is met vier mensen, plus al de RPG elementen die voor diepgang zorgen. Gamers die het eerste deel gespeeld hebben, die gaan van de opvolger genieten, maar nieuwelingen moeten de shooter ook op de radar zetten. Zeker als je ook eens wat anders wilt dan al die standaard games in het shootergenre.