PSX-Sense - PS3, PS4 en PS Vita Community
Puddle PS3
Review: Puddle

Review: Puddle

Door op augustus 31, 2012 om 15:02 - 324 keer bekeken

Review: Puddle  review ps vita

Review: Puddle – Het puzzelgenre is uitstekend voor de PS Vita, kleine games met een hoog ‘pick-up and play’ gehalte. Puddle is ook zo’n game en is onlangs uitgebracht voor de handheld in de PlayStation Store. De gehele game bestaat uit puzzels die je moet doorlopen met ‘vloeistof’, wat wellicht best raar klinkt, maar het werkt wel. Puddle betekent ook vertaalt in het Nederland een ‘plas’. Het idee is dat je zo min mogelijk verspild en zoveel mogelijk veilig aan het einde van het level weet over te brengen. Of dit leuk is om te doen? Dat lees je in deze review.

Uitermate geschikt voor de PS Vita

Deze game is vergelijkbaar met de topper Mutant Blob Attack, een game die een beetje op dezelfde principes rust als Puddle. Puddle is alleen geen nieuwe titel maar werd ook al eerder uitgebracht op de PS3 in Januari. De PS3-versie was ook te besturen met een PlayStation Move en dit is een beetje overgebracht naar de PS Vita. De PS Vita is immers beweginggevoelig door de gyroscoop, wat je kunt gebruiken als controls. Zelf vond ik het alleen plezieriger om te spelen met de normale knoppen, in dit geval L en R.

Review: Puddle  review ps vita

Je kunt de game wel prima spelen met gebruik van de bewegingsensor maar daar heb je net wat meer geduld voor nodig. Zelf heb ik dan altijd snel het gevoel dat ik net zo goed me iPad kan pakken als je de knoppen niet gebruikt. Games hoor je in mijn mening te besturen met knoppen, het is dan ook goed om te zien dat het aan jezelf is welke controlschema je kiest. Bewegen om te besturen werkt overigens wel heel erg goed, de game reageert responsief en valt prima op die manier te besturen. Maar nogmaals, dat is meer een persoonlijke kwestie wat je het meest prettige vindt.

Verder heb je als opties om te besturen ook nog de aanraakgevoelige achterkant, hier staat de game ook standaard op ingesteld. Dit is wellicht een nieuwe manier van besturen en heel leuk dat het erin zit, maar echt geweldig is het niet.

Levels vol obstakels

In Puddle draait het erom dat je de vloeistof aan de overkant brengt zonder al teveel te verliezen. Onderweg zul je alleen merken dat er genoeg obstakels zijn die je vloeistof het liefst doen verdampen. Zo kom je langs kookplaten, gewichten en soms maak je ook nog een sprongetje. Het type vloeistof wat je gebruikt doet er ook nog eens toe, water verdampt bijvoorbeeld veel sneller. Verder moet je uitkijken als je met gevaarlijke stoffen werkt, als je hier te ruig mee omgaat blaas je namelijk letterlijk alles op.

Met Puddle ben je gelukkig wel een behoorlijke tijd zoet, er zijn 49 levels die je ten kust en te keur kunt gaan verkennen. In de levels zit genoeg variatie om ervoor te zorgen dat je niet op den duur het gevoel krijgt dat je telkens hetzelfde doet. Ook is het leuk dat je met meerdere soorten vloeistof werkt, houdt de game net wat interessant.

Review: Puddle  review ps vita

Grafisch

Vaak zijn dit soort games grafisch niet heel bijzonder en draait het allemaal natuurlijk om de gameplay. De levels zijn behoorlijk scherp en de game ziet er gewoon heel mooi en kleurrijk uit. De vloeistof zelf ziet er netjes uit en beweegt precies zoals je het zou verwachten. De game doet verder niet veel onder van zijn grote broer op de PS3 en dat is een knappe prestatie.

Het is leuk om Puddle te zien verschijnen voor de PS Vita, zo is de handheld weer een leuke puzzelgame rijker. Met maar liefst 49 levels ben je hier wel even zoet mee, een leuke tussendoor game die je eigenlijk soms zelfs een beetje tot rust brengt. Puddle is op het moment met recht één van de betere puzzelgames die je kunt krijgen voor de PS Vita.

Review: Puddle  review ps vita

1. Ezio Auditore da Firenze Geplaatst op    183 XP
    avatar