Toen Kingdoms of Amalur: Reckoning begin dit jaar uitkwam, leek het last te hebben van lood in de schoenen. De start was alles behalve perfect, maar gaanderweg raakten steeds meer mensen geïnteresseerd in dit bastaardkindje van Morrowinds lead designer Ken Rolston. De game scoorde op metacritic bovengemiddeld en won bij steeds meer gamers een speciaal plekje in het hart.
Electronic Arts zou natuurlijk Electronic Arts niet zijn als ze hier geen gouden toekomst in zagen. Volgens meerdere bronnen was de pre-productie voor Kingdoms of Amalur zelfs al van start gegaan al voordat het noodlot Studio 38 trof. Hoe jammer het ook is dat 38 Studios het niet gehaald heeft, EA ruikt geld en ziet een vervolg zeker wel zitten. Het enige wat nog in de weg staat van een vervolg is de IP zelf, welke nog steeds in de handen is van 38 Studios.
Natuurlijk zijn zij ook niet stom en gebruiken de verkoopcijfers, welke nu al de 1.2 miljoen voorbij gegaan zijn, in hun voordeel. Kingdoms of Amalur: Reckoning is een heus succes en daarvoor zul je diep in de buidel moeten tasten. EA’s Frank Gibeau liet in GameInformer Magazine weten dat ze een sequel maar al te graag willen uitgeven, dus zij houden het proces scherp in de gaten.
Er gaan namelijk ook geruchten dat de overblijfselen van Big Huge Games (nu werkzaam bij Epic-Baltimore) op een spirituele opvolger broeien. Deze zal dezelfde sfeer en gameplay bevatten, maar zal onder een andere naam uitgegeven worden. Ze deden het eerder al met de geannuleerde game ‘Ascendant’, welke de basis vormde voor Kingdoms of Amalur zoals wij het nu kennen. Epic’s Mark Rein vertelde niet achter de keuze om een IP op te kopen te staan, maar eerder deze zelf te maken.
“We don’t buy IP, we make IP.”
De puzzelstukjes vallen langzaam samen. Epic heeft door Bulletstorm al een verleden met EA, wat het dus aannemelijker maakt dat dit nogmaals het geval zou kunnen zijn. Toeval, of perfecte samenkomst van omstandigheden?
En developers hebben zojuist gezegd dat EA hun keihard in de steek liet in maart en geen deel 2 wilden uitgeven..
@k1ll1ng5pr33: Tja, het blijkt dat ze daar nu dus op terugkomen. Er zal inderdaad wel héél wat aan vooraf zijn gegaan. Maar eigenlijk maakt het me niet uit, deel 2 of spirituele opvolger, die game was erg leuk en ik zou graag een vervolg willen zien 🙂
zolang dat een spel niet in first person kan spellen zal ik die niet kopen en spellen.
ik heb zat spellen geprobeerd die 3 person zijn en dat speelt echt voor geen meter.
waarom geven ze je niet keuze als skyrim, die kan je first en 3 person spellen.
Als dit zeker is zal ik het erg leuk vinden want deel 1 vond ik al vet om eens te spelen.
@86.81.47.xxx: Nou dan heb je toch echt de verkeerde gespeeld. Zelf ben ik ook geen fan 3rd person games. Maar bij KOA werkt het erg lekker. Daar tegen over vind ik Skyrim dan weer nep over komen in 1st person. Op de één of andere manier werkt de optie gewoon niet lekker in rpg’s.
@k1ll1ng5pr33: Ik denk dat de optie die EA nu neemt goedkoper is dan studio 38 helpen. Verwerf de rechten en verder geen lasten can een studio die erg foute beslissingen heeft genomen.
@Sensu: Een deel 2 zou zeer mooi zijn. Moeten ze wel de master minds en devs van deel 1 hebben.
@86.81.47.xxx: Heb je die skills in de game gezien? Veel plezier in 3rd person spelen..