De beroemde gameontwikkelaar Peter Molyneux staat erom bekend om z’n nieuwe games te overhypen. Volgens kenners maakt hij te veel beloftes die niet uitkomen en belooft hij mogelijkheden die er niet zijn. Toch blijven mensen altijd nieuwsgierig naar z’n nieuwste projecten. Sinds hij Microsoft heeft verlaten, heeft Molyneux niet stilgezeten. Hij startte een nieuw bedrijf, 22 Cans, en beloofde een nieuw multiplayerspel, dit keer als sociologisch experiment. Het spel heet, mooi gekozen, Curiosity.

De omschrijving van het spel is even simpel als ridicuul. Een enorme kubus moet met bijtels worden bewerkt om uiteindelijk de inhoud te aanschouwen. Met elke slag zal de kubus zwakker worden totdat hij zal breken. Dit klinkt al raar, maar het vreemdste moet nog komen. Iedereen die het spel speelt, bijtelt op dezelfde kubus. Als er haarscheurtjes verschijnen, dan kunnen die dus komen van vele andere, duizenden spelers. Dit maakt het een unieke multiplayergame. Van samenwerking met andere spelers kan weliswaar sprake zijn, echter het bijzondere is dat er slechts 1 winnaar zal zijn die de inhoud van de kubus zal zien.

Om het nog gekker te maken is er een aantal DLC’s te koop; beter werkende bijtels die vanaf 70 cent te koop zijn. Molyneux zou Molyneux echter niet zijn als hij niet de ultieme DLC te koop zet: een diamanten bijtel die 60.000 euro moet kosten. Jawel, het gaat hier om echt geld. Je krijgt dan wel een bijtel die 100.000 krachtiger is dan de gewone bijtel. Molyneus is zelf erg benieuwd of er een speler of syndicaat van spelers is, die zo’n bedrag zal ophoesten. Wie kan z’n nieuwsgierigheid bedwingen?

Meningen lopen uiteen of dit wel of niet zou kunnen worden gezien als gokspel. Het idee om verschillende bedragen in te zetten met de vraag of er wel of niet iets gewonnen wordt lijkt veel op een casino spel. Bij het spelen van roulette of blackjack wordt er ook een bepaald bedrag ingezet, maar niemand heeft de garantie om te winnen. Pokerspelers noemen dit ook wel ‘negatieve verwachte waarde’. Dit wil zeggen dat je geld inzet met een kleinere kans dan 50% om ook daadwerkelijk meer te winnen dan de inzet, beter bekend als het berekenen van ‘pot odds’. In het geval van Curiosity kan iemand (of een groep van spelers) een maximum van 60.000 euro inzetten, maar er is totaal niet bekend of hij daarmee 1) het spel wint en 2) minimaal de 60.000 euro terugkrijgt.

Het spel is het eerste deel van in totaal 22 sociologische experimenten. Naar verluid wil Molyneux het social-mediagedrag van de spelers gebruiken om het laatste spel in de reeks te beïnvloeden. Een sombere status-update zal invloed hebben op het gedrag van de kubus, zoiets. Er bestaan al apps die Twitterberichten gebruiken om het verloop van de Dow Jones te voorspellen, maar dat er apps zijn die op zulke grote schaal bijvoorbeeld door Facebookberichten zichzelf ontwikkelen, lijkt toekomstmuziek.

Computerwetenschapper Michael Cook weet niet precies wat het doel is van de experimenten van Molyneux, maar kan het wel raden. Zelf houdt Cook zich ook bezig met kunstmatige intelligentie en de vraag hoe je social mediainformatie in een game kunt omzetten. Nu al geven mensen veel van hun persoonlijke informatie weg aan apps. Het gaat vaak om simpele zaken als naam, geboortedatum en locatie, maar het gevaar is dat deze trend zich verder zal ontwikkelen. Cook wil dat tegengaan en denkt dat Molyneux hetzelfde doel voor ogen heeft met z’n experimenten.

Vooralsnog krijgt Molyneux niet het voordeel van de twijfel, vanwege de vele losse flodders die hij in het verleden heeft afgevuurd. Toch zijn we nieuwsgierig naar Curiosity. Wie heeft er 60.000 euro?