Review: Tony Hawk Pro Skater HD – Tony Hawk kreeg in de tijd van de eerste PlayStation een heuse eigen game, die uitgroeide tot een razend populaire franchise waarin inmiddels een tiental delen zijn verschenen. De opzet was altijd arcade, maar uiteraard evolueerde de franchise. Dat was echter niet in positieve zin. Zo werd het uiteindelijk meer Jack-Ass the game en toen Activision besloot om terug te keren naar de roots met een daadwerkelijk skateboard als controller was men helemaal het spoor bijster. Toen werd het stil…

Warehouse, Venice Beach en Marseille

Het is een lange tijd stil geweest, maar eind vorig jaar, vlak voordat de Video Game Awards van start gingen, vertelde Tony Hawk tussen neus en lippen door dat hij betrokken was bij een nieuw project en kort daarop volgde de aankondiging van Tony Hawk Pro Skater HD. De game zal binnenkort verschijnen en wij konden al met de game aan de slag, welke een mengelmoes blijkt te zijn van het beste uit de eerste twee delen. Wij als enorme fans van de klassieke Tony Hawk games gingen een nostalgisch avontuur tegemoet.

Ken je Warehouse, Venice Beach en Marseille nog? De klassieke levels uit de eerste twee delen heeft Activision bij elkaar gepakt en in deze HD ‘remake’ gegooid. Nu is het wel zo dat deze game enkel de beste levels kent, dus je zult niet alle levels uit de eerste twee delen voorbij zien komen. Wel zijn de meest populaire levels, waaronder de drie opgenoemde, opgenomen in deze HD versie en dat gecombineerd met de klassieke gameplay, alsook een aantal nieuwe features, waardoor de game toch ietwat fris aanvoelt.

Opdrachten voltooien op de klassieke manier

Na het opstarten kun je aan de slag in de carrièremodus. Hierin dien je level na level af te werken door verschillende opdrachten te voltooien. Per level krijg je een opdracht of tien en deze variëren van een behalen van een topscore tot het vinden van de verborgen DVD of het uitvoeren van een speciale trick op bepaalde plekken. Zodra je genoeg doelstellingen voltooid hebt, zul je het volgende level unlocken. Zo begin je in het level Warehouse en als je een aantal uur speelt zul je als laatste de topper Marseille vrijspelen.

De doelstellingen kennen we vooral uit de klassieke versies van de game, maar het is wel zo dat het ietwat anders is opgezet dan voorheen. De letters SKATE die je dient te verzamelen zijn bijvoorbeeld anders ingedeeld en dit kan voor elke doelstelling gezegd worden. Zo voelt de gameplay toch nog enigszins fris aan ondanks de vertrouwde setting. Het spelen van de carrièremodus is een waar plezier. Het was voor ons vooral een nostalgische ervaring en het is uitdagend genoeg om je enige tijd aan het spelen te houden.

Toch is het wel zo dat je na een uur of vijf alles gezien hebt in de carrièremodus en je kunt hierna eventueel kiezen om de carrièremodus opnieuw te doorlopen met een andere bekende skater. Ook kun je in de andere modi terecht. Hieronder valt vrij skaten, big head modus, hawkman en meer. De runs in de carrièremodus zijn zoals je gewend bent beperkt tot twee minuten, maar als je eerst een level wilt verkennen dan is de mogelijkheid om vrij rond te skaten erg handig. Aan de andere kant kun je wel cheaten door op de plattegrond te kijken waar je doelen zich bevinden.

De Hawkmen en Big Head modus

Hawkmen en de Big Head modus zijn beide gloednieuwe modi voor de franchise. In Hawkmen heb je een sliert aan gekleurde bolletjes in het level achter elkaar. Elke stukje van één kleur staat voor een bepaalde trick. Geel is bijvoorbeeld grinden en rood is springen. Je doel bij Hawkmen is om alle gekleurde bolletjes achter elkaar te pakken door de juiste trick uit te voeren. Hierdoor knoop je in feite een ellenlange combo aan elkaar en hoe sneller je dit doet, hoe beter. Wel is dit een behoorlijk uitdaging, dus voordat je een level binnen de snelste tijd hebt afgerond ben je vele herkansingen verder.

De Big Head modus is misschien nog wel de meest lollige modus. Hierbij groeit het hoofd van je skater en door tricks uit te voeren krimpt deze. Echter zal het groeien steeds sneller gaan, waardoor je steeds sneller betere tricks moet uitvoeren. Als de meter eenmaal 100% bereikt, dan knalt je hoofd uit elkaar en dan is het afgelopen. Dit is misschien nog wel de meest interessante nieuwe modus. Het zorgt voor een leuke variatie in de gameplay en de speelduur van de game wordt hier ook enigszins mee opgerekt.

Verder zul je nog in de multiplayer aan de slag kunnen tegen vrienden en hierbij de snelste tijd neerzetten en meer. Toch is het nu we terugkijken op onze speelsessies een wat magere game. Echt veel skaters bevat de game niet en zeven levels is wel erg weinig. Je bent, zoals al aangegeven, na een aantal uren spelen door de carrièremodus heen en de andere modi rekken de levensduur nog wat op, maar echt gigantisch veel uren zul je niet aan de game spenderen. Tel daarbij op dat de besturing ook niet altijd even vlot meewerkt.

Veel glitches en matige collision detection

De game is best wel gevuld met glitches. Zo kwam het geregeld voor dat we door het level heen vielen en de skater wil ook nog wel eens op de meest onlogische momenten van zijn skateboard lazeren. Dat is knap vervelend als je net bezig bent een topscore neer te zetten. De collision detection is duidelijk niet overal in orde en dat kan knap storend zijn. Daarnaast is het ook bijzonder storend dat, als jij overduidelijk een bepaalde combinatie op je controller uitvoert, de skater iets anders doet. Hoe dit kan is niet duidelijk, maar het lijkt er op dat de game de ingevoerde bewegingen niet altijd even nauwkeurig registreert en bij een belangrijke run is er niets irritanter dan een slechte besturingsregistratie.

Grafisch is de game op de grafische glitches na verder wel prima te noemen. Het is geen grafisch wonder, maar het ziet er voor een HD remake prima uit en de vele levels zijn herkenbaar, waardoor er toch enige nostalgische gevoelens opgeroepen werden bij ons als Tony Hawk Pro Skater veteranen. Hetzelfde kwam naar boven tijdens het skaten, maar dat wordt wel ruw verstoord door de matige registratie. Over het algemeen is de HD uitgave toch een game met iets teveel mankementen om bestempeld te worden als een glorierijke terugkeer naar de klassieke Tony Hawk games en dat is jammer

Tony Hawk Pro Skater HD is een game waar we als grote fans veel van hadden verwacht, maar uiteindelijk toch een beetje in teleurgesteld zijn. De game mag dan grafisch een opknapbeurt hebben gehad en de carrièremodus is echt een toffe modus om eens lekker te doorlopen, maar het gebrek aan een perfecte besturing is jammer. Ook het aantal levels – zeven om precies te zijn – is in onze ogen te beperkt. Ja, er komt downloadbare content aan dat nieuwe levels aan de game zal toevoegen, maar iets meer levels en skaters had wel gemogen. De nieuwe modi zijn een leuke toevoeging, maar uiteindelijk is de ervaring die we met de originele games hadden toch net een stuk beter en die herinnering blijft gelukkig bestaan.

• Carrière modus
  • Big Head modus
  • Nostalgie