Preview: Dead Island: Riptide – Dead Island is een game die in 2011 enorm veel gamers uit het slop van de zomer trok. Verrassend genoeg viel Dead Island ook bij het grote publiek goed in de smaak. Lange tijd was Deep Silver een onbekende uitgever en Techland slechts een Poolse ontwikkelaar zonder uitzicht. Wie ooit van deze twee namen had gehoord had hier ongetwijfeld niet veel goeds over te melden – tot op 9 september 2011. Dead Island verscheen na een introductie via een briljante trailer en ondanks dat de kwaliteit niet overal even sterk was, kon er wel van een toffe titel gesproken worden. De verkopen van de game zijn tot op de dag van vandaag nog steeds vrij hoog voor een game van inmiddels een jaar oud! Deep Silver heeft een goudmijntje ontdekt in de barre woestijn en zal blijven graven tot alle kostbaarheden veilig in handen zijn van de mijnwerkers van Techland.

Er waren meerdere redenen waarom Dead Island over het algemeen goed beviel. Vooral de grote open wereld en de optie om de campaign ook in de coöperatieve modus uit te spelen speelden een grote rol. Dat het verhaal in de trailers voorafgaand aan de release dieper en belangrijker leek te zijn dan wat in het uiteindelijke spel naar voren kwam veranderde uiteindelijk weinig aan ons eindoordeel. De game had zijn gebreken, maar wist ons vast te grijpen en niet meer los te laten. Door de verscheidenheid aan missies en vooral de hoeveelheid hiervan bleef de game boeiend en de RPG-achtige tintjes kwamen de game enkel ten goede. Techland legt dan ook wederom de focus op de voorgenoemde punten en heeft de nodige richtlijnen uit Dead Island meegenomen om van Riptide een betere game te maken.

De storm “drijft” je weg van Banoi

Dead Island: Riptide gaat direct door op het verhaal van Dead Island. Je hebt wederom de beschikking over de vier personages uit het eerste deel. Als je het eerste deel gespeeld hebt, zul je zelfs de mogelijkheid hebben om je personage over te zetten naar Riptide. Ondertussen zijn de stormen die Banoi naderden aangekomen bij de archipelen waarop Dead Island zich afspeelde en zoals verwacht werd alles overspoeld. Jij hebt je ondertussen naar één van de omliggende eilanden begeven en komt er op de harde manier achter wat de nadelen zijn van zo’n overstroming. Het eiland zal een stuk minder groot zijn, wat ongetwijfeld te maken heeft de hoeveelheid water die nu het eiland bedekt. Daarnaast zijn het broedplaatsen geworden voor de bekende en enorm vervelende floaters, voor wie je in de waterige secties van Banoi liefst een omweg nam. Aangepast en wel zullen ze je het leven nog zuurder maken dan de ‘normale’ zombies al doen en als aanvulling daarop mag je nu nog meer en nóg irritantere zombies verwachten met elk hun eigen ‘specialiteit’.

Het is bekend dat op eilanden, zelfs wanneer die vlakbij elkaar liggen, de diersoorten enorm kunnen verschillen van elkaar. Dat heeft te maken met de isolatie en de omstandigheden op dat specifieke eiland. Zo zul je dus ook andere zombies tegenkomen op het nieuwe eiland, zombies die je op Banoi niet hebt mogen afmaken. Je hebt vooral te maken met zombies die hun tijd vooruit zijn en ook een stuk sterker uit de hoek kunnen komen. Wij zagen zombies voorbij komen die gebruik maakten van granaten en mijnen; deze heten dan ook heel toepasselijk ‘Grenadiers’. Ook zagen wij een zombie met de naam Scar voorbij komen die zienderogen veel meer pit in zich had dan anderen en dus een geduchte tegenstander zal zijn. Vooral als je besluit de game in je eentje te spelen, wat de ontwikkelaars overigens ten sterkste afraadden.

Hoe meer hersenloze zombies, hoe meer vreugd

In de game wordt in alle gevallen de coöp modus geaccentueerd. Er zijn enorm veel voordelen aan het spelen op die manier, op de extra hordes rottend vlees na. Je hebt veel missies waarin het verdedigen van objecten, panden of personen je ontzettend moeilijk wordt gemaakt indien je dit in je uppie probeert. Bij panden zul je bijvoorbeeld als zekerheidje deuren en openingen kunnen barricaderen, zodat zombies zich minder makkelijk een weg naar binnen kunnen banen. Er zullen AI gestuurde personen aanwezig zijn en deze zullen bijspringen in nood, maar zoals in elke game halen die veel minder uit dan een persoon van vlees en bloed met een controller in zijn handen. In dat soort situaties komen mijnen ook goed van pas, want hoewel de zombies slimmer zijn geworden, zijn ze nog steeds niet bijzonder verstandig. Ze zullen nog steeds liefst een rechte weg jouw kant op volgen en je kunt ze dus zonder één vinger uit te steken over alle mijnen heen lokken.

Een mooie bijkomstigheid. Vooral in de missies waarbij afstand bewaren hoog in het vaandel staat is het effectiever worden dan ranged combat. We weten allemaal dat in Dead Island Sam B en Xian Mei de meest interessante keuzes waren om je game mee door te komen, want het gooien van objecten en vooral de geweren waren van begin tot eind zinloos. Wanneer je eindelijk een fijn pistool had gevonden, was er in geen velden of wegen ammunitie voor te vinden. Zelfs bij de betere pistolen was de schade die je ermee aanrichtte zo laag dat je al snel weer met de melee wapens aan de slag ging. Dit alles schoot bij veel gamers in het verkeerde keelgat en snel genoeg had ook Techland door dat dit in het vervolg beter uitgewerkt moest worden. Van wat ik kon zien is het resultaat erg bevredigend. De zombies vielen neer bij bosjes en de schade die het gemiddelde wapen deed was ook niet mals. Misschien toch Purna eens opnieuw een kans geven…

Niet alleen leek de gameplay op meerdere vlakken vooruit gegaan, maar ook de omgeving zag er iets gelikter uit in mijn ogen. Daarbij werd er ook meer nadruk gelegt op de dynamiek van het weer. Het begon op willekeurige momenten te regenen of zelfs te stormen, terwijl dat in het eerste deel vaak op scripted events berustte. Hoewel de gameplay die mij getoond werd uit het pre-alpha stadium stamde, waren er wel dingen die mij opvielen die me in Dead Island al stoorden. Eén van die dingen is het vooruit ‘zweven’ van je personage en het houterig springen en opstaan wanneer je valt en wanneer je stamina op is. Natuurlijk kan dit altijd nog op de agenda staan en te zijner tijd nog aangepast worden, maar dit zijn dingen die vrij simpel te verhelpen zijn en schijnbaar toch weinig aandacht ontvangen.

Voorlopige conclusie:

Afgezien van wat kleine aandachtspuntjes valt het meteen op dat er degelijke vooruitgang geboekt is en dat er aan de meest populaire aspecten van de game wat extra aandacht is besteed. Hoewel een groot gedeelte van de game nog in de grondverf lijkt te zitten, merk je dat – zoals bij Dead Island zelf – de minpunten bijna weggevaagd worden door alles wat de game ‘slechter’ maakt. Ik zou wel erg tevreden zijn als het verhaal belangrijker wordt. Ik vraag niet om veel, ik wil gewoon meer voelen wanneer ik een verlaten persoon in een plas bloed zie wegkwijnen. Ik wil graag een traantje wegpinken als een echtpaar vecht voor hun leven, maar het uiteindelijk niet redt. Ik snak naar het gevoel dat ik kreeg bij het bekijken van de aankondigingstrailer; die combinatie van muziek en beelden… perfect! Kortom: als ze doorgaan waar ze mee bezig zijn, maar ook aan het verhaal toekomen, dan mag je deze game niet missen.