Innovatie in games is belangrijk om futureproof te zijn en David Cage is iemand die hier dan ook voor pleit. De co-founder van Quantic Dream (makers Heavy Rain en Beyond: Two Souls) heeft in een interview aangegeven dat de game-industrie zal sterven op het moment dat men niet voldoende innovatief blijft. Hij doelt hiermee op dat de huidige industrie vooral hetzelfde blijft doen en dat zal op het langere termijn averechts gaan werken.

Hij benoemt een aantal voorbeelden. Zo zegt hij dat het leuk is om op monsters te schieten, maar op hetzelfde moment kan je spelers ook de keuze geven. Als de gamers dat leuk vinden, dan zullen ze het vanzelf vinden en op deze manier creeër je een veel diepere en interactieve ervaring.

“great that you can shoot at monsters…”[…]”at the same time, what about giving the choice to people? Give them different options.”

“So if they like that they find it, but if they want something deeper and interactive, they can find that too.”

Cage is dan ook van mening dat de industrie meer games zoals Journey nodig heeft. Deze game is een verfrissing tussen al de traditionele games, want hoeveel shooters er per jaar wel niet worden gemaakt… Laat staan hoeveel we er spelen en hoeveel er daadwerkelijk succesvol zijn.

“I think this industry needs more games like Journey because it’s a breath of fresh air; this is necessary in any medium,”

“How many first person shooters can we create per year? How many can we play per year? How many of them will be successful?”

Toch is het niet zo dat Cage de industrie wil vertellen wat ze moeten doen. Er zijn immers voldoende mensen die wel weten wat ze doen en ook echt innovatief willen zijn. Desondanks zal de industrie zich toch wat moeten aanpassen om te overleven, want als de industrie niet innovatief gaat zijn, dan zal deze sterven.

“I mean this industry will die if it doesn’t try more to be innovative and to come up with new ideas and to talk a bit more – not necessarily serious, but deeper things at some point.”