Media Molecule werkt op dit moment aan hun eerste PlayStation Vita game en dat is de op de GamesCom aangekondigde titel Tearaway. Deze titel heeft dezelfde aantrekkingskracht als LittleBigPlanet vanwege de stijl, maar is verder een compleet nieuw IP. Voor Media Molecule is dit ook de eerste keer dat ze aan de slag zijn gegaan met dit nieuwe platform, LittleBigPlanet voor de PlayStation Vita wordt immers door een andere ontwikkelaar gemaakt.

Rex Crowle, Designer van Tearaway, heeft in een interview met Digital Trends aangegeven dat het ontwikkelen op de PlayStation Vita een fantastische ervaring is. De voornaamste reden hiervoor is dat de handheld tot zoveel in staat is, waardoor Media Molecule extra creatief om kan gaan met Tearaway.

“It’s been a fantastic experience because the device is just so covered in inputs,”

“We really wanted to utilise all of those new methods of interacting with the game to really give a totally new experience. It’s really about not so much touch, but having players really feel that you have a world in your hands as you’re playing it.”

Doordat de PlayStation Vita gebruik maakt van touch features is een interface dan ook niet nodig, want het aanraken met je vingers van het scherm volstaat om het geheel te besturen zoals het moet.

“By holding this world, you can actually push your fingers up through into the world by using the rear touch on the Vita. It doesn’t require any interface because the world is just there for you to push yourself into. So much of the game is about this completely unusual intersection of the fantasy of the game world with the reality of the world that pushing your fingers into.”

Tearaway zal volgend jaar gaan verschijnen exclusief op de PlayStation Vita.