http://playsense.nl/images/file/img_502bf583336e9.jpg

Hands-on: Crysis 3 – Met de aankondiging van Crysis 3 enige tijd voor de E3 dit jaar kreeg Roel op de beurs in Amerika de mogelijkheid om aan de slag te gaan met de game. Uiteraard is Crysis 3 ook aanwezig op de GamesCom te Keulen en hier speelden we een klein half uurtje met de multiplayer. Hierbij speelden we eerst een vrij traditionele modus en vervolgens konden we aan de slag met de net aangekondigde hunter modus.

Crysis 3 speelt nu al als een zonnetje

Vrij snel na het opstarten van de multiplayer merkten we dat Crysis 3 werkelijk alles bevat wat je van een Crysis game verwacht. We hebben natuurlijk het origineel en interessanter nog, Crysis 2, als game om te vergelijken en waar daar de gameplay al dik in orde was, viel dat ook te merken aan Crysis 3. De game speelt werkelijk nu al als een zonnetje en dan te bedenken dat de game pas in alpha fase verkeert. De besturing werkt perfect en de reactiesnelheid is prima, dus in dat opzicht hoeven we ons geen zorgen te maken over de gameplay in het algemeen. Niet dat daar überhaupt sprake van was, want Crytek weet immers wel wat ze doen.

Dat is ook direct terug te zien in de graphics, want hoewel we slechts op één map speelden, zag het er grafisch van de bovenste plank uit. In vergelijking met Crysis 2 is er echter weinige vooruitgang, maar aangezien Crysis 2 min of meer hetgeen is wat haalbaar is op de huidige generatie consoles valt daar weinig negatiefs over te zeggen. Goed, het mag duidelijk zijn dat de game op verschillende vlakken dik in orde is – de basisaspecten weliswaar – maar het meest interessante was natuurlijk hoe de game daadwerkelijk qua vibe en feeling is op het moment dat we er lekker op los aan het knallen zijn.

http://youtu.be/LlN9v4g6NSU

Er op losknallen in een wandelende pod

De eerste modus die we speelden was niet echt speciaal, want hierbij was het doel om bepaalde inkomende pods te beschermen en als ze eenmaal ‘veroverd’ waren, moest de plek van vijanden ontdaan worden. Gecombineerd met je skills en wapens liep dat al snel uit op een waar knalfestijn met als hoogtepunt het verschijnen van een enorme wandelende pod. Hierbij is het mogelijk om er in te gaan zitten en alles overhoop te knallen met veel krachtigere wapens. Als je hier eenmaal in zit, ben je tot op zekere hoogte onoverwinnelijk, aangezien je enorm overpowered bent en gewone geweren niet zo heel veel uitmaken.

Toch is het wat tricky om langs gebouwen te lopen, want tegenstanders kunnen op het dak springen en je uit de pod trekken, waarna zij jouw positie innemen. De animaties van de pod waren zowel erg tof als zo hier en daar toch nog wat schokkend en wat onrealistisch, maar dat zal wel te maken hebben met de vroege code van de game die we te spelen kregen. Na deze modus werd het echter interessant, want toen kwam het moment dat we met de gloednieuwe ‘Hunter’ modus los konden gaan. Hierbij worden de spelers opgedeeld in twee teams, waarbij het ene team als Cell soldaten opereert en het andere team als de jagers.

http://playsense.nl/images/file/img_502bf62768d6f.jpg

Behoorlijke variatie in vuurkracht als Cell soldaat

Als Cell soldaten ben je qua variatie in vuurkracht behoorlijk uitgebreid en is het je doel om de jagers af te knallen. Het probleem is echter dat ze onzichtbaar zijn en je bent aangewezen op het geluid dat je hoort op het moment dat de jagers in de buurt zijn. Wel zie je de jagers, al zij het dat je hun figuur wat wazig ziet. Logisch, anders zou het wel heel erg moeilijk worden. Het jagen op de jagers gebeurde dan ook veelal als team, waarbij het afschieten van een jager niet al te moeilijk was. Desondanks doordat ze onzichtbaar zijn kunnen ze gemakkelijk ongezien achter je opduiken en als een jager je te pakken heeft, dan zul je zelf spawnen als jager, waarbij je vervolgens de jagers helpt om de resterende Cell soldaten naar het hiernamaals te schieten.

Als jager speel je veel minder in teamverband, in tegenstelling tot de Cell soldaten, en hierdoor is een duidelijke variatie in de gameplay aanwezig en zichtbaar en dat maakt deze modus behoorlijk interessant. Het fungehalte en de spanning lagen dan ook vele malen hoger, mede doordat je als jager veel meer aangewezen bent op efficiënt en snel handelen. Als jager heb je geen beschikking over allerlei wapentuig, maar moet je het doen met een kruisboog, wat overigens wel een bijzonder vet wapen is. Als jager ben je met een kruisboog bovendien veel dodelijker, omdat je slechts één pijl nodig hebt om de vijand te doden, die andersom een half magazijn nodig heeft. Tel daarbij op dat je onzichtbaar bent, waardoor je als je het goed aanpakt in wezen oppermachtig kan zijn.

Voorlopige conclusie

Het wisselen van kant van Cell naar jager ophet moment dat je een Cell soldaat doodschiet, maakt het team van jagers nog eens dubbel zo sterk en tijdens het spelen van de vijf rondes merkten we dat de jagers keer op keer zonder echt heel veel moeite leken te winnen. Er mag dus nog wel wat gesleuteld worden aan de balans. Dat gezegd hebbende kunnen we verder concluderen dat Crysis 3 op elk front een topshooter gaat worden. Het speelt lekker, ziet er goed uit en de multiplayer was tot zover vermakelijk en ondanks de ietwat overpowerde jagers is de ‘Hunter’ modus een bijzonder toffe toevoeging aan het scala van multiplayer modi in de Crysis franchise.