Hands-on: Smart As – Brain Trainer is een game die jaren geleden voor de Nintendo DS verscheen, waarin je je eigen hersenen kon trainen. Typisch een Nintendo product dat verkocht als een idioot en het duurde dan ook niet lang vooraleer er imitaties op de markt verschenen. Ook voor andere platformen, maar Sony zelf heeft zich altijd afzijdig gehouden van dergelijke copy paste praktijken, maar met Smart As gaan ze toch een beetje Nintendo achterna.

Smart Ass of Smart As?

De titel Smart As is leuk verzonnen, dat moet je Sony meegeven. Het concept van de game zelf is misschien wat minder aangenaam, omdat er reeds een overkill aan hersentrainers beschikbaar is. Toch namen we op de E3 even de tijd om eens te kijken naar wat de game ons zoal te bieden heeft en warempel, er zitten erg toffe elementen in. Dat valt deels te danken aan de PlayStation Vita, want door de unieke features van de handheld kan de ontwikkelaar wat meer doen dan de makers van soortgelijke games die destijds op de PlayStation Portable verschenen.

Zoals het een goede virtuele hersentrainer betaamt, zul je een hele rits aan minigames voorgeschoteld krijgen. Dat is in deze game niet anders en deze zijn opgedeeld in verschillende categorieën. Denk bijvoorbeeld dan aan ruimtelijk inzicht, logica, kortetermijn geheugen, rekenen en meer. Dagelijks kun je aan de slag met een korte sessie, waarbij verschillende minigames uit de categorieën aan bod komen. Na het afronden van een sessie kun je vervolgens je score op het wereldwijde web zetten.

Zeer gedetailleerde leaderboards

Een leuk detail is dat de leaderboards niet enkel ingedeeld zijn per continent of wereldwijd, maar dat dit bijzonder diep gaat. Je dient namelijk ook de nodige gegevens in te vullen, waaronder geslacht, woonplaats en meer. De leaderboards gaan dusdanig ver dat je jezelf kunt vergelijken met iedereen die in je buurt woont. Ook kun je jezelf vergelijken met alle andere mannen of vrouwen, mensen uit een bepaalde groep en meer. Een bepaalde groep kun je vervolgens weer aanmaken en op deze manier kun je tot in detail bekijken of je slimmer of dommer bent dan de rest en dat is een geinige toevoeging aan het gebruikelijke leaderboard systeem.

Naast een dagelijkse training zul je de verschillende minigames ook los kunnen spelen en op basis van je resultaat behaal je sterren. Hoe beter je presteert, hoe meer sterren je behaalt en dat zorgt ook voor enige drang om een minigame net zolang te blijven spelen tot je drie sterren hebt verzameld. Overigens levert het behalen van sterren weer nieuwe minigames op, dus er is ook een progressiesysteem in de game aanwezig. De minigames, waar we een deel van hebben kunnen spelen hebben we soms al wel in andere hersentrainers gezien. Andere zijn dan weer volledig nieuw.

Teken het antwoord op het scherm

Degene die je in praktisch elke soortgelijke game ziet is de minigame waarbij je zo snel mogelijk zoveel mogelijk sommen moet oplossen. Net zoals bij Brain Trainer op de Nintendo DS dien je je antwoord op het scherm te tekenen. Dit is een prima toepassing van het touchscreen, al liet de registratie soms nog wat te wensen over. We hopen dan ook dat dit nog gefixt wordt. Een andere minigame bestond uit een hele reeks aan objecten die voorbij kwamen. Nadien kreeg je een enorme berg objecten voorgeschoteld en dan is het de bedoeling om de objecten die voorbij kwamen er tussenuit te plukken.

Dit zijn twee voorbeelden van relatief simpele minigames, maar die wel enige verslavende werking hebben. Er is echter meer. Er zijn bijvoorbeeld ook wat complexere games. Een leuk voorbeeld hiervan is dat je een rechthoek voorgeschoteld krijgt die opgedeeld is in verschillende blokken met allen een icoon er op. Een rechte, een bocht, enzovoort. Onderaan bevond zich het startpunt en aan de andere kant van de rechthoek het eindpunt. Het was de bedoeling dat je een lijn vormde die een zogezegde vloeistof succesvol van begin naar eind kon begeleiden. De eerste puzzels waren nog gemakkelijk, maar we zagen er ook enkele van de hoogste moeilijkheidsgraad en geloof ons als we zeggen dat dit ware hersenkrakers worden.

Voorlopige conclusie

Smart As is dus in de kern een ordinaire Brain Trainer, maar dan wel gemaakt met de features van de PlayStation Vita in het achterhoofd. Om zich toch te kunnen onderscheiden van andere games in hetzelfde genre heeft de ontwikkelaar de nodige nieuwe en unieke minigames verzonnen die volgens een leuk sterrensysteem werken. Daarbovenop komt nog dat de moeilijkheidsgraad naarmate je er handiger in wordt, steeds hoger zal worden, waardoor een langere levensduur gegarandeerd blijft/ Als laatste kunnen we hieraan toevoegen dat het leaderboard systeem echt heel erg tof is.