‘Eén Blu-ray disc is waarschijnlijk te weinig voor next-gen’


Sony introduceerde met de PlayStation 3 een nieuw medium, de Blu-ray disc. Destijds was er forse concurrentie tussen de Blu-ray disc en de HD-DVD, maar deze laatstgenoemde moest na enige tijd toch zijn meerdere erkennen in Blu-ray. Deze disc was en is de toekomst, want de hoeveelheid data die men hierop kwijt kan is behoorlijk aan de hoge kant. Een standaard disc bevat al snel 50GB aan ruimte, maar Square Enix verwacht dat dit niet voldoende zal zijn voor de volgende generatie consoles.

Yoshihisa Hashimoto, de technische baas bij Square Enix is verantwoordelijk voor de Luminous engine en in een interview heeft hij aangegeven dat hij verwacht dat de huidige beschikbare ruimte op een Blu-ray disc een probleem kan zijn voor games die op next-gen consoles moeten gaan verschijnen.

“Yeah, that could be a challenge. There’s a possibility that just one Blu-ray may not be sufficient.”

De reden hiervoor is dat met de Luminous engine mogelijk is om bepaalde gedeeltes die gebruikt worden in CGI-filmpjes direct mee te nemen naar de daadwerkelijke game. Dit vraagt echter dusdanig veel schijfruimte dat de huidige grootte een beperking vormt. Toch valt het op te lossen door de content te comprimeren, maar ook dat is nog een behoorlijke uitdaging. Wel is het zo dat de next-gen consoles niet op korte termijn verschijnen, wat Square Enix de mogelijkheid geeft een oplossing hiervoor te vinden.

“Of course, it’s too massive of a data to use in a game as-is, but I think the look and feel will probably remain. If we had time, we could’ve compressed the data even smaller. We didn’t have time to do that, so we just used the same master data – but it can definitely be reduced.”

“We have to really consider the mechanism of compressing the data carefully.”

  1.    1497 XP
    Mithrandir's avatar

    Dit zou betekenen dat ze meer dan 125GB per game willen gebruiken, wat momenteel het maximum is op een BD (BDXL-ROM). Bovendien verwacht ik de komende tijd dat ze nog wel een vierde laag toe gaan voegen, waarmee de max capaciteit over de 150 GB zou gaan. Dat worden flinke CGI filmpjes!

    Maar, ik verwacht eigenlijk dat de PS4/xbox720 wel een dedicated chip zullen hebben voor BD compressie, net zoals de ‘gewone’ BD die heeft, maar dan wat geavanceerder.

  2.    385 XP
    Frankaro's avatar

    De standaard bluray die nu gebruikt wordt is 50gb en games gaan nu langzaam richting die grootte. De bluray die jij aangeeft wordt nog voor geen enkele game/film gebruikt omdat deze nog te duur is in ontwikkelingskosten.

    Maar ik denk dat dit wel de toekomst bluray is die standaard gebruikt zal worden dus vind de reactie van Square inderdaad een beetje overdreven. Ben het helemaal met je eens over de BD compressie dat is wel noodzakelijk anders krijgen we games op een externe hardeschijf en gaan we dus weer met een soort van cartridges werken :p

  3. Anoniem -   
    ps3vanolaf's avatar

    Ik denk zelf dat er weer een nieuw iets zal zijn kijk maar naar ps2 = DVD en ps3 = Blu-ray en ps4 = ? Onaangekondigd nieuw iets??

  4.    661 XP
    PSknul's avatar

    @ps3vanolaf: Tuurlijk niet, net zoals al aangegeven werd, BluRay kan 125gb opslag hebben. Alleen de single/dubble layer die nu wordt gebruikt niet, dus gewoon kwestie van extra layer en we kunnen de standaard van 50 verzetten naar 75/100/125 of zelf 150gb.

  5. Anoniem -   
    109.129.9.xxx's avatar

    @ps3vanolaf:
    nope denk het niet
    denk dat we gewoon een hogere versie van bluray krijgen , er zijn bluray op de markt die veel hogere capaciteit hebben maar ps3 kan er niet mee overweg , ps4 zou dan wel de oude bluray en nieuwe versie kunnen blijven ondersteunen en mits goed programa ( software matig ) die nvidea op ps3 naar het geen ze gaan gebruiken op ps4 = 9/10 amd (ati) kan omzetten dan mogen ps3 games geen probleem zijn op ps4

  6. Anoniem -   
    94.210.7.xxx's avatar

    ze zijn al bezig met 500 gb bd schijfjes voor over 10 jaar dus maja dan nog is het nietgroot genoeg om reallife games te maken die niet meer van echt te onderscheiden zijn daarvoor heb je 100e terrabytes nodig grafisch zit hem niet in de aantal gigabytes of terrabytes maar in de codeer technieken kijk maar naar pc grafisch is dat echt veel beter dan console en het heeft vrijwel de zelfde aantal gigabytes

  7. Anoniem -   
    85.90.84..xxx's avatar

    @94.210.7.xxx:
    jij bent gek 500 gb

  8. Anoniem -   
    85.90.84..xxx's avatar

    @94.210.7.xxx:
    nee uit consoles kan je meer uithalen met dezelfde specs als pc

  9.    2260 XP
    iRobbert-'s avatar

    Van dit soort nieuws word ik dus echt gigantisch happy!

    @85.90.84..xxx: Nee dat is niet waar. De meeste aankomende games voor de PS3 worden gedowngrade omdat de console(s) het niet meer aankunnen. Kijk maar naar Battlefield 3, dat spel ziet er veel beter uit op de PC in High Res. dan de PS3/XBOX.

  10.    1803 XP
    klupido's avatar

    @Mithrandir: Misschien zijn ze wel bezig met Just Cause 3 ik vond Just Cause 2 al een verrektes grootte en mooie game zou vet zijn als 3 nog beter word (:

  11.    1497 XP
    Mithrandir's avatar

    @klupido: Just cause 2 kostte slechts 5 GB. Da’s dus een schijntje op een BD disc.

    Die grote, uitgebreide omgeving was gewoon heel goed gecodeerd, net zoals vroeger (jaja, opa vertelt) Elite, een spel van een paar honderd Kilobytes, maar met een enorm uitgestrekt heelal met planeten die je kon bezoeken.

    Het kan dus wel, maar developers moeten er dan wel tijd in steken.