http://playsense.nl/images/file/img_502e527c48fd1.jpg

Hands-on: Far Cry 3 – Far Cry 3 is naast Assassin’s Creed III de grote knaller voor dit najaar van Ubisoft. Inmiddels hebben we deze shooter al meerdere malen gezien. Zo speelden we op de E3 zowel een stukje singleplayer als een stukje coöperatieve multiplayer, maar er is meer. Speciaal voor de GamesCom heeft Ubisoft weer een ander onderdeel uit de game geplukt en hier gingen we dan ook met veel plezier mee aan de slag. Hetgeen we nu speelden was eigenlijk de daadwerkelijke gameplay van Far Cry 3.

Enorme open grote wereld

Far Cry 3 zal een enorm eiland bevatten waarop het verhaal met onder andere Vaas als bad guy zich afspeelt, maar waar we op de E3 nog de game speelden vanuit een missie perspectief kregen we nu de volledige vrijheid om te doen en laten wat we wilden. Na een korte introductie van het systeem dat de game kent doken we in de daadwerkelijke gameplay. Zo kent de game op het eiland verschillende gebieden die beheerd worden door vijanden. Als jij opgemerkt wordt door een vijand, dan alarmeren ze anderen en openen ze het vuur op je.

Gevolg hiervan is dat je in de eerste instantie een eiland vol met vijanden tegen je hebt. Dit is natuurlijk gevaarlijk tijdens missies en op een gegeven moment zal het domweg irritant worden dat ze telkens op je gaan schieten. Hier kun je uiteraard wat aan doen en dat is het aanvallen van verschillende nederzettingen. Eenmaal alle vijanden uitgeschakeld, dan is dat stukje van het eiland onder jouw controle. Het is een bekend principe dat we al vaker gezien hebben, maar dit brengt nog wat andere mogelijkheden met zich mee. Door een nederzetting te veroveren unlock je vele zijmissies.

Gevarieerde zijmissies

Deze zijmissies variëren van het uitschakelen van een bepaald doel tot het opjagen van verschillende dieren zoals beren. Dit levert niet veel, maar wel wat geld op en dit kun je vervolgens weer gebruiken voor items die in jouw strijd van pas kunnen komen. De zijmissies zijn niet echt bijzonder, maar het jagen is desondanks een toffe ervaring. Zo moesten we achter een stel beren aan in een donkere grot. Het klinkt misschien wat stom, maar op één of andere manier maakt dat de game een heel stuk toffer. Naast gewelddadige bewoners op het eiland zijn er ook diverse dieren te vinden, welke varieren van natuurlijk de beren tot steenbokken, zwijnen en nog veel meer.

Een ander aspect dat bij het veroveren van een nederzetting komt kijken is een nieuwe in-game modus, welke apart is opegzet van de singleplayer. Naast een nederzetting staat een enorme steen met daarop een naam. Deze naam is van één van je vrienden die de game ook tot zijn of haar beschikking heeft en door de hoogste score te behalen in een ‘wave’ modus. Je kunt dit aanvechten waar je tevens geld mee kunt verdienen. Na het opstarten kom je op een ander gedeelte in de game terect waarbij vijanden op je af blijven komen, zowel sterk als zwak. Je hebt een timer die afloopt en door het doden van vijanden krijg je punten. Hoe meer vijanden je doodt, hoe meer punten je na afloop hebt.

Maar je moet natuurlijk snel wezen en om de beschikbare tijd wat op te rekken kun je op speciale tonnen schietten die je tien seconden extra geven. Verder kun je vijanden nog uitschakelen door op de klassieke rode tonnen te schieten, waarbij eventueel meerdere vijanden het loodje leggen. Kortom, een modus dat weinig origineel is, wat tevens geldt voor de zijmissies, maar het half uurtje dat we de game hebben gespeeld deze beurs smaakte naar meer. Dat komt vooral omdat er ontzettend veel te doen is en de wereld echt gigantisch is. Je kunt natuurlijk door de wereld heenlopen, maar als dat je niet bevalt kun je in een jeep stappen, paragliden, met de boot en nog veel meer.

Voorlopige conclusie

De speelsessie met Far Cry 3 op de GamesCom was inmiddels de zoveelste keer, maar ook deze keer was het weer een erg fijne beleving. Keer op keer hebben we iets anders gezien of gespeeld en keer op keer was het een gedeelte dat naar meer smaakte. Far Cry 3 lijkt in elk opzicht een ijzersterke titel te gaan worden. Het ziet er bovendien prachtig uit. Grafisch leek de game ook een stuk mooier te ogen dan de E3 demo, welke nog wat slechte anti-aliasing kende. Als voorlopige conclusie blijf ik de eerdere voorlopige conclusies die ik aan de game heb gegeven en dat is simpelweg dat het een topper in wording is en als jij op zoek bent naar een toffe shooter met een keer een wat andere setting dan de laatste jaren gebruikelijk is, dan is dit jouw game.