Wie ergert er zich eigenlijk niet aan: je zit gezellig naar een film te kijken en plots, vaak letterlijk om de haverklap, wordt de film onderbroken door een saai, vaak erg lang aanvoelend reclameblok vol irritante commercials voor waspoeder, één of ander automerk of godbetert een korte trailer voor de nieuwe Twilight film. We begrijpen uiteraard waarom die reclameblokken noodzakelijk zijn – zo’n zender moet zijn geld ergens vandaan halen – maar dat maakt de ervaring er niet leuker op. Wat echter wanneer die zo vervelende commercials interactief zouden zijn?

Om even direct naar de kern van dit bericht over te schakelen: Sony heeft een patent ingediend voor interactieve commercials. Als je een PlayStation 3 onder (of naast, op, maakt niet uit waar je dat ding neerzet) je televisie hebt staan en iets hebt waarmee je games kan spelen – gaande van de DualShock 3 en de Move tot de PlayStation Eye en zelfs Facebook! – dan zal je aan de reclame gelinkte mini-games kunnen spelen, vaak zelfs tegelijkertijd met andere kijkers. Hoe het precies in zijn werk gaat hebben we hieronder even via onze bron gecopy-paste uit de patentaanvraag:

“A media player coupled to the broadcast or streaming media source identifies the existence of the interactive segment and presents the user with an enhanced and interactive mini-game commercial that can be played with other “viewers” in a common or disperse demographic.

“Multiple methods for content delivery are provided, including a model where television commercial is inserted within consecutive frames of the television program, and a model where the commercial is overlaid on frames of the television program allowing the user to play the game while the television program is displayed.

“In a preferred embodiment, the termination of the interactive mini-game commercial is set within a fixed time period commensurate with traditional spot television advertising.”

Wat denken jullie? Kan dit iets worden? Bij de gedachte aan een interactieve commercial voor het nieuwe BMW-model waarbij we zelf het virtuele stuur in handen mogen nemen gaat ons hart ietwat sneller slaan. Met de PlayStation Move het haar van Edward Cullen gladstrijken tijdens de trailer voor Breaking Dawn Part 2 zien we dan weer minder goed zitten.