Review: Magic: The Gathering – Duels of the Planeswalker 2013 – Iedereen kent Magic: The Gathering als de meest geliefde Trading Card Game aller tijden en de grondlegger van het genre. Eén die niet berust op een hype, maar juist met elk jaar dat passeert meer groeit in populairiteit. Sinds 1993 kun je al aan de slag met de kaartjes die gemaakt worden door Wizards of the Coast. In samenwerking met Stainless Games verzorgen zij ook de gedigitaliseerde versie van het kaartspel, welke jaarlijks in een nieuw jasje wordt gestoken. Met de komst van Duels of the Planeswalker 2013 zijn wat kleine gebreken verholpen en zijn wij wederom een jaar zoet met onze geheime liefde…

Welkom in de wereld van Magic

Voor de echte Magic fan is een spelletje als Planeswalker moeilijk te verzieken. Alsof het je stiekem toefluistert om ervan te houden, het te liefkozen en ermee te spelen! Het lijkt even verslavend te zijn als drugs en wij vragen ons af of er ergens een kliniek bestaat waar je je kunt inchecken als het je complete sociale leven opslokt. Vooral omdat je met deze game alle spelers gewoon online kunt vinden. Je hoeft er niet eens je deur meer voor uit. Moet je je Magic kaarten dan maar inlijsten voor de sier? Nee. Want Duels of the Planeswalker 2013 is niet bedoeld als een reproductie van het kaartspel zoals we het kennen. Het is een intro, een spoor van broodkruimels die je rechtstreeks in de grijpgrage armen van Magic: The Gathering leidt. Hoor je al de lokroep?

Zoals altijd heb je de keuze uit meerdere decks, welke je kunt uitbreiden door kaarten vrij te spelen in de verschillende modi van de campaign. Je begint met twee fundamentele kleuren, groen en rood. Hoe verder je het schopt tijdens de campaign, hoe meer kleuren je gebruiken kunt. Deze kleuren staan allemaal voor een specifiek element en ze hebben allemaal hun zwakke en sterke punten. Afhankelijk van welke voorkeuren je hebt, kun je gaan kiezen. Wees niet bang dat je ergens aan vast zit, want je kunt doorgaans gewoon je deck van kleur veranderen of enkele minimale aanpassingen aan het deck doen. Soms heb je geen andere keuze dan je deck af te stellen op je tegenstander. Dit is vaak het geval tijdens de encounters uit de single player. Hierin gebruikt de tegenstander een specifieke strategie die hij het complete duel door herhaalt. Blijf je stug volhouden en zet je de vooraf gekozen strategie voort, dan kun je wel eens bedrogen uitkomen.

Niet alles is wat het lijkt…

Als Planeswalker heb je meerdere magische trucjes achter de hand, die allemaal berusten op de hoeveelheid mana die je tot je beschikking hebt. Mana vergaar je door het gebruiken van de zogeheten landkaarten. Het element van de landkaarten doet er niet toe, tenzij je een wezen van een aansluitend element wil gaan oproepen. Hoeveel van die kaarten je in bezit hebt, kan dan ineens het verschil betekenen tussen een gewonnen of verloren strijd. In tegenstelling tot het officiele spel heeft Duels of the Planeswalker 2013 daaromtrent enkele addertjes onder het gras. Zo valt het al snel op dat de decks bijna allemaal puur zijn. Dat wil zeggen dat er maar één kleur gebruikt kan worden. De mogelijkheid om bijna oneindig te kunnen combineren en afstemmen, zoals in het echte kaartspel wel mogelijk is, wordt ons dus nog steeds ontnomen. Daarnaast zijn de meest krachtige kaarten, de ‘Gouden kaarten’ wederom nergens te bekennen.

Eén van de gewenste toevoegingen aan Planeswalker 2013 – en wat het vorige deel miste – verliest zo in één klap al haar meerwaarde. Het gaat hier over het handmatig uitkiezen van welk element je mana verbruikt. Dit was van groot belang in multi-kleuren decks van 2 of meer kleuren, maar zoals eerder vermeld zijn deze bijna in zijn geheel komen te vervallen. Toch is het wel begrijpelijk waarom hiervoor is gekozen. Het bieden van oneindig veel mogelijkheden schrikt mogelijk nieuwkomers enorm af. Ze zouden niet weten wat ze aan moeten met zoveel keuze, vooral als de tegenstander die keuze veelvuldig tegen hen gebruikt. Desondanks is het erg jammer dat ze hier voor de ervaren Magic spelers geen rekening mee hebben gehouden.

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd

Duels of the Planeswalker 2013 heeft een paar nieuwe modi die op hun best zijn wanneer je ze met meerdere spelers speelt. Dit kan met en tegen de computer, maar de meest interessante manier om dit te doen is natuurlijk met Magic spelers van vlees en bloed. Je kunt kiezen uit Planechase, een free for all match met een maximum van 4 spelers waarbij je een deck deelt. Een dobbelsteen in het midden van de map voegt vreemde effecten toe aan het spel. Denk hierbij aan alle opgeroepen, maar verslagen, wezens terug het veld op sturen of zelfs alle spells in je hand activeren. In deze modus is het geluk aan jouw zijde een echte must, want zelfs al ben je aan de winnende hand, het kan zomaar ineens omslaan.

Naast Planechase heb je ook nog de Two-Headed Giant modus, welke we nog kennen uit het voorgaande deel. Deze modus verschilt op twee vlakken van een ‘normaal’ potje Magic. Zo heb je een gedeelde healthbar, welke in plaats van 20 nu 30 punten is. Het voornaamste verschil hieraan is dat je moet spelen als een team. De kaarten in je hand zijn te zien voor je medespeler en het is de bedoeling dat je elkaar niet al teveel dwars zit om uiteindelijk de overwinning in de wacht te slepen. Heb je zin in een potje Two-Headed Giant, maak dan genoeg tijd vrij. Houd in je achterhoofd dat zowel jouw team als je tegenstanders tijd nodig hebben en nemen om te overleggen en na te denken. Het tempo van de game verzwakt hierdoor enorm, maar als de tegenpartij een beetje van wanten weet, blijft het wel interessant tot aan de laatste seconde.

Deze droomwereld verdiende meer aandacht

Hoewel de tactische gameplay op zich al een erg goede basis is voor een fantastische game als deze, hadden wij graag wat meer van het verhaal achter deze game gehoord. Na een korte introductie van de slechterik met het mooiste artwork dat je ooit hebt gezien, is het gedaan met de info. Hoewel het misschien niet van erg groot belang is, zien we het wel als een gemiste kans om de game nog wat extra diepgang mee te geven. Een reden om steeds maar door te vechten, bijvoorbeeld. Met de mystieke sfeer die als een dikke mist de game omsluierd zou een goede soundtrack en een uitgebreid scala aan soundeffecten ook niet misstaan. Als we nu moeten terugdenken aan wat we gehoord hebben tijdens het spelen van de game, kunnen we niet echt iets kenmerkends voor de geest halen…

Duels of the Planeswalker 2013 is over het algemeen een geslaagde game, maar nog steeds laat de afwerking te wensen over. Wat gameplay betreft is het solide als altijd en valt er dus weinig te klagen. Van begin tot eind blijft de game bijzonder vermakelijk voor zowel beginnende als gevorderde spelers. Ook kun je de game blijven spelen zolang je maar wilt, vooral wanneer online play helemaal jouw ding is. Op wat kleine minpuntjes na heeft Stainless Games prima werk afgeleverd. Voor de erg redelijke prijs van €9,- zouden wij de game dus niet eens durven afraden!

• Manueel mana kiezen
  • Planechase mode
  • Weinig/geen lag online