Hands-on: Lost Planet 3


Hands-on: Lost Planet 3 – Capcom is de laatste tijd een boel aan het veranderen wat betreft hun grote franchises. Zo wordt de nieuwe Devil May Cry bijvoorbeeld door Ninja Theory ontwikkeld, een Westerse studio. Nu is dit is nu ook het geval bij Lost Planet 3 die tevens bij een Westerse studio in productie is. Deze heet Spark Unlimited en werkte in het verleden aan games, zoals Turning Point: Fall of Liberty en Legendary. Nou niet echt geweldige titels en nu zijn ze verantwoordelijk voor Lost Planet 3, welke eerder dit jaar werd aangekondigd. Op de E3 kregen wij de gelegenheid om de game eens grondig te spelen en kwamen we er achter dat ook de game zelf flink veranderd is sinds het in de handen van de andere studio is.

Meer vlees aan het bot wat betreft verhaal en personages

Aan het begin van de demo zagen we een nogal ruig personage met lang haar en een baard die een dutje aan het doen was. Het bleek het hoofdpersonage met de naam Jim te zijn. Hij zat in wat een mech leek te zijn en had daarvoor een videoboodschap gestuurd naar zijn gezin die zich op Aarde bevindt. Een totaal andere opzet van wat je gewend bent, want het is een meer verhaal vertellend geheel. Dit komt mede doordat Lost Planet 3 een prequel is en het verhaal speelt zich dus voor de eerste twee delen af. Alles speelt zich nog wel op dezelfde planeet af, maar aangezien het een verhaal in het verleden betreft is de planeet E.D.N. III een nog totaal onbekende locatie.

De vijandelijke organisatie uit de vorige games (NEVEC) is nu zelfs de werkgever van het hoofdkarakter Jim. Hij heeft zelf weinig keus qua banen en besloot vervolgens om af te reizen naar deze gevaarlijke planeet. Hier bestaat zijn werk uit het onderzoeken van de planeet en het ontdekken van mijnen en grondstoffen die hij naar de Aarde kan sturen. Wat we op het gebied van het verhaal verder nog mogen verwachten is nog niet helemaal duidelijk, maar wellicht krijgen we nu een meer uitgebreid beeld wat er allemaal is gebeurd voor deel één en twee. Het lijkt in ieder geval een meer persoonlijk verhaal te worden, waarin jij echt de belevenissen van één personage volgt in plaats van locaties verkennen en het afschieten van kleine en grote aliens.

Het lijkt dus meer vlees op het bot te hebben dan de eerste games wat soms nogal hersenloos geknal was. En dat is wellicht een positieve verandering. Wat misschien ook daaronder valt is dat Capcom is afgestapt van de MT Framework engine die men voor de belangrijke games gebruikte. Opvallend genoeg is de Unreal Engine nu de draaiende motor en dat verklaarde ook gelijk de gewijzigde visuele stijl wat we zagen tijdens het spelen van de demo. We konden het zien aan de cut-scenes, animaties en zelfs aan de gameplay, maar daar later meer over. Over het algemeen zag het er al beter uit wat goed is om te zien. Na de introductie van Jim leerde we de rest van het team kennen die tevens werken voor NEVEC.

Brute rig met arm en boor

De mechs in Lost Planet 3 zijn namelijk niet de VS mechs uit de voorgaande games, maar rigs zonder ook maar enig vuurwapen aan boord. Echter bevatten de rigs, waarmee men al het onderzoek in de mijnen uitvoert wel een grijparm en een boor. Als de nood aan de man is kun je dus nog altijd een Akrid, de vijand, vastpakken en tot moes verwerken door middel van de draaiende boor. Het lijkt er wel op dat je nu minder afhankelijk bent van de mechs en meer actie op de grond zal krijgen. Aan het begin van de demo zagen we een soort thuisbasis, waar alle onderzoekers en monteurs rondliepen. We begonnen onze missie vanaf hier en het lijkt er op dat dit een soort startpunt is voor elke missie. Onze rig werd geprepareerd en Jim werd via een kabel met haak er aan naar zijn werkplek getakeld. Je stapt dus niet meer in jouw mech, maar met één druk op de knop wordt je er naar toe verplaatst in het basisstation.

Eenmaal in de rig zagen we iets nieuws. In de vorige delen als je in jou mech zat zag je alles vanuit het third-person perspectief, maar nu is het first-person. Je ziet de grijparm links en de boor rechts met voor je de voorruit van de mech met de heads-up display waar alle nodige info wordt afgebeeld. Na een kleine tutorial, waarin we leerden hoe we de grijparm konden gebruiken waren we dan eindelijk buiten in de barre kou beland. Naast de arm hebben we ook de boor en daarmee kun je naast vijanden mee doden ook ijs mee verwijderen. Bij het uitvoeren van deze actie merkten we hoe log de rig eigenlijk is en dat je goed moet richten met de boor. Het lopen gaat ook niet zo vloeiend, waardoor je echt de beleving hebt dat je in een zware en lompe mech zit.

Intensieve en benauwde actie

Naast de hoofdmissies kun je ook kleinere missies doen, zoals het verzamelen van voorwerpen. Zo stapten wij even uit om een reserveonderdeel op te pakken. Echter als je hierbij uit jou mecht stapt moet je er wel rekening mee houden dat je dan zeer kwetsbaar bent. Zo werden wij toen we kortstondig uit de mech waren gelijk aangevallen door een Akrid die qua bouw wel wat weg had van een hond. Het wezen sprong op Jim en vervolgens ontstond er een quick-time event, waarbij we snel op X moesten rammen, zodat de Akrid ons niet een kopje kleiner maakte. We zagen bij de pogingen van de Akrid gelijk het gloeiende oranje gedeelte bij zijn kop. Net als de andere games uit de serie is dit een zwakke plek, waar je de Akrid flink pijn kunt doen.

Echter kun je dit niet alleen doen met vuurwapens, maar ook met jouw mes. Tijdens het worstelen met de Akrid in de quick-time event konden we namelijk de mes in het gezicht van de Akrid planten door middel van de rechter analoge stick. Deze moet je dan tijdens het worstelen op de juiste positie krijgen, zodat je kunt toeslaan. Het zorgde voor een intensieve en benauwde beleving, waar we ook zo snel uit wilden ontsnappen. Als je hierin geslaagd bent kun je verder, maar door ijsvormingen konden we onze mech niet in en geen stap verder zetten. Gelukkig hadden we een machinegeweer bij ons en knalden we het ijs er af. Tijdens dit kwamen er nog meer Akrid op ons af en was het knallen en ontwijken geblazen. Het schieten werkte redelijk, maar de wapens hebben hopelijk bij het eindproduct wel wat meer impact. Desondanks was de actie erg tof en dat kwam deels door de gameplay in de rig.

Even een Akrid uitknijpen

De mech kun je zoals eerder verteld ook tegen de Akrid gebruiken en een goed voorbeeld was dus het moment na wat we net beschreven hebben. Het ijs was inmiddels van de rig af en we konden deze weer gaan gebruiken. Toen we verder liepen naar ons doel kwamen er nog steeds van diezelfde hondachtige Akrid op ons af. Deze grepen we met de arm van de rig en knepen we vervolgens fijn wat een leuk effect heeft. Net alsof je een puist uitknijpt vliegt het oranje spul en energievorm richting de ruit van jou mech. Dit grote gevecht vond plaats op een open gebied, maar je zult ook jou mech moeten verlaten om kleinere ruimtes te betreden voor onderzoek. We liepen namelijk enige tijd later een grot in die bezaaid was met vele ijspegels. We wilden rustig ons onderzoek doen daar, maar we werden weer gestoord door een Akrid.

Dit was in tegenstelling tot de anderen een behoorlijke grote en tevens een uitdaging op zich. Deze zag er een beetje uit als een krab liep constant op ons af om ons aan te vallen. Ook deze Akrid had zwakke plekken, welke zich bevonden op de poten en rug. Echter waren deze allemaal bedekt met een schild, welke we eerst moesten wegschieten. Hier kwamen opnieuw de wapens wat te licht over wat een beetje vervelend was, maar verder werkte het vuren wel lekker en het richten ging soepel. Toch bleef het effect van de wapens ondermaats en is het valt te hopen dat dit in de uiteindelijke game toch wat beter in elkaar zal zitten. Uiteindelijk kwamen we verder in onze missie in een verlaten basis terecht, waarin we nog geconfronteerd werden met hele kleine Akrid. Zo willen de makers meer afwisseling bieden, want het ene moment stamp je flink in het rond met je rig en het andere moment bevind je je in nauwe gangen waar je chaotisch aan het rond schieten bent.

Voorlopige conclusie

Toen ik hoorde dat Lost Planet 3 was aangekondigd fronste ik toch even mijn wenkbrauwen, want de serie had het niet super gedaan qua verkoopcijfers. Ondanks mijn twijfels op voorhand kijk ik na mijn speelsessie toch wel uit naar de game. Lost Planet 3 vertelt namelijk het verhaal vanuit een veel boeiender personage al kwamen de gesprekken tussen de andere personages wat cheesy over. De game ziet er echter wel beter uit en de actie was tof, vooral met de rig. Een Akrid fijnknijpen gaf toch wel voldoening en het lijkt wel of de opzet ook enigszins veranderd is, doordat je een open wereld op je bord krijgt. Verder waren er nieuwe vijanden en was het worstelen met de Akrid erg geinig en intensief. Of alle wijzigingen een sterke game gaan opleveren valt echter nog wel te bezien. Lost Planet 3 heeft potentieel, maar tussen alle andere games viel die niet echt op. Het was leuk, maar niet bijzonder.

Ontwikkelaar Spark Unlimited sluit haar deuren, bekend van o.a. Lost Planet 3
Gepubliceerd op 5 Mei, 2015 om 15:14
Review: Lost Planet 3
Gepubliceerd op 7 Sep, 2013 om 17:35
Lost Planet 3 krijgt een launch trailer
Gepubliceerd op 28 Aug, 2013 om 11:07
Eerste cijfers Lost Planet 3 zijn niet al te spectaculair
Gepubliceerd op 27 Aug, 2013 om 11:44
  1.    758 XP
    jonas46's avatar

    ik denk dat jullie de rig verwarren met Dead space, bij Lost planet is het namelijk een VS (Vital Suit).

  2.    216 XP
    jiang153's avatar

    als er co-op in zit dan koop ik hem anders niet, want in je eentje gaan zitten schieten is niet echt iets voor mij

  3. crew Redacteur -    1843 XP
    Faunus's avatar

    @jonas46: Als je eens goed de tekst leest dan zie je dat we aangeven dat de Vital Suits er niet meer in zitten, maar rigs worden genoemd. Voorloper van. 😉

  4. Anoniem -   
    86.208.191..xxx's avatar

    Dit of Dead Space 3, het gaat erg op elkaar lijken.

  5.    787 XP
    I_Eat_Noobsz's avatar

    Jammer, dit gaat berg afwaarts vind Lost Planet altijd wel lachen wel vet in elkaar gezet en al helemaal co-op.