http://playsense.nl/images/file/img_502c322af2d28.jpg

Impressie: Assassin’s Creed: Liberation – In 2007 lanceerde Ubisoft met Assassin´s Creed een zeer succesvollende nieuwe IP. Inmiddels zijn er al meerdere delen verschenen en zal eind oktober Assassin´s Creed III het daglicht zien. Samen met deze release komt er ook een handheldversie uit en dat exclusief op de PlayStation Vita. Deze keer gaan we niet met een mannelijk hoofdpersonage aan de slag, maar met een dame. Naast wat trailers was er nog niet heel veel bekend, maar op de Gamescom kregen we via een presentatie meer te weten. Onze eerste bevindingen kun je hieronder lezen.

Een Frans-Afrikaanse dame

Hoewel Assassin´s Creed III: Liberation zich rond dezelfde tijd als Assassin´s Creed III afspeelt, is het verder een op zichzelf staande game. De actie vind onder andere plaats in het New Orleans van de achttiende eeuw en meer bepaald de periode tussen 1765 en 1780. Het is de periode tussen het einde van de Franse en Indiaanse oorlog en het middelste gedeelte van de Amerikaanse Revolutie. Hierin neem jij dus de rol van een dame op je die luistert naar de naam Aveline de Grandpré, welke van Franse en Afrikaanse afkomst is. Zij wordt gerekruteerd voor de Assassin Brotherhood door een ex-slaaf, welke Agate heet. Als mentor leid hij jou op en ondersteunt hij jou doorheen de game.

Qua verhaal is het verder nog wat duister, maar het draait vooral om de machtsverhoudingen tussen de verschillende bevolkingsgroepen, iets wat we dus in andere delen al vaker voorbij zagen komen. Een grote verandering is wel dat je het verhaal niet beleeft vanuit Desmond Miles, maar als een product van Abstergo. Hiermee krijg je een andere visie op de strijd tussen de Templars en de Assassins. Eerder zeiden we al dat de game zich rond dezelfde tijd als die grote game af speelt en bijgevolg zal ook Connor voorbijkomen, wat het verhaal nog interessanter kan maken. Tijdens de presentatie kregen we één missie te zien, waarin Aveline een doelwit moest uitschakelen. Men toonde drie strategieën die mogelijk zijn om de missie tot een goed einde te brengen.

Visueel al sterk

Wat ons gelijk opviel tijdens de demonstratie was het visuele aspect. Je ziet net als in de andere delen de stad tevoorschijn komen en zo kregen we gelijk een indruk van de schaal van de game. New Orleans is een grote stad en daaromheen valt er meer te verkennen. Wij kregen echter een klein gedeelte te zien en dit zag er al heel fraai uit. Niet heel gek, want de game draait op de AnvilNext engine, welke ook wordt gebruikt voor Assassin´s Creed III. De stad zit vol detail, al moet je niet hetzelfde verwachten als de eerder genoemde game. Volgens Vita standaarden is dit echter al erg netjes en personages zoals de hoofdpersoon Aveline ogen evenzeer gedetailleerd. De missie begon boven op een dak en je lijkt ogenschijnlijk simpel van dak naar dak te springen, zoals we dat kennen uit de vorige games in de serie.

De animaties bij het bewegen oogden al vloeiend en al snel kwam Avenline vlakbij het doelwit. Deze bevond zich in een fort en als speler moet je deze ongezien bereiken. Dit deed zij door met behulp van een blaaspijp stilletjes de wachters op het dak uit te schakelen. Het schieten leek hiermee op dezelfde manier te gaan als het schieten met een pistool (onder je pols) uit Assassin´s Creed II. Hoe langer je wacht met schieten, hoe beter het effect. Na de wachters zagen we hoe Aveline Eagle Vision inschakelde om zo het doelwit te lokaliseren. Ook dit werkt precies zoals we van de reeks gewend zijn. Van op het dak voerde ze vervolgens een aanslag vanuit de lucht uit en sloeg ze haar bijl hard in de nek van haar doelwit. Na de aanslag moest Aveline op de vlucht. Eerst gooit ze een rookbom neer, waarmee je de overige wachters in verwarring achter kan laten. In de presentatie kregen we echter te zien hoe Aveline lustig op hen inhakte.

Een vrouw draagt meerdere kleren op één dag

De gameplay is op dit vlak vrijwel identiek aan de consoleversie, waarin je er dus op los kan counteren, maar we zagen ook de Chain Kill in actie. Op dat moment pauzeert de game en kun jij een aantal vijanden selecteren om deze vervolgens achter elkaar af te maken. Dit is trouwens niet onbeperkt, want we zagen tijdens de presentatie een balk oplopen na elke geslaagde en onopgemerkte kill. Men liet dus deze tactiek zien, maar dit was wel de meest gewelddadige. Aveline bereikte het doelwit wel ongezien, maar daarna was het overleven. Je kan echter met gemak zo naar het doelwit lopen en dit liet men ook zien. We zagen Aveline naar een speciaal gebouw gaan, waarin zich een kleedkamer bevond. Hier kun jij een vermomming aanschaffen en zo kwam Aveline keurig gekleed naar buiten in een jurk. Met deze jurk heeft Aveline aanzien en denken wachters dat ze rijk en van adel is.

http://playsense.nl/images/file/img_502c327e577aa.jpg

Het gevolg is wel dat je geen daken op kan en zo zagen we haar rustig richting de wachters bij het fort lopen. Vervolgens werd een wachter omgekocht die daarna met haar mee liep. Zo viel ze nog minder op. Het enige wapen dat ze op dat moment kon gebruiken was een paraplu met een blaaspijp, waarop een scherpe punt zit. Zo kon ze ongezien van een afstand wachters af maken. Uiteindelijk werd opnieuw het doelwit uitgeschakeld, waarna ze gemakkelijk kon ontsnappen omdat zij niet snel werd verdacht vanwege haar vermomming. Later werd nog getoond hoe je als bediende het doelwit kan uitschakelen en jezelf onopvallend kan maken. Zo ging ze tussen een paar andere dames met een bezem staan en werd niet opgemerkt. Dit lijkt overigens een soort tussenweg te worden qua vermommingen, want nu kon ze wel klimmen en zich via daken verplaatsen.

http://playsense.nl/images/file/img_502c325c29401.jpg

Voorlopige conclusie

In de halfuur durende presentatie kregen we eindelijk eens wat meer te zien en daar kunnen we eigenlijk alleen maar positief over zijn. Ten eerste ziet de game er al prima uit en wellicht kan het uitgroeien tot de mooiste Vita titel tot nu toe. En dan te bedenken dat je een open wereld voorgeschoteld krijgt! Hoe Aveline qua personage is kunnen we nog niet echt omschrijven aangezien er geen cut-scenes getoond werden. De gameplay lijkt echter in grote lijnen op die van de consoleversies en de actie was erg tof. De game zal overigens ook gebruik maken van front en rear touch, maar dat werd amper getoond. Het aspect met de vermommingen zorgt voor meer mogelijkheden om jouw doel te bereiken en dat kan voor veel variatie zorgen. Het bleek ook wel dat een vrouwelijke assassin zeker leuk kan zijn. Ubisoft lijkt dus nog maar eens een volwaardige Assassin´s Creed titel neer te zetten met alle toeters en bellen.