Electronic Arts zag het enorme succes van Call of Duty en bracht als concurrent Medal of Honor terug en ging tevens met Battlefield de concurrentie aan. EA zag het succes van de UFC games en kwam met een tegenhanger in de vorm van MMA. Twee voorbeelden van het na-apen van anderen en proberen mee te liften op het succes dat een bepaalde game/genre op dat moment heeft. Nu pakken we twee voorbeelden die toevallig allebei met EA te maken hebben, maar er zijn er tig meer op te noemen.

Het is momenteel allemaal vooral op safe spelen en dat stoort Victor Antonov. Antonov werkt aan de veelbelovende game Dishonored en in een interview met Eurogamer geeft hij aan dat er veel te veel sequels zijn en daarnaast ook teveel franchises. Deze sequels en franchises maken al jaren de dienst uit op de softwaremarkt en dat is jammer, want hierdoor ontbreekt de variëteit op een gegeven moment.

“too many sequels, and too many established IPs,”

“A lot of them are war games, and they’re great projects and great entertainment, but there’s a lack of variety today,”[…]”So, when you step out of this established genre, people cannot grasp it, or the press tries to find a match,”

Het is enigszins begrijpelijk geeft Antonov verder aan, maar er is plek voor vele verschillende sub-genres en dat zouden ontwikkelaars en uitgevers eens moeten uitproberen. Tussen de regels door lees je dat hij enigszins trots op Arkane is doordat ze werken aan Dishonored, wat toch ietwat anders is dan men gewend is.

“There’s a place for thousands of different sub-genres and genres,”

“Unfortunately, BioShock and Dishonored are the only two games that go into that fiction for the past – how many years? So, lack of variety in what’s in the market leads to associations like this. There should be more historical realistic worlds out there. And too bad there are not; I was expecting there to be 20 games like this.”