Electronic Arts zag het enorme succes van Call of Duty en bracht als concurrent Medal of Honor terug en ging tevens met Battlefield de concurrentie aan. EA zag het succes van de UFC games en kwam met een tegenhanger in de vorm van MMA. Twee voorbeelden van het na-apen van anderen en proberen mee te liften op het succes dat een bepaalde game/genre op dat moment heeft. Nu pakken we twee voorbeelden die toevallig allebei met EA te maken hebben, maar er zijn er tig meer op te noemen.
Het is momenteel allemaal vooral op safe spelen en dat stoort Victor Antonov. Antonov werkt aan de veelbelovende game Dishonored en in een interview met Eurogamer geeft hij aan dat er veel te veel sequels zijn en daarnaast ook teveel franchises. Deze sequels en franchises maken al jaren de dienst uit op de softwaremarkt en dat is jammer, want hierdoor ontbreekt de variëteit op een gegeven moment.
“too many sequels, and too many established IPs,”
“A lot of them are war games, and they’re great projects and great entertainment, but there’s a lack of variety today,”[…]”So, when you step out of this established genre, people cannot grasp it, or the press tries to find a match,”
Het is enigszins begrijpelijk geeft Antonov verder aan, maar er is plek voor vele verschillende sub-genres en dat zouden ontwikkelaars en uitgevers eens moeten uitproberen. Tussen de regels door lees je dat hij enigszins trots op Arkane is doordat ze werken aan Dishonored, wat toch ietwat anders is dan men gewend is.
“There’s a place for thousands of different sub-genres and genres,”
“Unfortunately, BioShock and Dishonored are the only two games that go into that fiction for the past – how many years? So, lack of variety in what’s in the market leads to associations like this. There should be more historical realistic worlds out there. And too bad there are not; I was expecting there to be 20 games like this.”
Kan mij er wel in vinden, maar volgens mij gaan veel uitgevers op safe met de gevestigde namen vanwege de onzekerheid in de industrie en economie.
Series die bij consumenten bekend zijn verkopen goed terwijl nieuwe IP’s het meestal minder doen. Hopelijk gaat Dishonored het goed doen bij de kassa, want het is weer eens wat anders. 🙂
EA zag inderdaad de succes in de Call of Duty series. En dat laten ze wel heel erg goed merken. Om de 2 jaar een Battlefield, geen afwijkingen meer van series. Maar gewoon BF4, daarnaast BF Premieum. Je krijgt het zelfde voor de zelfde prijs als Call of Duty Elite. Daarnaast zijn ze het nu wel heel erg aan het uitmelken.
EA is gonna be Activision!
EA is Activision op alle fronten aan het kopieren inderdaad, maar met veel minder succes want CoD verkoopt nog steeds vele malen meer.
Dus cod mag de enige shooter zijn?
Cod = x-box bf = ps3.. en beiden zijn het de grootste uiltmelkers in de gamingindustrie..
Probleem is dat gamers ook op safe gaan, en en-masse de jaarlijkse carbon-copies van Fifa, CoD en BF/MoH kopen. Nieuwe games als Dyad, en Rainbow Moon verkopen gewoon voor geen meter. Het moet wel een heel erg goede game zijn, zoals Heavy Rain, en mogelijk The Last of Us, om goed te verkopen. En dan nog verkoopt HR zo’n 2 miljoen copies, waar CoD MW3 op een slordige 14 miljoen units verkocht heeft.
Als jij developer bent, waar kies jij dan voor?
@Mithrandir: ik vind het laf.
@80.57.96..xxx: Het is niet dapper om minder winst te maken, en daardoor je bedrijf op de fles te zien gaan. Games maken is geen spelletje, dat is gewoon een bedrijf dat winst moet maken. Een game maken kost enorm veel geld (zelfs een indie-game kost vaak maanden en maanden ontwikkelwerk), en dat moet uiteindelijk wel weer wat opleveren.
Als gamers creativiteit zouden belonen door die spellen te kopen, zouden er gegarandeerd meer van zijn. Maar zeg eerlijk: heb jij Rainbow Moon al gekocht, en ga jij Dyad kopen? Heb jij de games van ThatGameCompany (Flower, Flow en Journey)?