Battlefield doet het erg goed. Meer zelfs: iets minder dan een jaar nadat het nieuwste deel in DICE’s populaire shooterreeks de winkelrekken met veel bombast veroverde, spelen nog steeds veel gamers dagelijks oorlogje op de Battlefield 3 servers. Over de eigenlijke kwaliteit van het eindproduct kan gediscussieerd worden – bugs durfden de ervaring wel eens beschadigen – het succes staat resoluut in zwart-wit gedrukt.

Nergens wordt dit meer duidelijk dan wanneer we een blik werpen op het aantal gamers dat in de afgelopen maanden voor Battlefield 3 Premium koos, een online service die vijf DLC bundels en andere exclusieve uitbreidingen aanbood voor de eenmalige toegangsprijs van 50 dollar. Dit zijn er maar liefst 1,3 miljoen! Electronic Arts verdiende met de service tot dusver min of meer 65 miljoen dollar en dat is indrukwekkend.

Zeker als je in het achterhoofd houdt dat de Battlefield 3 trein nog lang niet zijn eindstation bereikt heeft. Er zijn nog veel haltes te gaan tot Battlefield 4 zijn bestaansrecht opeist.