Preview: In coöp knalden we er op los in Army of Two: The Devil’s Cartel


Hands-on: Army of Two: The Devils Cartel – De third persoon shooter reeks Army of Two werd in 2008 geïntroduceerd door Electronic Arts, welke destijds ontwikkeld was door de eigen studio gevestigd in Montréal. Twee jaar later verscheen Army of Two: The 40th Day van dezelfde makelij. Ondanks dat het genre met deze games niet opnieuw werd uitgevonden, waren ze in coöp zeer vermakelijk. Net voor de GamesCom lekte uit dat er een nieuw deel aan zat te komen met als subtitel The Devil’s Cartel en kort daarna bevestigde EA de game daadwerkelijk. Eenmaal op de beurs kregen we achter gesloten deuren bij Electronic Arts onze eerste hands-on sessie voorgeschoteld. We knalden op actievolle wijze alles kapot, maar toch maakte de game geen verpletterende indruk. Waarom? Lees verder.

Andere studio en andere motor

Hoewel de eerste twee delen door EA Montréal werden ontwikkeld ligt de verantwoordelijkheid voor Army of Two: The Devil’s Cartel nu bij Visceral Games. Dat is de studio die voornamelijk bekend staat om de Dead Space franchise. Alleen dat is al een flinke verandering, maar er is er nog ééntje, want, terwijl de andere delen op de Unreal Engine 3 liepen, draait dit nieuwe deel op de Frostbite 2 engine . Dit stukje techniek van de Zweedse ontwikkelaar DICE werd gebruikt voor onder andere Battlefield 3 en zoals velen weten kun je in die game een hoop kapot knallen en dat is bij deze nieuwe Army of Two niet anders, maar daar komen we later even op terug. Zoals gezegd is dit een volledig nieuw deel en krijgen we, zoals het er nu naar uitziet ook twee nieuwe hoofdpersonages. Hun namen zijn echter nog steeds Alpha en Bravo, wat – zoals de ontwikkelaars ons vertelden – werknamen zijn. Op verhaalvlak bleef het verder stil, dus dat is even afwachten.

Vertrouwde gameplay en flink wat meer gore

Wat we echter wel weten is dat een kartel of meerdere een grote rol zullen spelen in de game. Althans dat kunnen we afleiden uit de titel van de shooter. In de demo die we in coöp konden spelen zagen we Alpha en Bravo in een oud warenhuis dat nu als een drugspand fungeert voor een kartel. De missie had de naam Drug Lab en ons doel was om te onderzoeken wat zich er allemaal afspeelde. Vanzelfsprekend ging dit niet van een leien dakje en al snel vlogen de kogels om onze oren. Het was weer duidelijk die Army of Two actie, waarin je snel naar cover moet zoeken. Dit werkte nog niet heel erg soepel en vooral het van cover naar cover gaan heeft nog wat arbeid nodig. Maar de ontwikkelaar wil een soortgelijk systeem als in Ghost Recon: Future Soldier, waarin je snel van cover kan wisselen, maar ook de weg ernaartoe kunt annuleren. Of dat gaat lukken is afwachten, want veel indruk maakte het tot dusver nog niet echt.

De gameplay zelf is in grote lijnen gelijk aan de vorige delen: snel en vooral zeer actievol. Bloederig mogen we ook niet vergeten, want in dit nieuwe deel vliegen niet alleen de kogels om je oren, maar ook de lichaamsdelen. Een headshot betekent gewoon dat iemand zijn hoofd er af vliegt. Hetzelfde geldt voor armen en benen die vrolijk van de romp afvliegen bij een goed gemikt, schot wat een beetje aan Soldier of Fortune doet denken. Qua gameplay zit het op zich al prima in elkaar, al was het richten soms niet helemaal accuraat. De genoemde gore is vooralsnog een leuke toevoeging en dit is een soort van onderdeel van de destructie die mogelijk is door de Frostbite 2 engine. Je kunt met gemak cover waar vijanden achter zitten tot puin schieten, maar je knalt ook simpel beton van pilaren af.

Elkaar helpen en als een Rambo alles verrot knallen

Naast dat de destructie er tof uitzag in de demo, heeft het ook een doel, want we merkten dat we niet altijd veilig waren in cover. Nee, de vijand schoot ook vol op onze cover, die daardoor langzamerhand aan het versplinteren was. Hierdoor konden we dus niet rustig op één plek blijven zitten om zo de vijanden uit te schakelen. Bewegen en elkaars rug dekken is van belang en hier werd ook het coöp principe nog eens benadrukt. Je zult echter in situaties komen die een stuk lastiger zijn. Zo viel onze partner opeens door een houten ondergrond, waarna we hem van bovenaf dekking moesten geven. We zagen de andere speler niet goed en dus moesten we alert zijn en juist richten. Dit is een tof element dat ook wel non-parallele gameplay genoemd wordt. De ene speler staat op een andere locatie, maar toch moet je zien samen te werken.

Wellicht heb je de GamesCom trailer gezien van de game en daarin zag je een gedeelte waarin de twee personages ook gescheiden waren. De ene bevindt zich op het dak van het gebouw (wat dus het drugslab was), terwijl de ander van bovenaf aan het schieten is vanuit een helikopter. Een behoorlijk chaotisch en intens gedeelte wat soms wat onoverzichtelijk was, maar daar komt een nieuwe feature om de hoek kijken met de naam ‘Overkill’. Nadat je deze activeert ben je enige tijd onschendbaar en om dit te activeren moet je vijanden uitschakelen en acties uitvoeren. Dit levert punten op en een balk onderaan in het scherm vult hierdoor. Eenmaal vol, dan kun je ‘Overkill’ activeren. Hierdoor kun je zo uit cover gaan en echt alles tot pulp knallen zonder risico dat je zelf het loodje legt. Je schiet dan veel sneller en krachtiger en dat kan handig zijn in benarde situaties. Zoals bij een grotere en sterkere vijand die net wat meer kogels nodig heeft.

Coöp komt bij deze feature tevens terug, want niet alleen kun je deze feature inzetten om jouw maat uit de brand te helpen, maar je kunt het ook tegelijkertijd aanzetten per speler. Naast dat je allebei grondig aan het huishouden bent, gaat de actie nu ook langzamer, waardoor je beter kunt richten. Het is een uiterst vermakelijke feature, welke in de demo expres vaak voorkwam, zodat iedereen het leerde kennen. Het zal dus in de uiteindelijke game echt aanvoelen als een beloning en niet dat je teveel overmacht hebt, aldus één van de ontwikkelaars. Naast ‘Overkill’ zal Aggro overigens ook beschikbaar zijn, maar of dit in dezelfde vorm is als voorheen wilden de makers niet kwijt. Net als in de vorige titels kun je weer volop jouw wapens aanpassen net als jouw verdere uitrusting, maar hoe dit er precies gaat uitzien is ook nog in nevelen gehuld.

Voorlopige conclusie:

Naar mijn mening waren de vorige delen van Army of Two niet zo bijzonder en was eigenlijk alleen het samenspelen met een vriend interessant. Hoewel er qua verhaal zeer weinig bekend is, lijkt Army of Two: The Devil’s Cartel wel een flinke verbetering te worden. De destructie die de Frostbite Engine 2 verzorgd is een toffe toevoeging, want het zorgde in de demo al voor veel actie. De gameplay is zoals eerder gezegd in grote lijnen hetzelfde, maar de non-parallele gameplay waarin je jouw partner moet helpen is een element dat we graag vaker terug willen zien in de game. Verder was de gore spectaculair en de actie ronduit vermakelijk, maar we vragen ons af of het niet allemaal een beetje te lineair gaat worden. Of dit echt een topshooter gaat worden weten we dus nog niet. De demo maakte geen grote indruk, maar was wel erg leuk om te spelen. We zijn in ieder geval benieuwd wat Visceral Games met deze titel verder voor ons in petto heeft.

  1.    1680 XP
    chronic010's avatar

    1e deel was best leuk….voor even. Deeltje 2 zoog als een malle, waardoor deel 3 al niet eens meer komt. Misschien ooit op een donkere ochtend in maart… als er niks meer te doen is…voor een tientje…

  2. crew Management -    1741 XP
    Rastapopulos's avatar

    Mwah, vond deel twee best vermakelijk. Niet een fantastische shooter, maar zeker wel leuk om in coöp te spelen. Ik vermoed dat dit deel idem dito zal zijn.

  3.    329 XP
    arnoud1997's avatar

    Zitten Salem en Rios er nog steeds in?