Impressie: XCOM – Het jaar 1962 is het jaar, waarin Marilyn Monroe zelfmoord pleegt, drie gevangenen ontsnappen uit Alcatraz, de eerste baan in de ruimte om de Aarde wordt gemaakt, Nelson Mandela wordt gearresteerd en er een alien invasie plaatsvindt in Amerika. Tenminste, dit is volgens de game XCOM het geval en wij verplaatsten onszelf in Los Angeles voor een half uur naar 1962 om eens te kijken hoe het William Carter verging.

FBI-agent William Carter

William Carter is een FBI–agent die werkzaam is voor de XCOM unit en hij is de leider van een squad speciale agenten. Deze unit is in leven geroepen om de strijd aan te gaan tegen de zeer mysterieuze invasie van aliens. Waar je normaal gesproken met lelijke gedrochten te maken krijgt, zijn de aliens in XCOM van een ander soort kaliber. Overal zijn er zwarte gaten en hier worden mensen in opgezogen. Aliens krijgen hierdoor de mogelijkheid om hun gedaantes aan te nemen en terug te keren op onze geliefde planeet.

Hierdoor weet je nooit of je te maken hebt met medemensen of gemanipuleerde mensen, waardoor je continu op je hoede moet blijven. Het kan zomaar zijn dat je iemand benaderd die je vervolgens aanvalt en dat is natuurlijk een linke boel. Daarnaast kunnen de aliens nog vele andere gedaantes aannemen, waardoor we te maken hebben met een bijzonder en uniek soort vijand. Het bevechten hiervan gaat natuurlijk door middel van je wapens, je squadleden en tactische gameplay, maar er is meer dan dat.

Een team samenstellen

William Carter zal in het begin eerst een team moeten samenstellen van verschillende figuren die je bijstaan in de strijd tegen de aliens. Deze personen hebben allemaal hun eigen specialiteiten en zullen gaandeweg sterker worden. Jij als hoofdpersoon kan ze dan ook weer voorzien van nieuwe skills en zelf levelen ze continu. Het is dus van belang om goed op je team te letten en ze ook goed te gebruiken in de gevechten, want de aliens zijn niet alleen levensgevaarlijk, maar ook erg geniepig. Tel daarbij op dat je ook nog eens aan de verliezende hand bent als je begint met deze game.

Je zult er dus flink werk van moeten maken om te zorgen dat jij genoeg tegenstand kan bieden aan de aliens, zonder zelf er aan onder door te gaan. De game zelf zal vol met missies zetten die overal in Noord-Amerika gestationeerd zijn, jij kunt kiezen welke opdrachten jij met je squad wilt gaan uitvoeren om zo de nodige tegenstand te bieden aan de aliens. De aliens kun je te lijf gaan, voor zover ze een lijf hebben…, met verschillende wapens, zoals pistolen en granaten, maar er is veel meer en dat maakt de game ook aanzienlijk interessanter.

Speciale aanvallen in de vorm van Time Units

Dit zijn de zogenaamde Time Units, dit zijn speciale aanvallen die je kunt gebruiken, maar hier zit één grote maar aan. Het is namelijk zo dat je zeer voorzichtig met je Time Units om moet gaan, want als je er één gebruikt, dan is deze langere tijd niet beschikbaar. Het is niet zoals in BioShock, waarbij je redelijk vaak de Plasmids achter elkaar kunt gebruiken. Je zult dus verstandig te werk moeten gaan en de ontwikkelaar gaf dan ook aan dat dit een shooter is, waarbij je je hersenen goed zult moeten gebruiken, anders zal het snel klaar zijn, in negatieve zin…

De Time Units zijn speciale aanvallen, maar wat kunnen we hieronder dan zoal verwachten? Lang nog niet alles is bekend gemaakt en we kregen slechts een paar aanvallen gedemonstreerd. Zo konden we een kogelwerend schild aanroepen, wat handig om de vijanden onder vuur te nemen. Een andere aanval was de mogelijkheid om de snelheid van jezelf en squadleden te verhogen, wat natuurlijk erg handig kan zijn. Gevolg is wel dat het hierna zonder Time Units moet stellen en dat kan later in een missie voor een aantal moeilijke situaties zorgen, dus het is niet alleen een ordinaire First Person Shooter met een originele setting, het gaat veel dieper dan dat en dat is vooral heel er interessant.

Je squadleden opdrachten geven

Je squadleden zul je tijdens het spelen ook allemaal opdrachten kunnen geven. Over hoe ze moeten aanvallen of een bepaalde plek moeten verdedigen en meer. Het deed tijdens de demonstratie een beetje denken aan andere games, waarop je de squadleden opdrachten geeft en dit ging voor zover we konden zien lekker vlot en gemakkelijk. Ook de squadleden reageerden hier lekker soepel en gemakkelijk op, waardoor dit wel in orde lijkt te zijn. Je squadleden hebben ook zo hun eigen vaardigheden en die zijn gemakkelijk te selecteren en toe te passen in de actie, dus we kunnen in deze status al zeggen dat dit nog een extra dimensie aan de toch al tactische gameplay gaat geven.

Verder zul je de technieken die de aliens gebruiken tegen de mensheid zelf ook kunnen gaan gebruiken, maar hoe dit uiteindelijk allemaal zal gaan werken is nog even afwachten, maar boeiend is het in ieder geval. En als laatste mogen we natuurlijk de setting niet vergeten. De grafische stijl is zowel cartoony als realistische en de sfeer van de jaren zestig wordt ongekend goed over gebracht. De architectuur, de personages, de radio uitzendingen, de auto’s, het klopt allemaal en dat maakt XCOM sowieso tot een behoorlijk sfeervolle game.

Voorlopige conclusie

XCOM was een game die enige tijd exclusief was voor de Xbox 360, maar we weten nu al geruime tijd dat de game ook naar de PlayStation 3 gaat komen. Daar mogen we blij mee zijn, want de presentatie die we van XCOM kregen was erg interessant. Het concept en de setting die deze game hanteert is anders dan gebruikelijk en de kwaliteit lijkt in orde te zijn, zoals we dat van 2K Games mogen verwachten. Naast Borderlands 2 en BioShock: Infinite is dit de zoveelste game van 2K Games die de moeite waard is om te blijven volgen. XCOM zal ergens in 2013 gaan verschijnen.