Zolang de markt blijft veranderen zal ook Sony mee veranderen. De recente ontwikkelingen in de industrie hebben er zelfs voor gezorgd dat Sony een mega bedrijf als Gaikai over kocht om hier in de toekomst hun slaatje uit de slaan. Sony is goed voorbereid op wat komen gaat al zeg ik het zelf, maar niet iedereen is het daarmee eens.
Will Wright, bedenker van de bekende social games Sims, SimCity en Spore, denkt hier heel anders over. De console makers staan al enige tijd op hun beentjes te trillen, zo zegt Wright. Ze kunnen geen kant op. Niet zozeer door de ontwikkeling van hardware die in PC’s gebruikt wordt, maar meer door het business model wat in het vooruitzicht ligt. Free-to-play en cloud gaming zijn steeds prominenter aanwezig tot het de consoles volledig buiten sluit. Waar het eerst de grote bedrijven waren die ons van triple-A titels voorzagen, zijn het nu juist de kleine en nieuwe bedrijven die hier ineens hun kans schoon zien.
“It used to be big companies doing triple-A titles on consoles is where all the money is. It’s shaken things up quite a bit with all these platforms. In some sense all the little mammals – small developers, new companies – have an opportunity right now to fill new niches that are expanding rapidly. They might be small opportunities now, but they very well could be huge opportunities in the not-too-distant future.”
Toch is het nog maar de vraag of de consument wil happen als het gaat om free-to-play games, want vaak ziet het er niet zo mooi uit, werkt het minder soepel en heeft het (veel) minder diepgang. Een paar aanzienlijke gebreken van free-to-play games waar iedereen die het kent zich wel in kan vinden. Wright daarentegen ziet dat liever dan geld uitgeven voor een game die je misschien wel, misschien niet leuk vindt. Volgens hem was de consument door de grote rol die geld speelde bij het ‘oude’ model veel meer risicomijdend en gaat dit de markt juist een grote, positieve boost geven.
Desondanks vragen wij ons af of Wright wel rekening heeft gehouden met bepaalde factoren die het risico in het huidige business model juist verlagen. Het uitproberen in de winkels, het ruilen van games, het doorverkopen van games… Stuk voor stuk redenen waarom de huidige consument juist wel bereid was het risico te nemen.
F2P is de nieuwe trend, dus iedereen wil meedoen. Zo was dat eerst met MMORPGs, nu met F2P en Kickstarter. Als het enigszins succesvol lijkt te zijn, vliegt iedereen er op af. Nu ineens groeien de F2Ps als paddenstoelen uit de grond, en moet iedereen een Kickstarter project proberen.
Uiteindelijk valt het vanzelf allemaal weer om, omdat alleen de besten overblijven.
Bij de MMORPGs is alleen World of Warcraft echt succesvol gebleken. De F2P waait ook wel weer over.
ik haat free-to-play. ik betaal gewoon het liefst 1 keer voor een spel dat ik gewoon altijd kan spelen. ik kijk wel reviews, speel wel demos of wat dan ook om te kijken of ik het leuk vind.
Wat een onzin allemaal. F2P wordt nu wel populairder, maar het neemt echt niet de gehele business over. F2P is meestal ook maar tot een bepaald level, of voor een bepaalde tijd. En vele kennen vast wel het gezegde: ‘Free 2 Play, Pay 2 Win’. Daar zitten de meeste toch echt niet op de te wachten.
Ik heb vele F2P games gespeeld, nou waren die niet allemaal van grote ontwikkelaars zoals je nu hebt, maar deze gingen meestal na een paar jaar keihard ten onder, of het wordt gewoon zeer matig gespeeld. Want ze willen natuurlijk wel geld verdien, en dat doen ze door juist zoveel mogelijk en in zo korte tijd mogelijk dingen toevoegen.
@k1ll1ng5pr33: F2P, P2W -> Mee eens!!
F2p worden kleine zeer verslavende spellen in de hoop dat je gaat betalen inderdaad zolang we dat massaal weigeren en gewoon “old scool” games in de winkel halen is er helemaal geen ontwikkeling blijft t gewoon zoals het is…
Ik denk dat cloud gaming nog wel eens best een groot iets zou kunnen worden (alleen al bij de Onlive demo keek ik m’n ogen uit), maar ik ben er nog niet van onder de indruk dat het de gehele gaming industrie zoals we die nu kennen gaat vervangen.
Het systeem van fysiek verkrijgbare games bestaat nu al wat, 40 jaar? Het werkt dus blijkbaar, ook al is het internet inmiddels sterk opgekomen.
misschien groeit de game industrie niet meer zo heel veel als een paar jaar gelden. Maar ik denk niet dat er veel mensen zullen stoppen met gamen. Als iemand een ps3 heeft gekocht kan je er van uitgaan dat hij ook een 4 of een xbox 720 koopt.
Enige goeie F2P is TF2,voor de rest niet veel bijzonders. Kickstarter is wel een echte concurrent, als je alleen al kijkt naar de YAOU of hoe dat ding ook heet kijkt, das gewoon een open, goedkope en vrij alternatief voor de ouderwetse consoles van nu