Preview: LEGO: The Lord of the Rings – Iets wat al meer dan elf jaar onder ons is en waar we maar geen genoeg van kunnen krijgen: dat moet wel de prachtige wereld van Lord of the Rings zijn. Met drie geweldige films en genoeg hierop gebaseerde games, trapt Peter Jackson volgend jaar opnieuw af met een trilogie van The Hobbit, waar we hoogstwaarschijnlijk ook weer heel wat games van mogen verwachten. De meeste games zijn – net als de films – erg grootschalig. Tijd om te kijken wat er zou gebeuren als men het omgekeerd aanpakte. Geef bijvoorbeeld Traveller’s Tales eens de opdracht om een LEGO game van de serie te maken en kijk wat ze ermee doen.

Het detail reikt wel kilometers ver

Op de GamesCom kregen we een presentatie van twee ontwikkelaars bij Traveller’s Tales met daarbij de nodige informatie over de game. Er stonden twee TV’s klaar met op het ene scherm Lord of the Rings: The Fellowship Of The Ring en op het andere Lord of the Rings: The Two Towers. Na een klein verhaaltje vooraf kregen we een live demo te zien van het eerste LotR verhaal. We hebben allemaal wel eens een LEGO game gespeeld, maar wat ons bij deze game direct opviel was het detail. Op zich zit er aardig wat detail in LEGO games, maar hier viel het gewoonweg op.

Het poppetje van Frodo stond voor zijn huisje rustig om zich heen te turen, dus konden we even kijken naar de natuurrijke omgeving. Hier konden we de prachtige bergen zien die zich kilometers verderop bevonden. Dit was ook de eerste opmerking van de ontwikkelaar die de demo liet zien. Omdat de wereld uit de films zo gigantisch groot is, wilden ze dit gevoel ook creëren in de game. Dit hebben ze op zo’n manier gedaan dat het uitzicht op de bergen rondom werkelijk fantastisch was. Zo lieten ze dit later in de demo nogmaals zien op een hoge berg in de game. Hier vertelde de ontwikkelaar over het feit dat, waar je ook maar om je geen kijkt, je precies kunt zien waar welke omgeving zich bevindt. Zo kleuren moerassen wat donkerder en de normale bossen lichtgroen.

Een gigantische wereld vol geheimen

Ook kregen we een kleine introductie op de karakters in de game en wat hun specialiteiten precies zijn. Zo kregen we uiteraard Frodo te zien en zijn vriend Sam, maar ook Legolas, Boromir en Gimli. Hier heeft Legolas weer de beschikking over zijn pijl en boog, waarmee hij objecten in de lucht of van een grote afstand makkelijk kan raken. Boromir is uiteraard ook hier gespecialiseerd in het zwaardvechten en Gimli is erg handig in het kapot beuken van dingen. Frodo en Sam staan hier een beetje in het midden van en zijn dus vrijwel in alles erg handig.

Wat Traveller’s Tales erg graag duidelijk wil maken met deze LEGO game is dat de wereld van LotR niet alleen enorm groot is, maar ook nog eens vol zit met allerlei geheimen. Normaal gesproken zijn de LEGO games best lineair, maar hier lijkt het meer een grote open wereld te zijn vol geheime ingangen. Zo lieten ze bijvoorbeeld een verborgen pad zien dat goed was dichtgegroeid met planten. Dit hebben ze erg goed gedaan, want als je er niet naar zoekt, valt het ook bijna niet te vinden. Op het einde van dit pad was een puzzel te vinden die je naar een verborgen LEGO stuk leidt dat je kunt verzamelen.

Ook zal je op bepaalde locaties in de game tegen een tempel oplopen. Hier vind je kleine puzzels met als beloning weer een verborgen LEGO stuk. Als je op den duur meerdere verborgen stukken hebt gevonden, kan je deze inwisselen voor betere wapens of een beter pantser. Het loont dus wel om deze puzzels te doen en wie weet maakt het de game naarmate je het einde nadert ook een stuk makkelijker. Er valt dus genoeg te vinden en te beleven in de wereld, maar dat is niet alles wat de game te bieden heeft. Zo haalden ze het tweede verhaal uit de LotR serie van het menuscherm af en kregen we een cutscene te zien waarin ons weer enkele dingen opvielen.

We zijn van de LEGO games gewend dat deze cut-scenes vaak vol zitten met humor en rare geluidjes omdat de poppetjes niet kunnen praten. In deze game kunnen ze dit echter wel. Hierdoor komen de beelden een stuk serieuzer en filmischer over, maar wees niet getreurd: ook hier is er nog sprake van de typische LEGO humor. In deze demo kregen we meer te zien van de actie in de games en het gebruik van de verschillende karakters. We waren op het stuk dat de Creatures het kasteel van Hama bestormen. Het perfecte moment voor Boromir om zijn zwaard te trekken en voor Gimli om er zijn bijl bij te nemen. Het viel ons op dat alles er erg soepel uitzag, aangezien er enorm veel gebeurde op het scherm. Ook dit was een verbetering in de engine, vertelden de ontwikkelaars ons.

Voorlopige conclusie:

Na een presentatie van een klein half uur, is het de mannen van Traveller’s Tales gelukt om ons bijzonder veel te laten zien van de game. Met deze titel willen ze tonen dat niet elke LEGO game lineair hoeft te zijn en dat er zelfs nog gigantisch veel uit de franchise te halen valt. Ons hebben ze weten te verbazen en we weten vrijwel zeker dat ze met deze game een grotere doelgroep gaan bereiken. Waar de oudere LEGO games ietwat kinderachtig zijn, voelt deze game erg volwassen aan en we kunnen haast niet wachten om zelf deze nieuwe wereld te verkennen.