De meeste uitgevers zijn de afgelopen tijd flink creatief in de weer geweest om toch wat te verdienen op de tweedehands verkoop van games. Denk aan de welbekende online pass of exclusieve content, welke je alleen krijgt als je de originele versie koopt of een code tegen betaling aanschaft. Allemaal manieren om er toch nog wat geld aan te verdienen, aangezien men verder geen inkomsten heeft op dit vlak. Sommigen zeggen dat de tweedehands verkoop een drama is voor de industrie, maar de baas van het Amerikaanse GameStop, Paul Raines ziet dit anders.

Hij is van mening dat het juist iets positiefs is voor de industrie en dat ze zich niet schamen voor het meedoen. Echter vindt hij dat ze richting ontwikkelaars beter kunnen communiceren. Volgens hem is er nog steeds het beeld dat hierdoor de nieuwe game verkoop gekannibaliseerd wordt, maar dat is volgens hem een misvatting. Raines zegt dat ze bij GameStop van klanten horen dat zij meer hebben kunnen leren over het gamen zelf. Daarnaast ziet de GameStop geen daling in de verkoop van gloednieuwe games, iets wat de industrie ogenschijnlijk blindelings aanneemt.

“So my answer to developers is that we are driving growth in a category that needs to grow. We think there’s a real lack of awareness as far as how it’s good for the industry. The transparency you’re seeing from us is because we want people to know about it, helping people understand what we’re trying to do for the industry. A lot of our consumers tell us that the pre-owned business has allowed them to learn more about video gaming. There’s a disconnect between a lot of the blogosphere and what consumers tell us.”


Uitgevers zullen naar onze mening altijd tegenstand bieden wat betreft tweedehandse gameverkoop, maar voor ons gamers liggen de prijzen wel beduidend lager, waardoor je sneller geneigd bent om eens een ander soort game te proberen. Dit omdat de prijs het meer motiveert. We zijn wel benieuwd naar jullie mening over deze kwestie en wat het voor gevolgen zal hebben in de toekomst.