Hands on: Soul Sacrifice – Op de E3 dit jaar waren de bekende first party titels speelbaar, zoals Sly Cooper: Thieves in Time, LittleBigPlanet, PlayStation All-Stars Battle Royale, maar ook eentje die je wellicht nog niet kent. Deze heet Soul Sacrifice, welke ontwikkeld wordt door Marvelous AQL en Sony´s Japan Studio. Het concept achter deze interessante game komt van Kejii Inafune, welke eerder werkte aan Mega Man. We speelden de game een tijdje en begrepen er weinig van, totdat wij assistentie kregen van een ontwikkelaar. Toen zagen we echt hoe Soul Sacrifice gespeeld moest worden en dat het best veel potentie heeft.

Jij bent een slaaf van een boek

Soul Sacrifice is met recht een aparte game te noemen wat voornamelijk door de opzet komt. Je volgt zoals gebruikelijk de hoofdpersoon, maar het verhaal wordt verteld vanuit een boek. Op de achtergrond hoor je een rare duistere of demonische stem, zoals het een beetje overkomt en op de bladzijdes zie je het verhaal in beeld komen. Hierdoor wordt duidelijk wat er gaande is. Het hoofdpersonage is namelijk een slaaf van een kwaadaardige tovenaar. Voordat de hoofdrolspeler wordt opgeofferd komt deze tovenaar tevoorschijn als boek, welke jou vervolgens als zijn slaaf maakt en jij moet zijn belevenissen gaan ervaren. Het klinkt wat gek, maar de tovenaar is dus een boek, waarin jij zijn avonturen moet beleven en dus ook over magie beschikt. Het interessante hieraan is dat het verhaal in het boek constant zal veranderen afhankelijk van jouw acties en keuzes.

Het klinkt allemaal nog wat vaag, maar dit gaan we wat verduidelijken. Als speler beleef jij de actie vanuit het third person perspectief en nadat de introductie tot de quest verteld is ga je over tot het spelen. Toen wij de game gingen spelen moesten we alleen eerst onze magie uitkiezen, welke we selecteerden met het touchscreen wat handig werkte. Je sleept deze naar het slot waar je ze wilde hebben. De magie gebruikten we vervolgens om de vijanden aan te vallen en hierbij is het belangrijk dat je de juiste aanval kiest). Zo konden we ijsschotsen uit de grond laten komen die vuurdemonen pijn deden. Ook was er vaardigheid aanwezig die bestond uit een grote vuist die je van een afstand kon richten op een vijand en deze een aardige beuk kon verkopen. Afstand is iets wat te maken had met de magie, want je hebt aanvallen voor dichtbij en veraf, maar ook daar tussenin.

Zo konden we de vuist eigenlijk alleen maar van dichtbij gebruiken, zodat deze het gewenste effect had. En zo was er ook een magische aanval waardoor er wortels onder de grond gingen richting de vijand, welke daar dan naar boven kwamen en de vijand aanviel. De wortels schieten keihard uit de grond een raakten de vijand. Je hebt dus verschillende soorten magie en tijdens gevechten moet jij moet jij zorgen dat je de juiste magie hanteert. Zo kwamen we een grote vijand en eindbaas tegen in de vorm van een pompoen. Deze stormde op ons af en beukte ons omver. We gebruikten verschillende soorten magie en toen hadden we door welke we moesten gebruiken. Je kunt een vijand met magie onder stroom zetten en dit deden we. Vervolgens kozen we snel via de facebuttons een ander soort magie om daarmee een aanval te doen. Met deze veranderden we in een bal van steen, waarmee we snel konden rollen.

De demonen willen terug naar het verleden

We rolden meerdere malen hard tegen het pompoenmonster aan die overigens Jack Lantern heet en deze had wel een aantal klappen nodig. Je mag dus lange gevechten verwachten, waarbij jouw geduld op de proef wordt gesteld. We zagen tijdens de aanvallen geen levensmeter die kleiner werd, maar de makers hebben hier iets eigenzinnigs op bedacht. Terwijl wij meerdere malen tegen het monster aanrolden zagen we opeens een spreuk in beeld. De vijanden die jij tegen zult komen waren in hun vroegere leven een goede ziel en op de momenten dat zij pijn hebben zie je dit terug. Zo riep de eerder benoemde Jack Lantern dat hij graag terug wilde naar zijn gezin en dat hij dit niet had gewild. Jij moet volgens de makers deze pijn ervaren en dit moet bijdragen aan het verhaal. Hoewel het ons op het moment van spelen niet echt kon boeien kan het uiteindelijk wel van toevoegende waarde worden, maar we moeten nog zien hoe dit zal uitpakken.

Tijdens het vechten raakte we aardig gewond en moesten we op zoek naar health en ook energie om onze magie op te laden. Je hebt bij sommige magie namelijk maar een paar keer de mogelijkheid om deze uit te voeren. Echter vonden we in het level een stel planten. De ene zorgde voor health terwijl de ander ons energie gaf voor de magie en zo konden we weer verder. Stel dat je nu ten einde raad bent en bijna een vijand verslaat, maar op het laatste moment neergaat dan kun je altijd nog een opoffering doen. Als jij bijvoorbeeld een computer gestuurd personage bij jou hebt dan kun je deze inzetten. Zo hadden wij een vrouwelijk personage bij ons die geen vertrouwen in ons had en ook niet al te vriendelijk was. Naast dit was zij tot nu toe onderdeel van het verhaal. Wij besloten haar ziel op te offeren, zodat we Jack Lantern konden verslaan. Zij stierf en kwam vervolgens helemaal niet meer voor in het verhaal.

Uiterlijke verandering en de wat stroeve besturing

Je zult zoals het er naar uit ziet meer personages bij je hebben, welke je dus kunt opofferen, maar als je dit doet ben je deze dus wel voor altijd kwijt. Stel je hebt een nog lastigere eindbaas bij de volgende quest dan kun je flink aan de bak. Vijanden zijn trouwens ook op te offeren, maar dit ligt wat anders. Je kunt ze namelijk redden of opofferen. Met het laatste word je meer duivels en dit zal ook effect hebben op hoe andere personages op jou reageren in bijvoorbeeld het boek. Sommige steunen het opofferen terwijl een ander dit niet wilt. Je fysieke verschijning kan ook veranderen door jouw keuzes. Zo liet de ontwikkelaar tijdens de demo zien dat de arm van het personage donkerder was geworden en stekels had gekregen na een opoffering. Ook kunnen delen van het lichaam in de stijl van een verslagen eindbaas veranderen. Een tof detail. Verder verzamel je gaandeweg meer magie en bouw je deze uit door experience points. Leuke RPG elementen tot zo ver.

Wat we al eerder aangaven was dat je de aanvallen vanaf een bepaalde afstand uitvoert. Tijdens het spelen merkten we dat dit nog niet helemaal soepel werkte. Dit kwam doordat je naar een vijand toe moest rennen en deze moest ontwijken door opzij te springen. Het ging allemaal wat stroef en hierdoor was het plaatsen van de aanvallen ook lastig. Je mist de vijand of hij gaat net opzij. Wat dit betreft is er nog wel werk aan de winkel hoewel de besturing in het algemeen verder al prima te doen was. Het is wel te hopen dat de gameplay iets minder stroef zal zijn, want op andere vlakken maakte de game een sterke indruk. Visueel was het al aardig en het heeft een fraaie stijl, waarin de demonische sfeer goed in terug kwam.

Voorlopige conclusie

Soul Sacrifice was bij mij nog onbekend voor de E3 en het was dan ook even wennen aan de gameplay en stijl. Toen alles duidelijk was werd de ervaring een stuk beter en was goed te zien wat er allemaal mogelijk is. Als we uitgaan van deze speelsessie kan Soul Sacrifice uitgroeien tot een sterke third person action RPG, waarin je magie op strategische wijze moet hanteren. Je kunt de game als deze verschijnt samen met drie anderen online spelen, maar hoe dat gaat uitpakken weten we nog niet. Op grafisch vlak was het al in orde, maar de besturing heeft nog wat tijd nodig. Desondanks was Soul Sacrifice wel één van de verrassingen van de E3 en een titel voor de Vita om in de gaten te houden.