Review: Jeremy McGrath’s Offroad – Jeremy McGrath, een motocrosser en supercrosser in hart en nieren, heeft het aangedurft zijn naam te verbinden aan een game van 2XL, waarin racen met verschillende soorten buggies en trucks centraal staat. Heeft 2XL met Jeremy McGrath’s Offroad een leuke en verslavende racer neergezet, of proberen ze met de naam van een bekende Amerikaanse coureur toch nog iets van de game te maken? Je leest het in deze review.

Introductie

Wanneer we het spel starten, worden we welkom geheten door een plaatje van waarschijnlijk Jeremy, hij heeft alleen een erg grote helm op en is daarom onherkenbaar. In het tekstvakje dat naast hem verschijnt krijgen we te lezen wat ook te horen is. Natuurlijk hoe blij hij wel niet is dat we voor deze game hebben gekozen.

We komen eigenlijk direct in het hoofdmenu van de game waar we een aantal opties kunnen kiezen. De eerste optie is Arcade, en hiermee kun je gewoon even snel een kleine race of tijdrit rijden. De tweede en naar onze mening wel erg magere Career mode bestaat uit 23 evenementen, die weer zijn onderverdeeld in 7 locaties. Ook ons eigen Limburg wordt aangedaan in een winterse setting inclusief molens. Helaas krijg je na het voltooien van de 23 evenementen de aftiteling te zien waarop staat dat alles is gefilmd in Arizona.

De derde optie is de online modus en helaas is deze niet zo druk bezocht. We hebben een aantal keren geprobeerd online te racen tegen andere personen, maar het bleef erg stil aan de andere kant van de lijn. Verder kunnen we in het hoofdmenu nog Records aanklikken, waar je jezelf kunt bekijken in de ranglijsten van over de hele wereld. Best leuk om een keer te bekijken nadat je een goede race hebt gereden.

Gameplay

Jeremy McGrath’s Offroad heeft ons op het gebied van gameplay niet echt kunnen overtuigen. De wagens reageerden stuk voor stuk vrijwel identiek en ook de locaties zijn iedere keer hetzelfde. heb je bijvoorbeeld twee keer een race gereden in Limburg, dan weet je de derde keer precies welke bocht of sprong waar komt en probeer je deze zo goed mogelijk te nemen.

Een zogenaamde powerslide hoort ook tot de mogelijkheden in deze racegame, alleen is dit zo slecht uitgewerkt dat je, wanneer je voldoende voorop rijdt en een powerslide gebruikt, je direct dwars op de weg staat. Dit had wat ons betreft iets beter gekund.

Ook de uitdaging ontbreekt vrijwel helemaal. Zelfs wanneer je de game op de hoogste moeilijkheidsgraad speelt, ben je alle tegenstanders al voorbij voordat de eerste ronde voorbij is, en de rest van de race zien ze je niet meer terug, helemaal wanneer je de wagen een beetje hebt geupgrade met je verdiende XP. Deze XP verdien je door verschillende acties uit te voeren. Het inhalen van een tegenstander beloont je met 80XP, twee tegenstanders tegelijk inhalen 160XP, het winnen van de race 400XP en over een hekje heenrijden wat een tegenstander voor je eerst uit de grond heeft gereden levert je 40XP op.

2XL games heeft, om de game wat extra moeilijk te maken en te zorgen dat je van die eerste plaats af komt, een aantal “geintjes” in drie van de vijf tracks gebouwd. Denk hierbij aan grote vallende rotsblokken die je zouden moeten verpletteren als je hierdoor geraakt wordt, of hooibalen die ineens van een heuvel de weg op rollen. Helaas is ook hier weer te weinig aan gewerkt en word je alleen even tegengehouden of aangetikt en kan je weer vrolijk verder racen zonder ook maar een krasje of deukje in je nog steeds glimmende bolide.

Graphics en sound

Op het eerste gezicht heeft Jeremy McGrath’s Offroad best leuke graphics. Helaas is het zo dat je maar over 7 verschillende locaties rijdt, en je rijdt iedere keer precies dezelfde route met de zelfde sprongen, de zelfde bochten en de zelfde “geintjes” van de makers. Ook de wagens blijven de hele race glanzen en er hecht nog geen stofje aan de lak, dus na een race door de sneeuw of modder is een ritje door de wasstraat niet nodig.

Het brullende geluid van de motoren blijft jammer genoeg ook een beetje te soft. Alle vijf de verschillende wagens waarmee je kunt rijden, lijken motorisch allemaal hetzelfde. Ook het geluid van wringend staal en krakende vering wanneer je een grote sprong maakt is het net niet. Vaak loopt dit geluid niet eens synchroon met het beeld, en hang je nog midden in de lucht, terwijl je wel al het geluid hoort wanneer je neerkomt op de baan.

Multiplayer

Helaas hebben we de multiplayer mode niet kunnen uitproberen, simpelweg omdat er niemand online was om tegen te racen.

Conclusie

Al met al heeft 2XL met Jeremy McGrath’s Offroad een goede poging gedaan om een leuke en unieke offroadracer neer te zetten, helaas zijn ze hier niet in geslaagd en blijft deze game op veel fronten achter in het huidige tijdperk, vooral op het gebied van gameplay.

Pluspunten

    • Nederland is vertegenwoordigd in de game
    • Omgevingen zien er leuk uit…

Minpunten

    • …Maar na een tijdje wel allemaal hetzelfde
    • Geluid loopt vaak niet synchroon met wat er op het scherm gebeurt
    • Hoogste moeilijkheidsgraad is nog erg makkelijk
    • Geen schade of vuiligheid op de wagens