Altaïr was een stoïcijnse en eerlijk gezegd ook behoorlijk arrogante sluipmoordenaar, Ezio een onvervalste vrouwenversierder die verbitterd door de moord op zijn familie het assassijnenpak aantrok en Connor een… we zouden het eerlijk gezegd nog niet weten, maar hij ziet er alvast verdomd stoer uit met zijn tomahawk. Je zou haast vergeten dat de echte protagonist van de Assassin’s Creed franchise en tevens de persoon die deel I, II en III met elkaar in verband brengt luistert naar de naam Desmond. Logisch, want in vergelijking met zijn voorouders wordt de barman met assassijnenbloed in zijn aderen behoorlijk stiefmoederlijk behandeld.

Ubisoft, zo blijkt uit een recente persconferentie, ziet Desmond dan ook min of meer als een paradox. Aan de ene kant is hij als spilfiguur onmisbaar voor de reeks, aan de andere kant vinden ze dat het zo stilaan tijd wordt dat hij zijn biezen pakt en zonniger oorden opzoekt. Creative lead Alex Hutchinson illustreert dit treffend door de franchise te vergelijken met The Twilight Zone en Star Trek, om vervolgens aan te geven dat er echt wel snel een einde moet komen aan Desmonds verhaal. Als iets te lang duurt, wordt men het beu – zelfs wanneer het om een cruciaal, doch relatief zwak ingevuld personage als Desmond gaat. Wat denken jullie ervan?

“It’s more like the Twilight Zone. There’s always a guy introducing it and he’s there every episode, but each game completes its own story.”

“I always pitched it to the guys on this game to think of it almost like Star Trek. Each game is a season… each big number is a sub-title. We’re not changing the universe, but we’re being given the reigns to the equivalent of The Next Generation. Yes, it’s the Star Trek universe, and that has certain immutable laws and there’s a base kind of tone to it, but within that you can do whatever you want.”

“I think Desmond needs to end, at some point. You know what I mean? Things that go on too long lack resonance. We’re asking people to remember seven years worth of story.”