Hands-on: LittleBigPlanet – Sackboy is inmiddels niet meer weg te denken uit het PlayStation universum en kun je eigenlijk in geen enkele genre plaatsen. De PlayStation Vita lijkt met haar formaat en vele input mogelijkheden het ideale apparaat voor een titel als LittleBigPlanet. Deze wereld, Carnivalia genaamd, is een wereld met veel plezier en vertier die helaas geteisterd wordt door ‘The Hollow’, waardoor het er niet echt allemaal meer rooskleurig uitziet. Aan jou de taak om alles weer recht te zetten.

Het verhaal is één grote tutorial

Zoals bij alle delen van LittleBigPlanet zijn de eerste levels één grote tutorial en bij deze versie is dit zeker wel nodig, want alle mogelijkheden in de voorgaande delen zijn in de game verwerkt en meer. Na wat basisfuncties als het vastgrijpen van objecten, het plakken van stickers en het maken van foto’s komen er langzaamaan ook nieuwe bij. Je kunt objecten verplaatsen door je vinger op het scherm te plaatsen of objecten indrukken en vervolgens weer naar voren laten komen door de achterkant van de PlayStation Vita aan te raken.

Al is het verhaal eigenlijk één grote tutorial, toch voelt dit niet zo aan en is de game onwijs leuk om te spelen. De singleplayer staat als een huis en alle LittleBigPlanet elementen zijn weer van de partij. Reken maar op een stickerfestijn, het behalen van prijzenbubbels, high scores en steeds snellere tijden en de uitdaging om alle levels uit te spelen zonder een leven te verliezen. Niet te vergeten: de drang om constant even je sackboy een nieuwe outfit te geven.

Wat er nu allemaal mogelijk is met de ‘create’ modus

Nu was LittleBigPlanet eigenlijk een platformgame waarin het ‘play, create and share’-concept werd geïntroduceerd. In LittleBigPlanet 2 werd de game eigenlijk een platform om zelf games voor te maken. Van simpele arcade shooters tot volledige Roll Playing Games waar je een verhaal kan volgen en een personage kan ontwikkelen. De singleplayer bevat onwijs veel content, maar als de community eenmaal met dit pareltje aan de gang gaat, dan komt er geen einde meer aan het plezier dat je met deze game kan beleven.

Na het eerste hoofdstuk konden wij ook gelijk aan de slag met een Arcade hal waarin vele minigames te spelen zijn. Als je deze games speelt is er vrijwel niets van de LittleBigPlanet stijl terug te zien en krijg je een goed beeld van wat er nou allemaal mogelijk is met de ‘create’ modus van LittleBigPlanet Vita. Vergeleken met LittleBigPlanet 2 is dit weer een stapje verder en heb je daadwerkelijk één game in handen die eigenlijk zeer diverse games kan bevatten.

Voorlopige conclusie

Met LittleBigPlanet Vita op zak zul jij je nooit gaan vervelen en naar mijn mening is dit waar de PlayStation Vita voor gemaakt is. Oneindig veel spelplezier, vele levels en onwijs veel ruimte voor creativiteit. Bovendien benut de game alle mogelijkheden van de PlayStation Vita en ziet het er grafisch allemaal top uit. Met LittleBigPlanet Vita kan je grootse dingen doen, maar ook kleine, flauwe en simpele dingen. Ik zie mezelf al kiekjes maken van gekke bekken om deze vervolgens in vrienden hun pod te plaatsen.