Review: Ferrari: Racing Legends – Iedereen heeft wel eens van het exclusieve Italiaanse merk Ferrari gehoord. Is het niet van de snelle Formule 1 wagens, dan wel van de iets minder snelle maar toch dure en net zo exclusieve straatbolides. Iedere zichzelf respecterende ontwikkelaar van racegames plaatst ook een Ferrari in zijn game, maar nog niet eerder hebben er zoveel verschillende wagens van hetzelfde merk in één game gezeten. In totaal zijn er 52 Ferrari’s aanwezigen kan er over 36 verschillende tracks gereden worden. Heeft Slightly Mad Studio’s met Ferrari: Racing Legends een waardige drager van de Ferrari naam gemaakt, of slaan ze de plank volledig mis? Dat lees je allemaal in deze review.

Verhaal

Na een kort introductiefilmpje waarin we de historie van Ferrari zien van oud naar nieuw, komen we in het hoofdmenu. Hier hebben we een aantal opties, waaronder ook een carriere modus. In deze carriere is het de bedoeling om drie era’s te voltooien met allerlei verschillende Ferrari’s. In het eerste era, het gouden tijdperk, begin je met de allereerste wagen die de naam Ferrari mocht dragen. Het tweede era, het zilveren tijdperk, begint met de Ferrari 512 BB en wordt al iets pittiger. Het derde era, het moderne tijdperk, laat ons beginnen met de Ferrari 512 TR en eindigt met de Ferrari F355 Spider.

We beginnen aan de carriere modus als sollicitant op de functie van fabrieks testrijder, en we zijn een van de acht geselecteerde kanshebbers. In totaal waren er honderd sollicitanten, dus we waren best blij dat we in ieder geval de baan op mochten om ons te bewijzen.

In een Ferrari 125 S werden we de baan op gestuurd. Om zeker te zijn van de baan als fabrieks testrijder moeten we tenminste in de top 3 eindigen. De race is al in volle gang en van de negen rondes op Silverstone zijn er nog drie over die wij moeten voltooien. We rijden al op de tweede plek en moeten nog een tegenstander inhalen om onze eerste plek zeker te stellen en de bonus objective te halen, finish als eerste.

Gameplay

Dit inhalen gaat jammer genoeg erg makkelijk, te makkelijk, en de overige rondes wordt ons geen strobreed in de weg gelegd of enige druk opgelegd van achterop komend verkeer. Het beheersen van de wagens is ook nog een vrij lastige opgave. Alle wagens waar we in hebben gereden voelen het zelfde aan. Een bocht is niet zonder te slippen te nemen, zelfs een flauw bochtje ga je al met piepende banden door. De wat oudere wagens die we in het eerste era voorgeschoteld krijgen zijn iets beter onder controle te houden door de lagere snelheid, het tweede en derde era is vooral een hele opgave om de verschillende wagens op de baan te houden.

Wanneer we een aantal ronden hebben gereden, gaat het bochtenwerk wel beter, maar toch blijkt dit absoluut niet goed te zijn uitgewerkt. Dit komt ook door de straffen die worden uitgedeeld door de wedstrijdleiding. Wanneer we uit de bocht vliegen en over het gras proberen terug op de baan te komen, krijgen we ineens de mededeling dat we zijn gediskwalificeerd wegens afsnijden en mogen we weer van voren af aan beginnen. Ook als we per ongeluk van de baan af raken en vrij hard tegen een muur of bandenstapel rijden, krijgen we doodleuk een mededeling dat dit niet de bedoeling is en wordt de race gestopt.

Ook een minpunt zijn de tegenstanders. Deze zijn uitermate dom, de ene keer zwabberen ze over de baan heen, en de volgende keer wijken ze geen millimeter van de ideale lijn. Ineens heel hard remmen zodat we de kofferbak binnenrijden is ons ook al een paar keer gebeurd en haalt het speelplezier toch wel wat naar beneden.

Graphics en sound

Wanneer we de game opstarten lijken de graphics en het geluid erg goed en worden we toch wel een beetje enthousiast. Helaas wordt ons enthousiasme wat betreft de graphics tijdens de eerste race flink de grond ingeboord. Vooral de omgevingen zijn echt niet afgewerkt en doen erg af aan het geheel. De bomen, tribunes, bandenstapels en het publiek zien er voor deze tijd te nep uit. Wat wel een leuke toevoeging is aan het eerste era, is dat iedere race wordt gestart in een sepiakleur, en deze langzaam veranderd en alles de normale kleuren krijgt. Dit stimuleert wel een beetje het tijdperk waarin wordt gereden.

De wagens zijn van buiten nog enigzins mooi te noemen, maar wanneer we het dashboard nader bekijken zijn er gewoon een paar metertjes neergezet en niet heel erg netjes afgewerkt met overal hoekjes en niet afgewerkte onderdelen. We hadden toch wel iets meer verwacht van een game die specifiek om één bepaald automerk draait. Daarentegen valt er tijdens de races wel enige schade op te lopen, ook al is dit alleen visueel en heb je er tijdens het rijden verder geen last van.

Tijdens het introductiefilmpje en in het hoofdmenu krijgen we een soort filmmuziek te horen die dan weer wel erg goed past bij het merk Ferrari. Tijdens het rijden is dan juist weer helemaal geen muziek te horen, alleen het geluid van motoren en af en toe een informatieve mededeling van je pitmanager.

Multiplayer

Ook is er een multiplayer modus aanwezig in Ferrari: Racing Legends. Helaas is er vrijwel niemand online om tegen te racen. We hebben meerdere keren geprobeerd om online te kunnen racen tegen andere spelers, dit is welgeteld één keer gelukt tegen één ander persoon. De computer zet de overige open slots vol met AI rijders zodat de baan toch nog een beetje vol is. Helaas was deze ene persoon ook niet erg netjes bezig en beukte ons de eerste bocht al in de vangrail waardoor we de rest van de race werden opgehouden door de AI rijders. De computergestuurde rijders hebben helaas niet zo’n hoge kwaliteit van rijden en zwabberen een beetje over de weg heen.

Slightly Mad Studio’s heeft met Ferrari: Racing Legends een goed begin gemaakt, alleen hebben ze flink wat steken laten vallen en de game in z’n totaal niet afgemaakt. Grafisch kon deze racer zoveel beter zijn, en door de weinige afwisseling van verschillende races, races en tijdritten, in de carriere modus zal deze game snel weer in de kast verdwijnen. Ook het gebrek aan medespelers in de multiplayer modus valt tegen, hier zou misschien nog enige uitdaging in kunnen zitten doordat je niet tegen een erg slechte AI rijdt.

• Alleen maar Ferrari’s
  • Veel verschillende tracks

• Grafisch geen topper