We hoeven niemand te vertellen dat de digitale distributie in opkomst is en dat fysieke games hiermee automatisch naar de achtergrond lijken te verdwijnen. Dit is in de eerste instantie voor de retailers een slechte ontwikkeling, maar voor uitgevers juist een middel om games goedkoper te kunnen aanbieden aangezien de productie- en vervoerkosten komen te vervallen. Inmiddels hebben we diverse bedrijven gehoord over digitale distributie en de ÊÊn verwacht dat deze fysieke games snel zal overnemen en de ander verwacht dat het wat langer zal duren.

Sony verwacht in ieder geval dat de klassieke disc die je in de winkel koopt nog zeker wel vijf jaar zal blijven bestaan. Sterker nog, het zal de komende vijf jaar de norm blijven volgens Jim Ryan. Wel is het zo dat retailers in de ogen van Ryan ook op langere termijn een belangrijke rol zullen spelen door mee te doen in de digitale distributie.

“You either bought a game in a shop or online. But what we’re now starting to see the business adopt hybrid models where the retailer is able to play a really legitimate and substantial role in the digital value chain.”

“Also I would say, and certainly for the next five years, that disc-based distribution is going to be the norm.”

Een andere reden dat het nog wel even zal duren alvorens digitale distributie fysieke distributie zal overnemen zit hem in het feit dat games behoorlijk groot zijn. Uncharted 3 is bijvoorbeeld dusdanig groot dat met de gemiddelde internetsnelheid in Zuid-Europa het twee dagen zou duren alvorens de game gedownload is. Ten opzichte van die consumenten kan men het dus niet maken om het aanbieden van games enkel via digitale platformen te laten verlopen.

“Yeah I think it would. If you take Uncharted 3’s file size, and look at the average internet speeds people have in Southern Europe, it would take about two days to download it [laughs]. So discs are going to be around for some time yet.”