In 2008 behaalde de fysieke verkoop van games een ongekend hoogtepunt, maar sindsdien neemt het aantal fysiek verkochte games steeds verder af. Veel mensen uit de industrie spreken dan ook over de toekomst waarbij alle games digitaal aangeboden zullen worden en de retailers niet meer nodig zijn. Dit is iets waar we uiteindelijk wel op uit zullen komen, maar de retailers zijn de komende jaren in ieder geval nog van groot belang.

Fergal Gara, Sony UK baas, heeft in een interview met MCV aangegeven dat ze retailers nodig zullen hebben bij de volgende generatie consoles. In dat opzicht zal het klassieke idee van op je fiets naar de gameshop gaan, de game uit het schap plukken en weer naar huis gaan blijven bestaan.

De grote vraag is echter of je over een jaar of vijf naar de lokale retailer gaat om games op disc of andere soortgelijke fysieke media te kopen of dat je er gewoon doodleuk een vouchercode kan aanschaffen. Een interessante opinie van juist Sony die eerder deze week nog Gaikai kocht, het bedrijf dat zich richt op cloud-gaming wat een expliciet digitaal platform is.

“Coming down off that 2008 peak has been a steep ride for many and has involved fallout on many levels, not least of all retail.”

“So what we’re seeing is not really a surprise, a bit of a readjustment if you like and it isn’t just happening to the specialists on the High Street. There is a bit of a reappraisal around space and the commitment from other retailers.”

“We’d love to see as many of those retailers as possible maintain their interest in servicing the space because clearly down the road many of us are going to be doing our best to give another injection into the market whenever the next cycle starts.”