Impressie: Brothers in Arms: Furious 4 – Brothers in Arms is een gewaardeerde serie die meer is dan een ordinaire First Person Shooter. Het laatste deel, Hell’s Highway, stamt alweer uit 2008 dus het is wel weer tijd voor een nieuw deel. Dit laatste deel speelde zich voor een groot deel in Nederland af en wist ondanks het vele uitstellen toch nog aardig goed te scoren en de kenmerkende gameplay was natuurlijk ook aanwezig. Brothers in Arms: Furious 4 is vorig jaar aangekondigd en deze game gooit het hele concept van de vorige delen overboord en gaat lekker over the top.

Verdeelde meningen

Ubisoft kondigde de game aan bij de persconferentie vorig jaar via een trailer en gelijk werd duidelijk dat Gearbox een andere richting insloeg met de franchise. De meningen waren behoorlijk verdeeld, want de kenmerkende gameplay van de franchise zullen we de komende tijd niet terug zien, want Furious 4 is eigenlijk totaal geen Brothers in Arms game. Wellicht dat ik de enige op aarde was, want ik heb me kostelijk vermaakt met de trailer, maar er was meer. De game hebben we achter gesloten deuren kunnen bekijken en daar werd het nodige aan in-game footage getoond en dat stelt ons in staat jou nu nog veel meer over deze titel te vertellen.

Heb je Inglorious Basterds gezien? Ja, lees dan rustig door. Nee? Bekijk dan eerst de film, dan begrijp je Brothers in Arms: Furious 4 direct. Gearbox heeft het met dit nieuwe deel over een andere boeg gegooid, dat is duidelijk. Realistische graphics zijn niet meer aan de orde, tactische gameplay is ouderwets en klassieke wapens is rotzooi. Alle vertrouwde elementen zijn exit en hebben plaatsgemaakt voor een geheel nieuw concept. Zo is de game visueel behoorlijk cartoony en dit zag er overigens prima uit in de demonstratie.

Er hersenloos op los knallen

Gearbox Software is gelukkig niet de grafische standaard vergeten, want dat deed het vorig jaar verschenen Duke Nukem Forever wel enigszins vermoeden. Dat is bij deze nieuwe Brothers in Arms gelukkig niet het geval en deze nieuwe grafische stijl past prima in de sfeer van de game, want de gameplay zelf is volledig onzinnig. Er is geen greintje tactiek meer te bespeuren, want iedereen in de game knalt er hersenloos op los, want je voornaamste doel is gewoon het afmaken van de vele Nazi’s die de game onveilig maken en we zeiden het al, klassieke wapens zijn rotzooi. In deze game krijgen we het echte werk!

Brothers in Arms: Furious 4 draait namelijk om een viertal persoonlijkheden die behoorlijk berucht zijn en het niet zo nauw met de regels nemen. Zij gaan gewoon á la Inglorious Basterds met z’n vieren Nazi’s killen en dat gaat leuk worden, want wat we zagen was veruit van serieus. Zo liepen we op een verlaten attractiepark (schijnbaar waren die er al in de jaren veertig) en daar liep het viertal als een stel gekken te moorden. Dit moorden is veruit het leukste, want je zult diverse wapens tot je beschikking krijgen.

In de ruimte waar de game getoond werd waren vier ontwikkelaars aan het spelen. Echt heel duidelijk was het niet, maar de kans is groot dat de game in coöp gespeeld kan worden met z’n vieren. Het viertal bestaat uit een groepje ongeregeld. Zo is er één kerel die vooral met zijn handen vecht en een stroomstoot wapen tot zijn beschikking heeft. Een andere kerel is snel en smijt bijlen rond en weer een ander is enorm groot van gestalte en werkt alleen met het zware werk, zoals miniguns en kettingzagen. Verder is er nog een laatste, dat rondloopt als een cowboy en iedereen doodleuk van een brandmerk voorziet.

Een niet te houden moordend viertal

Kortom, het gaat helemaal nergens over en dit viertal is natuurlijk niet te houden met hun moordpartijen en aangezien de Nazi’s toch de slechterikken zijn zullen ze ongetwijfeld de volledige vrijheid krijgen. Wat we te zien kregen deed enorm denken aan Inglorious Basterds, aangezien die film een soortgelijke opzet had, alleen dan wel wat minder gewelddadig. Dit gewelddadige is best wel ziek. Zo zagen we vooral de grote reus rond rennen tijdens de demonstratie en hij doodde iedereen met een kettingzaag. Vergeet de kettingzaag van Tommy Vercetti, dit is het echte werk.

Een kettingzaag is effectie, maar een lichaam wil nog wel eens blijven hangen, gevolg, de speler schudde de zaag hard op en neer en het lichaam viel na afloop zowat volledig uit elkaar. Kort daarop lazerde er ook nog eens een reuzenrad om en het andere personage gooide als een malle met bijlen, terwijl er ook een groep nazi’s van stroom opdonders en brandmerken werd voorzien. De hele game is pure fun en klinkklare onzin. Het gaat nergens over en slaat nergens op, maar dat hoeft geen slechte zaak te zijn.

Integendeel, de trailer van toen was erg vermakelijk en de demonstratie misschien nog wel veel meer. We hopen alleen wel dat er genoeg variatie in de game zal zitten, want domweg moorden gaat na enige tijd ook vervelen. Als laatste nog, naast een singleplayer zal de game een aantal mini-games bevatten en een multiplayer. Dit werd door een Ubisoft medewerker aan één van de ontwikkelaars gevraagd, waar de ontwikkelaar fluisterend op antwoordde: ‘Ssssttt… that isn’t announced yet’. Duidelijke taal dus en jullie weten nu iets meer dan de rest van de wereld!

Voorlopige conclusie

Brothers in Arms: Furious 4 slaat een totaal andere richting in met de franchise. Een richting die wij wel kunnen waarderen, maar we kunnen ons voorstellen dat de echte fans behoorlijk teleurgesteld zijn, want het tactische element en de welbekende gameplay, die zijn spoorloos. Maar wat niet is kan altijd weer komen. In ieder geval gaat deze game een leuke spin-off worden, dat mag duidelijk zijn, en wij kunnen niet wachten om zelf ook eens Nazi’s te gaan jagen.